{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.741 visninger | Oprettet:

Motor stop på åbent vand! {{forumTopicSubject}}

De fleste af os har sikkert tænkt, nogle har måske oplevet eller hørt om det.

Motor stop på åbent vand. af den ene eller anden grund vil der bare ikke komme liv i motoren, mens man er ude og sejle.

Derfor har jeg overvejet om man skulle anskaffe sig en elmotor og have liggende i maskinrummet, som man så kunne spænde bag på båden og stille tøffe i sikkerhed.

Men er det muligt på en alm daycruiser op 22-27 fod, altså dem der typisk kun har en motor.

Hvad gør i andre ?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Motor stop på åbent vand!
  • René N
    René N Tilmeldt:
    dec 2007

    Følgere: 1 Både: 2 Svar: 96
    #1   13. feb 2019 jeg sørger for motoren og brændstof er ok så er der ingen stop

  • #2   13. feb 2019 Det bare ingen garanti smiley uheld kan ske.

  • #3   13. feb 2019 Der skal ikke være meget vind eller bølger før en lille elmotor ikke kan gøre noget som helst ved en båd i den størrelse du nævner.
    Mest effektivt er at holde sin motor godt ved lige, og så have en radio (VHF) med så man kan kalde efter hjælp. Hvis der er tale om indre farvande, så kan en mobiltelefon også bruges.


  • #4   14. feb 2019 Tænke om man kunne montere et beslag til påhængsmotor og have en 8hk motor liggende i maskinrummet. Men kønt er det nok ikke.

    Så kunne den også bruges til trolling


  • kim p
    kim p Tilmeldt:
    dec 2007

    Følger: 1 Svar: 6
    #5   14. feb 2019 jeg medlem af Dansk Søredningselskab og det koster 550,00 Kr om året. men har ikke haft brug for dem i nu

  • #8   14. feb 2019 Den bedste hjælp I motorstop er en mobil med strøm på eller en vhf så der kan ringes/kaldes efter andre... alle motorer kan gå istå uanset hvor godt de er passet.. men har man en ekstra motor som virker er det selvf en fin løsning...

  • #9   14. feb 2019 Hov... var der nogen der sagde " livrem & seler ".... det er mig i en nødeskal smiley smiley
    ALT... kan gå i udu smiley smiley ..... jeg er på den med en extra motor, og kun brugt den en gang da vores gamle motor gav op på vej ud af havnen ( skal lige siges .. at vi INGEN kendskab havde til den motor, da det var lige efter køb af båden med motor )
    Det kan godt være det ikke er kønt at se på, men sådan en lille motor kan nok få en afsted så man kan komme i land ( på et tidspunkt ).
    men... vedligehold ( er jo en selvfølge) , lille extra motor og så en VHF... så har man gjort det godt ( er selv igang med VHF kursus over nettet lige nu smiley )
    Jeg er ikke bange for vandet.... men jeg har enorm RESPEKT for det... så jeg er helt i din boldgade Thor B..... heller sikker smiley end sorry smiley ...


  • #10   14. feb 2019 Heller ikke bange, har ramt en sten engang og ødelagde skruen. Kunne tøffe i land.

    Har plads til en lille ekstra motor i motorrummet.
    Så ville gerne finde en fiks og så køn som mulig måde at montere den på just in case.

    Er hæve sænke beslag kunne være måden meeeen.

    Har jo en daycruiser med glasfiber badeplatform så findes der en pænere måde at gøre det på?


  • #11   14. feb 2019 Fande dette billede, men helt kønt er det ikke.

    profilbillede
  • #14   14. feb 2019 Det var en ide.
    Ville være fint med en så skjult løsning som muligt, regner ikke med det er noget jeg nogen siden for brug for


  • #16   14. feb 2019 Nu ved jeg godt dit indslag handler om nødmotorer... men har du overvejet om ikke du skulle investere i et drivanker. det er altså noget af det bedste ved motorstop ude på dybt vand , når det er sat har du mere ro på og mere tid til at ringe osv.

  • #17   15. feb 2019 Kan den ligge ved siden af din motor? Jeg har selv en 6 HK liggende, hvis uheldet skulle opstå..

    profilbillede
  • #18   15. feb 2019 Jeg har valgt at bruge denne løsning

    profilbillede
  • #19   16. feb 2019 Gad godt man kunne få et flytbar beslag, et man monterede med skruetvinge. Men det kan sikkert ikke holde til vibrationerne.

    Jeg er ikke fan af at skulle have beslaget sidde på platformen permanent.


  • #21   16. feb 2019 1. altid overholde årlig service på din motor ( olie, brændstof, filter , impeller og rem skiftes til tiden samt en god vandudskiller er altid godt)
    2. hvis din motor er svært at starte i havnen, sejl aldrig ud med den fordi den vil også være svært/umuligt at starte op på vandet.
    3. anskaffe en VHF radio og lære hvordan man bruger den og hvem man kalder i nødstilfæld .
    4. anskaffe en god anker med sufficient line og kæde.
    5 tegn medlemskab af Dansk Søredningselskab.
    6. en lille hjælpemotor kan være en fordel.


  • #22   17. feb 2019 Ja meld dig ind i Dansk Søredningselskab.
    Så er du på den helt sikre side på havet, hvis der skulle opstå nødstop.
    Selv en ny motor kan stoppe, eller ikke vil starte, så har man sku lidt af et problem derude i det blå på åben hav.
    Det tager ikke Dansk Søredning lang tid at komme frem.


Kommentér på:
Motor stop på åbent vand!

Annonce