{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.931 visninger | Oprettet:

Mercruiser V6 4,3 Ltr. 220HK model MPI eller TKS??? {{forumTopicSubject}}

Søger et klogt hoved der har erfaring med en eller begge af disse motorer.
Spørgsmålet går på hvad du vil foretrække og hvad du synes er bedst, mest stabil osv?

Jeg er klar over at MPI er en "Multi Point Injektion" altså motoren har elektronisk direkte indsprøjtning.
En TKS er en "Turn Key Start" motor altså det er en motor med gammeldags karburator men med en slags elektronisk benzintilskudsgiver således at det ikke er nødvendigt at "pumpe på gassen" ved opstart.

Står og skal til at købe mig en anden båd med en af disse motorer netop nu og søger det absolutte mest driftsikre så vil høre jeres meninger / erfaringer med disse motorer?????

Billedet som i kan se viser en TKS "Turn Key Start" motor.

Kom frisk smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Mercruiser V6 4,3 Ltr. 220HK model MPI eller TKS???
  • Thor Q
    Thor Q Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Både: 3 Svar: 3
    #1   23. jul 2014 MPI ! Jeg Har haft begge dele og har kun haft bøvl med TKS, mens MPI 'eren aldrig har fejlet noget.

  • #2   23. jul 2014 Hej Thor.
    Kort og godt. Tak for svaret, lige det jeg søger.

    Er bare nysgerrig men hvilke præcist problemer havde du haft med din TKS?

    Mvh. Henrik.


  • Thor Q
    Thor Q Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Både: 3 Svar: 3
    #3   23. jul 2014 Havde en båd med 2 stk af dem, de havde div. start problemer i tide og utide. Kan også huske jeg havde problemer med servostyringen.

    Solgte til sidst båden, og kan forstår at den nye ejer ( mekaniker af amerikaner biler) stadig har problemer med dem, bla. Med bag gear, og stadig start problemer


  • #4   23. jul 2014 Føj for den. Skulle jeg ikke gerne ud i.
    Ser sådan på det, med de få sejltimer / fornøjelse der er på vandet om året kan båden ikke blive driftsikker nok da tiden er for kostbar til det.

    Tak for svaret. Må hellere finde mig en MPI smiley


  • #5   23. jul 2014 ting bliver jo også slidt måske ham skulle have skiftet de to. kan ikke passe man ikke kan få det til at gå ordentlig

  • #6   23. jul 2014 Det er rigtigt nok, men jeg tænker også at f.eks en bil med gammeldags karburator, strømfordeler og platiner har mange flere bevægelige dele som skal udskiftes og justeres kontra en motor med elektronisk indsprøjtning.

    Det skal kunne virke ja men er langt fra ligeså driftsikkert som MPI samt fri for vedligeholdelse i form af udskiftning og justering af nævnte dele.

    Kunne godt også godt tænke mig at høre fra én som har haft gode oplevelser med sin TKS?


  • #7   23. jul 2014 det har jeg 7år med en uden problemer kun en gang ville den ikke starte og det var forde vi hade indbrud iden og de hade klippet alle ledningerne til tændinglåsen.
    min var en 3.0l med 125 hk i en 17 fods speedbåd champion atlante 170 fra 91-92


  • #8   24. jul 2014 Lyder som i fin "karburatorhistorie" smiley
    Tænkte helt specifik på TKS modellen om der var nogen der havde gode erfaringer med den udover Thor Q´s meget dårlige oplevelser.


  • #9   24. jul 2014 er da ret sikker pådet var den jeg hade i min båd.


  • #10   24. jul 2014 Den skal helst se sådan ud smiley

    profilbillede
  • Thor Q
    Thor Q Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Både: 3 Svar: 3
    #11   24. jul 2014 Du mener smiley

    profilbillede
  • #12   24. jul 2014 Hehe, nemlig Thor. Det er vidst deres nyeste model den der.
    Fed motor!


  • #13   24. jul 2014 Uden tvivl MPI, hvis jeg skulle vælge.
    Ulempen er så, når elektronikken fejler - så er du som ofte mere på den, end med på den...:)



  • #14   24. jul 2014 Præcis Rolf for når elektronikken fejlen kræver det vidst speciel motortester som Mercruiser holder godt ind til kroppen. Enhver diagnose-tester kan ikke bare sættes til ligesom OBD-stik til biler...pis også smiley

    Jeg har ellers læst ret pæne ord om andre ejere eller tidligere ejere om TKS motoren. Driftsikker som bar fanden bliver der skrevet men jo selvfølgelig kan man være uheldig at have en "mandags motor".


  • Ole N
    Ole N Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #15   10. aug 2014 Jeg går også og overvejer om man skulle købe MPI system til min 4,3L kab, den sejler omkring 1 sømil / liter og når den planer lidt mere. Jeg har ferskvand på min så den køre ligeved 80 grader. Jeg har haft den i 10 år den køre bare godt altid super stabil.

    profilbillede
  • #16   11. aug 2014 Ole N; Behold motoren som den er. Mange af de kit til eftermontering af "sprøjt" er meget ustabile og som ofte en jungle af finde rundt i alle stumperne i kassen.
    Hvis du bruger 1 liter benzin / pr. sømil / marchfart, så kan det næppe gøres meget billigere.


  • #17   11. aug 2014 Jeg har netop købt en båd med en 4,3 TKS og for delen hvor den går godt. Jeg er meget tilfreds.

  • Ole N
    Ole N Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #18   12. aug 2014 Godt at høre Rolf.

    TKS er det ikke istedet for choker som Jeg har på min ?

    Hvad gør i ander om foråret når det er koldt med hensyn til kab is min skal lige stå og tøffe så motor rummet bliver varmt så kan jeg sejle unden den stopper, ellers fryser den med det samme.

    Til næste forår vil jeg prøve at trolle og det forgår jo i tom gang, er der nogle af jer som ved hvordan man kunne fin juster kab så den evt ikke soder motoren til ? Endelig tro jeg ikke det skulle blive et problem men bare for en orden skyld vil jeg lave en fin justering.


  • #19   12. aug 2014 Hej Ole.

    Jeg ville starte med at afmontere din karburator og få den renset godt. Rens den evt. med ultralyd jeg siger dig det virker og bliver meget mere rent end et kar med rensevæsker og din tandbørste.
    Køb et renoveringskit så den får nye dyser, strålespids, svømmer osv. Monter den igen og juster efter fabrikkens anvisninger.

    Det virker hver gang:-)

    Mvh. til karburator-is ville jeg bare bruge et lille "skvat" karburatorvæske.



  • #20   12. aug 2014 Til info:

    Hvis du ikke har mulighed for at rense med ultralyd nogen steder ved jeg ihvertfald at de kan klare det for dig hos Holbæk Bådcenter. Deres mekaniker hedder Ivan som du skal tage fat i.


  • Ole N
    Ole N Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #21   12. aug 2014 Takker for svar smiley

    TKS er det ikke istedet for choker som Jeg har på min, eller kan mere ?


  • #22   13. aug 2014 Jeg er ikke sikker Ole men elektronisk karburator kan du kalde det. Choker er da ihvertfald automatisk.
    TKS- Turn Key Start står det for og starter sgu også godt synes jeg.


Kommentér på:
Mercruiser V6 4,3 Ltr. 220HK model MPI eller TKS???

Annonce