Ny belægning på gelænderet

Ny belægning på gelænderet

9. maj 2017
Slidt, krakeleret og beskidt det er det første indtryk af bådens søgelænderet. Et træt søgelænder indikere at båden tænger til en kærlig hånd. Se her hvordan du får sikkerheden i top og hvad der skal til for at få gelænderet frisket op.

Søgelænderet er den sidste forhindring inden Mand over Bord situationen er en realitet. Høj søgang og havvejr kan være søgelænderets udfordring. Selvom man benytter livliner i havvejr, er det vigtigt at søgelænderet er intakt, da det er det, som hindre den videre færd udenbords. Søgelænderet skal være polstret og må ikke virke som skære streng på kroppen. Sceptrene skal samtidig være afrundet, så de ikke kan virke som spyd. Ved at tage hårdt fat i toppen af hvert sceptre, kan man kontrollere om scepterfødder og fæstning er intakte. Søgelænderet er konstrueret til CE godkendelse og det betyder at udbøjningen i toppen af et sceptre maksimalt må være 5 cm ved et tryk på 30 kg. Kontroller før hver sæson, at den bløde belægning er intakt og terminaler, wire og sceptre er sikret så søgelænderet også kan holde når en person på 100 kg skal reddes.


ProduktMaterialePrisForhandler
RadiflexPvc25 kr. pr. m.Korsør Propeller, tlf. 58370934
Wire 10 mø4 mm plastbetrukket, terminal, vantskrue849 kr.Palby Marine, tlf 7588 1302
Wire 10 mø4 mm plastbetrukket komplet550 kr.Watski, tlf. 4576 4011
SceptreRustfrit stål319 kr.Palby Marine, tlf. 7588 1302


Det mest udsatte sted for søgelænderet er fastgørelsen af foden for gelænderets sceptre. Gelænder sceptrene er ofte udsat for tryk fra mole eller andre både. Momentet fra trykket i sceptret skal optages i sceptrefoden nederst i dækket. Kontroller området for revner og efterspænd evt. bolte der holder sceptre fødderne under dæk.



Denne krympe slange har en bredde på 12 mm og kan krympe ned til 3 mm. Vægtykkelsen i belægningen bliver 1,2 mm.


Søgelænderet fastgøres til pulpit for med øjeboltgaffel , vantskrue og terminal om søgelænder wiren. I pulpit agter fastgøres wiren kun med øjegaffelterminal. Alle fastgørelser skal gennemgås for løse kordeller og det skal sikres at splitbolte er låst med låsering.

(Skrevet af  Torsten Rasmussen)

Læs flere artikler på www.baadnyt.dk

Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg


Annonce