{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.580 visninger | Oprettet:

Danny H
Danny H
Tilmeldt:
17. jul 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Anker uden for havn {{forumTopicSubject}}

Hey jeg er ved at anskaffe mig en båd som jeg skal bo på hele året rundt. jeg har kigget på et par hjemmesider ang regler for helårs pladser rundt på de forskellige havne i trekants området. en anden ting jeg kom i tanke om var om der er nogen regler/love for om man må smide anker rundt forskellige steder nogen kilomenter uden for havnene og så ligge der et helt år ? det vil koste mig ca. 27k for et år i fredericia lystbåd havn. men hvis det andet var en mulighed så spare jeg en masse penge på det. nogen der ved noget om det ?

hvis det lyder indviklet så skal jeg nok prøve at formulere det bedre.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Anker uden for havn
  • #1   27. maj 2012 Har du tænkt på der er noget der heddder elektrisitet , ferskvand samt isskruninger om vinteren . Jeg tror ikke det er så smart at ligge i havet, hvordan vil du komme frem og tilbage fra båden?

  • Danny H
    Danny H Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #2   27. maj 2012 Har jeg skam tænkt på. jeg regner med en mindre jolle/gummibåd. det er ikke noget der ligger fast, men jeg ville bare høre hvad lovene eller regler siger til det.

  • #3   27. maj 2012 at ligge for svaj , er lovligt , find et sted med læ , og så et stort anker så går det ,

  • Danny H
    Danny H Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #4   27. maj 2012 det lyder jo genialt! også mere og mere tiltalende

  • #5   28. maj 2012 skal det være i frederica ??

  • #6   28. maj 2012 Danny, hvis den idé var så genial ville der være folk der rent faktisk gjorde sådan.

    Det er der ikke, og det skyldes primært praktiske forhold som er medvirkende til at det ikke er specielt smart.

    Vind og vejr er den primære faktor, og medmindre det er en stor og tung båd du har tænkt dig at bo i vil den ligge yderst uroligt for svaj og ikke være speciel behagelig at bo i.

    Dernæst kommer kravene til dit fortøjningspunkt som skal være særdeles stærkt og kunne modstå både den kraft der er ved at vind, sø og strøm slider på den og deraf om man tør sove trygt om natten.

    Sidst ville jeg høre hvad forsikringen mener om den idé, om de overhovedet er interesseret i at forsikre en båd der skal anvendes som helårsbolig og tilmed ligge for svaj.

    Jeg siger ikke det ikke kan lade sig gøre, men er bare kritisk overfor ideen.


  • Danny H
    Danny H Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #7   28. maj 2012 @bfb. Fredericia ville være godt.. det er også der jeg har kigget på priser for båd pladser, men priserne er ret høje for et engangs beløb for en plads.

    @Søren. Jeg vil give dig ret i de praktiske forhold, strøm og frisk vand som Peter nævnte er jo et must. Ang båden er jeg ved at spare op til en sejlbåd på minimum 8m. Jeg vil meget gerne have en meget større båd men jeg regner med mit budget bliver omkring de 150-200k og de fleste både i den prisklasse (brugte sejlbåde) er ikke meget mere end 8-9m.

    Krav om fortøjninger har jeg fået kigget på efter jeg blev opmærksom på det blev kaldet for "Svaj" fandt det her website http://www.sejlerland.dk/tips-og-tricks/gode-raad/alternativer-til-havneplads-baaden-ligger-for-svaj/ Hvor der bliver fortalt det meste om hvor god ens fortøjning skal være, det virker slet ikke umuligt eller svært at forekomme.


    Forsikring, ja den bliver måske tricky, men igen forsikring til både folk vil circumnavigere i, er nok ligeså meget udsatte, vil jeg' mene ihvertfal.


  • #8   28. maj 2012 Danny, i så lille en båd kan jeg ligeså godt afsløre at det absolut vil være rædselfuldt at bo i hvis den ligger for svaj.

    Den vil ligge og rulle i selv den mindste dønning, og omkring lillebælt hvor vind og strøm ikke altid render i samme retning vil det kun blive endnu værre.

    Hver sin smag, du skal være velkommen til at gøre forsøget hvis det er det du ønsker.

    Vi bor jo heldigvis i et relativt frit land. En rød regering taget i betragtning! smiley


Kommentér på:
Anker uden for havn

Annonce