{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.389 visninger | Oprettet:

Thomas N
Thomas N
Tilmeldt:
20. jun 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Påhængsmotor - kan ikke afmontere motorblok {{forumTopicSubject}}

Vi har ”arvet en mariner 28 årgang omkring 1977. Den har ikke kørt nogle år men det lykkedes fint at få gang i den efter at have renset karburatoren og den virker til at være velholdt og i god stand. Efter at have læst lidt gode råd på internettet besluttede vi at checke og evt. skifte termostaten og vandpumpen.

Og så skete alt balladen. Da jeg skulle afmontere underdelen (med propellen og vandpumpen) sad omløberen, der fastgører gearstangen til underdelen fast, og det endte med at svirvlen øverst ved gearstangen knækkede af oppe under motoren L

Efter lidt mere søgen på internettet virker det som om at den eneste vej ud af denne kattepine var at afmontere motoren så man kan komme til at skifte den ”SWIVEL, SHIFT ROD” der er knækket.

Der sidder 6 ”motor bolts” som afmonteres nedefra. I den forbindelse knækkede hovedet ved 3 af dem. Det er træls men som udgangspunk vel ”bare” hård arbejde med at få dem ud efterfølgende.

Min store udfordring nu er, at motorhovedet ikke rokker sig en mm. Jeg er meget i tvivl om der er flere bolte der skal løsnes eller om det måske bare er de 3 knækkede bolte der driller (der stikker jo stadig 3 ”tappe” ind i chassiset. Eller måske skal jeg bare "tage fat"

Har søgt en del på nettet, men kan ikke finde svaret.


Gearskifte (Jeg er ret sikker på at det er nr. 18 der er knækket) http://www.marineengine.com/parts/mariner-outboard-parts/28/66404606-and-up-m/gear-shift-linkage


”øvre del” med motorbolte (jeg har afmonteret 6 stk. heraf 3 knækket) http://www.marineengine.com/parts/mariner-outboard-parts/28/66404606-and-up-m/driveshaft-housing


Håber er er en af jer teknik guruer der kan kaste lys over min udfordring
pft.
Thomas


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Påhængsmotor - kan ikke afmontere motorblok
  • #1   20. jun 2013 Det er noget værre møg med sådan nogen gamle motorer.. Boltene irre fast så de skulle have være varmet først... Men det er ik utænkeligt at de sidste 3 knækkede bolte er irret så meget fast at de holder igen på det. Men rigtig træls er det.

    Men måske Mekanikles herindefra kan kaste lidt mere lys over det smiley


  • #2   20. jun 2013 Det er garanteret de bolte der holder. Jeg har lige haft samme problem med en enkelt bolt, men det var nok til at den ikke var til at rokke. Se om du kan bore den ud, ellers må du varme forsigtigt, men pas på hvis det er alu det smelter uden du kan se det.

  • #3   20. jun 2013 Hvis de skal bores ud skal det hele sættes op i en søjleboremaskine ellers risikere man at få ødelagt hullerne/gevind... Varme er vejen frem. Hvis man volder dem med en tang eller anden risikerer man også at gevindene knækker.

    Man kan købe sådan en blæselampe i Harald skrald den har gjort jobbet for mig et par gange


  • #4   20. jun 2013 bor dem ud med forsigtighed du har fået 3 ud ..som kenneth skriver...1 kan volde mange problemer ... og de er sikkert irret hele vejen op til blokken omkring 4-6cm.
    alternativt kan man med forsigtighed lave en slids op langs med hullet og derved skabe luft nok til at dem ud


  • #5   20. jun 2013 Ja du tænker på at bore lidt ved siden af med et tyndt bor ikke?

