Wayfarer – jollen til det hele

Wayfarer – jollen til det hele

9. maj 2017


Far og søn til DM i Rungsted. Jollens store stabilitet gør, at vægten ikke er altafgørende, og mange sejler med deres børn.

Af en pige at være, der fylder 60 år i år, er Wayfareren godt sejlende og lige så duelig som ved dåben. Fra krydsfiner til glasfiber med utallige modifikationer, står hun distancen, og sejler lige så godt, hvis ikke bedre end den dag, hun blev født.

Wayfarerjollen har for længst passeret de halvtreds år, men er still going strong. Jollen blev konstrueret i 1957 af den engelske båddesigner Ian Proctor og er stadig en klasse, der holder fanen højt.


Jolle til det hele


Wayfarer W6671, en af de originale både fra 1979, står flot i træ og lak. Til VM i Toronto i 2013 tog en af de tidlige Wayfarere i træ en tredjeplads.

Wayfarer-jollen var fra starten tænkt som en ægte familiejolle, der var robust nok til at holde sig flydende under alle forhold, ikke alt for krævende fysisk, og let at sejle. Jollen er gennem generationer blevet brugt flittigt som sejlerskolebåd, især i England, og kan med sit sværd/sænkekøl sejles op på stranden. Jollen har en klassisk Bermuda-rig med storsejl, fok og spiler, men også genua og ægte rulleforsejl kan tilkøbes. Wayfareren er også blevet set med asymmetrisk genakker.



Fra krydsfinerjolle med træmast til nutidens Hartley high performance-kapsejladsjolle i vakuumstøbt glasfiberarmeret polyester er der sket en rivende udvikling. Bemærk, at dækkets facon har ændret sig en del gennem årene, og der er kommet drænporte i.


Fra krydsfiner til glasfiber

I starten var Wayfarer-jollen bygget i træ og krydsfiner, så både private og licenserede bådebyggere kunne bygge med. Siden gik man over til glasfiber og der er kommet utallige versioner siden. Senest i 2007, hvor licensen blev solgt til Hartley Boats, og designeren Phil Morrison gav Wayfarerjollen en kraftig ansigtsløftning.


Wayfarer IV ”model Hartley” har både drænporte og bailere. Hvis man vælter, løber det meste vand ud af drænportene, når båden er oppe igen. Resten sejles ud via bailerne.


Herhjemme har jollen først og fremmest været brugt til tursejlads, og har både dengang som nu, mange kapsejladsaktive. Fra at have været en stagnerende klasse er den på vej frem igen, især på kapsejladsområdet. Her har Hartleys moderniserede jolle fra 2007 – der ændrede en del på designet – givet jollen et løft, der appellerer til de mere kapsejladsmindede.




Washboarded – eller på dansk skvatbordet – der forhindrer vand i cockpittet, er ikke kommet med i Hartleys racerudgave, til stor fortrydelse for tursejlerne. Men stærke kræfter arbejder på at lave et “klik-på”-skvatbord til tursejlads, da også kapsejlere gerne vil på tur med familien.


Det har imidlertid afstedkommet, at klassen er blevet delt i to, da der kun er tre af de gamle wayfarere, der deltager i officielle kapsejladser, fortæller klasseforeningens formand John Golterman, – de nye joller er for hurtige, til de gamle kan være med. Men vi kan da stadig samle 15-20 joller til fx DM, siger han.


Ikke desto mindre er størsteparten af Wayfarersejlerne tursejlere, da båden er – med sit store cockpit – velegnet til hele familien, og der er plads til både hund, telt og oppakning. Wayfareren kan rumme fire til fem voksne på tur, til kapsejlads sejles den sædvanligvis af to, men klassereglerne tillader gerne flere. Mange Wayfarersejlere dyrker begge discipliner, og det ser klassen som et stort aktiv.


En klasse med kvinder

Som et yderligere plus, er der en del kvinder der sejler Wayfarer: Både tur og kapsejlads. Det kan til dels tilskrives, at det er en stabil, all round jolle der kan kontrolleres, men også at den besidder alle jollens dyder som action, fart og gode trimmuligheder.


Sommerferie i det Sydfynske


Hver sommer mødes Wayfarer-klassen ved Rantzausminde på Fyn, til sommertræf.


Hvert år mødes Wayfarersejlerne ved Rantzausminde på Sydfyn – tursejlere såvel som kapsejlere, med koner og børn – og har en herlig uge, hvor der bliver udvekslet tips og tricks, og hvor nye sejlere kan lære de gamle at kende. I det hele taget er det sociale i højsædet, og få klasser kan prale af, at have både tur- og kapsejlere, der deltager i det sociale liv omkring jollen.


(Tekst: Katrine Bertelsen og Torsten Rasmussen Fotos: Søren Svarre, Jens Fischer, Torsten Rasmussen og Jesper Hothlev)


Læs flere artikler på www.baadnyt.dk



Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg


Annonce