{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.476 visninger | Oprettet:

Bo J
Bo J
Tilmeldt:
13. jul 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

vandsport bådkrav {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg er helt ny i vandelementet og har derfor nogle spørgsmål jeg håbede i kunne svare på!

Jeg står sammen med min bror og overvejer om vi skal købe en lille speedbåd..

Den skal bruges til sjov på vandet, dvs. tubing og evt. kneeboard (ikke vandski og wakeboard)

Krav til størrelse er at vi ikke behøver trailerkort til at trække den og heller ikke speedbådscertifikat til at sejle den.

Vores budget hedder for båd og motor i omegnen af 15.000,- og vi har derfor kigget på hvad der findes på godt-og-grundigt-brugtmarkedet (0=

Vi har blandt andet fundet en 14 fod speedbåd med en 25 hk påhængsmotor, men vi kan ikke helt finde ud af om den er hurtig nok.

Vi ville helst kunne have 3-4 personer om bord på båden med evt. en trækkende efter.

Ville den båd vi har kigget på opfylde vores krav?
Og er der noget andet vi skal være opmærksomme på?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  vandsport bådkrav
  • #1   13. jul 2010 Speedbåds certifikat koster kun 1500,- og hvis du skal sejle en båd der planer skal du eje et. Skal så lige siges det er relativt kedeligt at blive trukket af noget der ikke planer, (lidt ligesom bådene i tivoli)

  • Bo J
    Bo J Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #2   13. jul 2010 okey, kan jeg godt se.. nok også smartest at tage kurset!!

    Men er en 25 hk motor overhoved stærk nok til at kunne plane på en båd af denne størrelse og med det antal personer ombord??


  • #3   13. jul 2010 få taget det kort og find en båd til lidt mere mønt end 15k ellers får du noget gammelt lort, og så får du aldrig en skid ud af dine penge

  • #4   13. jul 2010 Kasper M ikke helt helt rigtigt, både op til 4 meter må ha 26hk (mener jeg, det er i hvertfald over 25hk men under 30hk) og der efter regnes det ud, kan så ikke lige huske det nu men i kan finde det hvis i søger på google, men f.eks må man gerne sejle med 6 meter med 50hk motor (dette med 6 meter båd er kun noget jeg mener jeg kan huske fra mange år tilbage da jeg søgte på det, men det andet er helt sikkert)

  • #5   13. jul 2010 Simon L

    Det er meget muligt, men hvis den ved et mirakel skulle komme op af vandet måtte han stadigvæk ikke sejle den uden kort og endnu mere usandsynligt er det med 4 personer i og en tube smiley

    Jeg havde skrabet lidt mere sammen og købt mig en båd som var billig i stumper og som sejlede langt på literen.


  • #6   13. jul 2010 25 HK og 14 fod(4,30 m) kræver IKKE speedbådscertifikat.

    Tjek evt søfarts styrelsen:
    http://www.fritidssejler.dk/speedbaade/Sider/Hvorn%C3%A5rkr%C3%A6vesderspeedb%C3%A5dsk%C3%B8rekort.aspx


  • #7   13. jul 2010 Kasper M jo det må den godt bare den ikke kommer over det antal hk, så må den plane lige så tosset den vil om den så gik 100mph

  • #8   13. jul 2010 Jesper K hold da op jeg husker godt når det vel er ca 6år siden og tak for link

  • #9   14. jul 2010 Simon L <-

    Kasper M har nu ret, der skal kort til ligemeget hvilken motor og størrelse båd, hvis den skal op og plane.

    Du skal have speedbådskørekort, hvis din båd:

    * er mellem 4 og 15 meter
    * er planende
    * fremdrivningseffekten i kW som minimum er lig med eller større end kvadratet på skroglængden plus 3


  • Jan J
    Jan J Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 17
    #10   14. jul 2010 Jævnfør speedbådsfører-bekendtgørelsen, §1, stk. 1. og 2.
    Så er reglerne kun gældende hvis båden er mellem 4 og 15 meter
    Hvis den er under 4 meter og planende, er reglerne kun gældende hvis motoren er på 25 hk eller derover.

    Så enhver båd under 4 meter og med mindre en 25 Hk kræver ikke speedbåds kort selv om den er planende.


  • Bo J
    Bo J Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #11   14. jul 2010 jeg tog udgangspunkt i denne tabel:
    http://www.fritidssejler.dk/speedbaade/Sider/Hvornårkrævesderspeedbådskørekort.aspx

    Men kan da godt se der står "hvis det er en planende båd OG..."

    Og det i siger er altså at skal man bruge båden til vandsport så er planing et must?


  • #12   14. jul 2010 Jan J

    Tak for det smiley den havde jeg misset.

    Bo J

    Ja ellers får i ikke meget sjov ud af det.


  • #13   14. jul 2010 Kan vi så blive enige om at en båd på under 4 meter med 25hk motor 4 personer i og tube/kneeboard ikke er specielt egnet til vandsport?

  • #14   15. jul 2010 Kasper M
    ja helt enig, men husk stadig at i "gamle dage" brugte de 18hk og der nede omkring til vandsport, så det kan lade sig gøre men selvfølgelig ikke at foretrække.

    Til alle.
    så læs lige den her ordenligt igennem igen (læs det hele) http://www.fritidssejler.dk/speedbaade/Sider/Hvorn%C3%A5rkr%C3%A6vesderspeedb%C3%A5dsk%C3%B8rekort.aspx
    der står da høj og tydeligt at hvis båden er planene, og ikke opfylder den "længde / hk faktor " kræver det speedbådskørekort (læs det i det blå "hvornår kræves der speedbådskørekort")


  • #15   15. jul 2010 Simon L
    Da bekendgørelsen kun omfatter planende både, og begge krav skal være opfyldt for at man ska have kortet, er det ikke et krav med kort til planende båd, på under 4 meter og 25hk eller derunder.

    Jeg læser det stadig som om Kasper M, ingen kort ved planende båd under 4 meter og med mindre end 26HK.


  • #16   15. jul 2010 citat "Jeg læser det stadig som om Kasper M, ingen kort ved planende båd under 4 meter og med mindre end 26HK."

    ja det er rigtigt men man må også sejle en båd på f.eks 10 meter med 140hk også hvis den er planene


  • #17   15. jul 2010 hov glemte lige at spørge hvad du mener med det her.

    "Da bekendgørelsen kun omfatter planende både, og begge krav skal være opfyldt for at man ska have kortet, er det ikke et krav med kort til planende båd, på under 4 meter og 25hk eller derunder."

    jeg har hele tiden sagt at man ikke skulle have kort, det var kasper m der sagde citat. "Speedbåds certifikat koster kun 1500,- og hvis du skal sejle en båd der planer skal du eje et. Skal så lige siges det er relativt kedeligt at blive trukket af noget der ikke planer, (lidt ligesom bådene i tivoli) "

    så det må jo være mig du mener med kasper m i din tekst???


  • Bo J
    Bo J Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #18   17. jul 2010 men mit spørgsmål er egentlig hvor mange heste motoren skal have for at sejle en 14 fods båd op i vandsportsfart med 2-3 personer i båden?

    Hvis vi tager udgangspunkt i jeg tager det kort..


  • #19   17. jul 2010 40-60hk

Kommentér på:
vandsport bådkrav

Annonce