  • #6   20. jun 2013 evt ja... men har osse lavet en slids med en dremmel for at få boltene ud af en 75hk

  • Thomas N
    Thomas N Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #7   24. jun 2013 Hej Alle
    Tak for jeres gode råd. Status pt. er at motoren står på hovedet med WD40 i de 3 huller hvor bolt hovederne er knækket af. Håbet lige nu er at det kan løsne lidt op på tærringen mellem toppene af boltene og chassiet. Planen er at varme dem med en gasbrænder og så gi dem nogle forsigtige stød med en dorn hver især og se om det løsner sig. Desværre er 2 af hullerne så tæt på underdelen, at man ikke kan bore lige med en boremaskine, så denne taktik bliver absolut sidste udvej....
    "Optemistbarometeret" er gået lidt tilbage - men jeg skal nok give en status på hvordan det går - måske nogen ender med at lære noget af mine erfaringer smiley


  • #8   24. jun 2013 En gang har jeg været lidt kreativ. Det bandt jeg et reb omkring benet og så satte jeg en trailerstrop i løfte øjet på motoren og så blev den ellers spændt op imellem to stolper i Værkstedet, men jeg ved ikke om det er et råd man skal give videre, da jeg ikke ved om det kan gøre mere skade end gavn. Men i mit tilfælde lykkedes det altså. Det ar forresten på en motor jeg har købt af mekanikles smiley


  • Thomas N
    Thomas N Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #9   24. jun 2013 hmm.. ja - jeg er også nået dertil at nu må det briste eller bære - nu prøver jeg at varme og banke forsigtigt og hvis det ikke duer - så får den sgu med kobenet mellem chassiet og motorblokken, hvilket sikkert ender galt....... mentalt tænker jeg ny motor, men det ville da være fantastisk at få denne op at køre, så den får lige en chance til........

  • #10   24. jun 2013 Måske prøv med at dryppe noget stærkt afkalker ned hvor de er irret? Men det kræver du renser godt af for det wd40 ..

  • #11   24. jun 2013 kenneth... hvilken motor har du købt af mig ??? sælger en del..
    .
    thomas den med koben er allersidste udvej... ilt og gas med forsigtighed er vejen frem ellers bor den ud som du bedst kan så længe du ikke kommer op i selve blokken er det ikke meget skalde du kan lave hvis du borer lidt ved siden af


  • #12   25. jun 2013 En yamaha 55 hk som vist var malet grøn. Jeg fik den hentet af fragtmand. Den er iøvrigt kommet til at køre igen.

  • #13   25. jun 2013 Nåå Den... fik du skiftet det stempel ? . Den var osse billig

  • #14   25. jun 2013 Jeg fik fat i en donormotor uden ben og med lejestøj, så splittede jeg dem begge af og brugte det bedste fra dem begge. Ja den var rigtig billig.

  • #15   25. jun 2013 sådan der ...den stod osse bare og fyldte

  • #16   26. jun 2013 Ja så nu sidder den på en crescent 418 så den skal nok gå godt når den er klar. smiley

  • Thomas N
    Thomas N Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #17   1. jul 2013 Hej Alle
    Jeg skylder lidt opfølgning på mine udfordringer og jeg starter lige med at takke for de mange uunværlige input!

    Har prøver "syretricket", varme og div. mindre slag uden held. Havde heller ikke haft held med udboring eftersom der ikke var ret meget plads mellem boltstump og "benet". MEN så fandt jeg en oldsag af en boremaskine i gemmerne der er utrolig smal i designet og det lykkedes at udbore de 3 boltstumper uden at ødelægge gevindet smiley og med lidt motion løsnede motorblokken sig fra chassiset, så nu er optimismen tilbage......
    Nu star den på at få de knækkede bolte ud af motorblokken hvilket nok kræver lidt tålmodighed.......

    Sp 1: Jeg står og skal bestille en ny pakning (den store mellem blok og chassis) Kan nogen sige mig om der er noget jeg skal være særligt opmærksom på her (kan huske fra de gamle knallertdage at vi sprayede cylinderen med et eller andet inden pakningen kom på)?

    Sp 2:
    Tror den gamle termostat er færdig og noget tyder på at det kan blive en udfordring at skaffe en reservedel - nogen der har erfaring med at køre uden ? (kan måske give problemer med for lav driftstemperetur ?


    pft.


  • #18   1. jul 2013 brdr madsen i holbæk kan levere begge dele, bare goggle dem

  • #19   1. jul 2013 Brdr.Madsen. Lærkevej, 14. 4300. Holbæk. Tlf 59432105.
    Mvh Leif H.


Kommentér på:
Påhængsmotor - kan ikke afmontere motorblok

Annonce