{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Vinter konservering uden drev?
  • #1   15. nov 2009 Hvis det er med søvandspumpe, kan man vel afmontere tilførsels slangen og montere en midlertidigt.. Er det alpa drev, så find ud af hvor slangen fra transom af bliver koblet til motoren. Der har du så vand tilførsel til motor.

    Eller få monteret en skylle studs, til at skylle motoren efter med. Den burde også kunne bruges til at få skyllet igennem med kølervæske.


  • #2   15. nov 2009 Drevet er alpha one 1. gen. Har selv overvejet at fylde køler væske i en vandslange, starte motoren og så slangen i hulet på transomen hvor havvandet går ind, og tænde for vandet! vil den så ikke suge det igennem?

    Ja og tak for svarene.


  • #3   15. nov 2009 Din motor er ferskvandskølet. Det betyder at vandet skal pumpes ind med en smule tryk på. Den kan ikke suge noget selv. Havvandspumpen i drevet sørger for det. Den pumpe som sidder på motoren, rører kun rundt i kølevandet i motor og varmeveksler.

    Derfor, find en kraftig lænsepumpe, en slange op til hullet i transom'en, bland en balje kølervæske, smid pumpen i, tænd den og start motoren. Du stiller baljen under transom'en, så ryger det derned i igen, når det kommer ud.


  • #4   16. nov 2009 Man kan måske sige at det er omsonst at starte motoren, når den ikke kan pumpe noget alligevel, men der sidder en kontraklap i udstødningshornet(røret) som hindrer at vandet kan løbe frit ud. Den er selvfølgelig ikke 100% tæt, men hvis du pumper mere vand ind, end der kan løbe ud, ender det med at vandet løber ind i motoren, oven på stemplerne.

    Ideen med kontraklappen er at den skal forhindre at vand kan slå baglæns ind i motoren. Så vidt jeg husker, er den der sidder i din motor en type som lukker stramt til og først kan lukke op, når motoren er i gang.

    Andre motorer har en klap der vipper let, på et stykke rundjern og derfor godt kan lade vand passere ud, uden motoren er startet.


  • #5   16. nov 2009 Per G:

    Tak for din info, tror også at min motor skal være igang for at kunne ta vandet. Vil du mene at der er for meget tryk på en alm. vandhane med en haveslange på og så ind i hulet på transomen? Det har jeg altså gjort flere gange nu her hvor jeg har haft den startet op uden drev!


  • #6   16. nov 2009 Der er ikke rigtig nogen modstand i systemet nogen steder, medmindre der sidder noget skidt i en slange eller lignende. Der er ingen ventiler, termostater eller andet på havvandssiden, som kan tage skade. Så du kan roligt bruge haveslangen.

    Men vær opmærksom på det med kontraklappen, altså start motoren ret hurtigt efter du har tændt for vandet. Så er den åben og vandet kommer ud.

    Måske mangler klappen delvist, de går til med tiden. Så sker der ikke noget.


  • #7   16. nov 2009 Per G.

    Mange tak for svaret.


Kommentér på:
Vinter konservering uden drev?

Annonce