{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.488 visninger | Oprettet:

lille bitte hul i bunden {{forumTopicSubject}}

Ej altså! Har haft båden i vandet efter renovering.
Da den kom op vae der vand i skroget. Jeg har fundet et hul som jeg simpelthen må have overset....ja der er faktisk 2 stk med 1/2 meter imellem. Jeg kan se at malingen er skallet af i ca. 0,5 - 1,0 cm2 areal og jeg er rimeligt overbevist om at det ikke er nyt.

Mit spørgsmål er nu.....hvad dælen gør jeg???

Sliber jeg af omkring hullet og fylder ud med 2 komponent spartelmasse .... eller starter jeg den store tur med glasfiber lag på lag?

Hullerne er i yderskrogets bund - så jeg kan ikke komme til på bagsiden af hullet.

Håber på kvalificeret hjælp - på forhånd tak smiley

Jesper


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  lille bitte hul i bunden
  • #1   12. jun 2011 Brug glasfiber spartel smiley

  • #3   12. jun 2011 Slib det ned ind i hullet og omkring hullet og lig 3-4 lag glasfiber og så mal det over med epoxy grunder så det vand tæt med sikkerhed..

  • #4   12. jun 2011 hejsa

    hvad for en måtte har du brugt ?
    og hvad med topcoat ?
    mvh rene


  • #5   12. jun 2011 Hey alle.

    Tak for jeres svar. Hvor er det rart at kunne søge hjælp fra andre artsfæller smiley

    Skal måske lige nævne at jeg FØR maling af bunden havde alt bundmaling slebet ned til gelcoat. Jeg har sansynligvis overset de to små huller grundet slibestøv....de er altså ret små, max 2 mm.

    Der er med andre ord ikke skade at se på den øvrige gelcoat, for så ville jeg have set det før maling.

    Håber i gider give et godt råd igen smiley

    På forhånd Tak for hjælpen

    Jesper


  • #7   12. jun 2011 Hej Brian.

    Tak for rådet. Det vil jeg følge.

    God sommer.

    Jesper smiley


  • #8   13. jun 2011 ....lige en lille opdatering.

    Fandt årsagen til de to meget små huller.

    Under montering af batterikassen har jeg skruet to skruer i inderdelen af båden i den tro at der var masser af afstand mellem inderskrog og yderskrog. (Ja jeg VED sq godt at det var for dumt, så ikke mere snak om den side af sagen....tænk sig at jeg skulle blive 42 år før jeg fadt ud af at båden buer i bunden!) smiley

    Nu er spørgsmålet så om det er nok at slibe af omkring hullerner - bore dem op så de er koniske og så spartle, slibe, spartle, slibe, prim, prime og så male, male?

    Hvad mener i eksperter?

    Jesper smiley


  • #9   13. jun 2011 må vi se bilder af skaderne.... umiddelbart skal den op og tørre for dere3fter at blive spartlet med gelcoat repair når skaderne ikke er større

  • #10   13. jun 2011 Jesper,
    Dit forslag er ok, Men det dur kun til små skruehuller der er undersænket så der er optimal vedhæftning men læg lige en måtte ovenpå spartlen og derefter epoxyprimer.
    Alternativt kan du spartle med epoxyspartel og overmale det.


  • #11   13. jun 2011 Der må selvfølgelig ikke være revner omkring hullerne.

  • #12   13. jun 2011 Hay Steffen.

    Tak for interessen.

    Båden er på trailer, og kun i vandet når jeg sejler. De to huller er hhv. 2 og 4 mm. i diameter.

    Jeg har slebet maling og gelcoat af omkring hullerne så jeg er nede ved glasfiber på et areal af 4x4 cm. Fiberen er gjort ujævn og hullerne gjort koniske for at 2 komponent spartelmassen binder godt.

    Brian fra dette forum mente at det skulle være nok til at tætne ihh. til den tidligere beskrevne fremgangsmåde.

    Hvis du er af en anden mening hører jeg meget gerne herom, da jeg selv ikke er den store mester udi reperationer.

    Det er ikke noget problem for mig at lægge en lille glasfibermåtte på, men da jeg kun kan komme til fra ydersiden tror jeg at spartel er nok.

    Hvad tænker du?

    Jesper smiley


  • #13   13. jun 2011 det lyder lidt overkill... er selve fiberen fri for revner og tør, så skal der bare spartles gelcoat i medmindre der er et decideret hul i selve fiberen

  • #14   14. jun 2011 ....hullerne går helt igennem - da skruen har arbejdet sig gennem både fiber og gelcoat.

Kommentér på:
lille bitte hul i bunden

Annonce