{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.583 visninger | Oprettet:

Mariner 675 - reverse lock og gear {{forumTopicSubject}}

Så fik jeg endelig min jomfrutur i min "nye" Jofa 485 med Mariner 675-60hk påhængsmotor. Konen var med og syntes de små bølger (hvoraf een skyllede henover hardtoppen) var lidt for meget smiley

Desværre var der også 2 mindre tekniske problemer: Ved anløb opdagede jeg at jeg ikke kunne skifte til reverse endsige neutral så jeg måtte "bremse" ved en tur i baljen for ikke at rende stevnen på på slæbestedets stenmole. Heldigvis gik det godt på nær et par våde bukser.

Jeg har fundet årsagen (lås brækket af hvor kablet går til skiftemekanismen på motoren) og fixet det midlertidigt: Dog opdagede jeg noget underligt mens jeg justerede kablet:

Spørgsmål 1:
I Reverse låser skruen fast til akslen, dvs at man hverken kan dreje skruen den ene eller den anden vej uden motoren kører rundt men i Forward er skruen kun låst i motorens trækkende omdrejningsretning - dvs man kan dreje propellen den anden vej - medløb - og få en klikkende lyd (lidt som en pal) - er det normalt? Motoren sejlede uden mislyde ca 1 time fra tomgang til ca 3000 omdr.

Spørgsmål 2:
Da vi skulle ud (før kablet gik af) ville motoren ikke låse fast i beslaget ved reverse. Jeg har kigget på grebene og de ser ret slidte ud så jeg vil prøve at svejse lidt mere materiale på dem. Men det virker som om den pal der skal låse grebene ikke flytter sig når motoren sættes i reverse - er der en slags "knastaksel" der skal løfte armen nede i gearhuset? Og er der til at komme til ved at løsne de fire bolte der holder det fast på overdelen?

Et stemningsbillede fra dagens sejlads ved Hejlsminde vedhæftet


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Mariner 675 - reverse lock og gear
  • #2   25. apr 2014 Hej Jens, tak for hurtigt svar, så er gearkassen åbenbart i orden.

    God pointe mht tændrørshætterne, det er sjovest at sejle med begge hænder.

    Jeg har afmonteret dele af linket ad der påvirker gribearmene. Armen fra gearkassen op til gribearmene bevæger sig 2-3mm op fra neutral til reverse så med vægstangsvirkningen burde det vel være ok til at gribe powertrim akslen? Jeg vil i alt fald forsøge at justere længden lidt så den griber bedre.


  • #3   29. apr 2014 Så fik jeg motioneret leddene og justeret armen fra gearkasse til gribearme og nu går den lock i neutral og reverse og fri i forward.

    Jeg havde egentlig troet den skulle gå fri i neutral også men armen fra gearkassen står i samme position ved både neutral og reverse og flytter sig kun når der skiftes til forward.

    Er det ok med motoren låst i neutral? Jeg skal jo så skifte til forward for at løfte den fri af vandet men det er trods alt bedre end at lege "helikopter" i reverse


Kommentér på:
Mariner 675 - reverse lock og gear

Annonce