{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.359 visninger | Oprettet:

Hvem er bødens modtager? {{forumTopicSubject}}

Hej drenge.

Jeg er desværre blevet uvenner med søfartsstyrelsen, de mente ikke 5 redningsveste var nok til 8 personer smiley Det resulterede selvfølgeligt i en bøde på 1800 kroner til mig.

Sagen er den, at jeg sejlede båden på "gernings tidspunktet", men det var ikke min båd, jeg modtog egentligt bare bøden pr. refleks, men sidenhen er vi så kommet til at snakke om, hvem der egentligt skal have bøden, jeg selv, eller bådens ejer?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hvem er bødens modtager?
  • #1   29. aug 2012 den hører jo til kaptajnen som i denne situation er "dig" smiley
    Kaptajnen skal sørge for at der er redningsveste og det hele i båden.


  • #2   29. aug 2012 ville snakke med de andre der var om bor om ikke den skal deles mellem jer alle

    nicolai


  • #3   29. aug 2012 den er 100% din da du skal tjek fartøjet før du tag af sted om det opfylder loven ..

    det sammen med en bil lejer du en bil og dækken er slidt ned er det igen føre som skal betal bøden da du køre en bil som ikke er forsvarlige i følge loven .


  • #4   29. aug 2012 Umiddelbart vil jeg tro de ikke syntes det er en pokkers god idè smiley

  • #6   29. aug 2012 Som Daniel lige mindede mig om, glemte jeg helt at sige at ejeren af båden var med! Det var sådanset bare mig der styrede båden.

    Nu røber jeg lige hele hemmeligheden bag spørgsmålet. Det er fordi "ejeren" er under uddannelse, og kan få bøden nedsat. Vi er sådanset helt enige om, hvem der skal betale bøden. Spørgsmålet er egentligt bare, om jeg kan få politiet til at sende bøden videre smiley


  • #7   29. aug 2012 i er sikkert blevet spurgt om hvem der var ansvarlig for båden ,ikke ?
    at i så bagefter har fundet ud af at bøden kunne nedsættes hvis en anden havde meldt sig er de nok ligeglade med . men træls er det sku.


  • #10   30. aug 2012 Michael B - Nej, det var bare mig som førte båden, som de stillede til ansvar for det

    Daniel - Nej, jeg har godt nok snakket med dem, men de var skide sure

    Brian S - 900 kroner her og 900 kroner der, smiley For det andet er det ikke desideret svindel smiley


    Jeg har snakket med dem idag, og snakkede med en der slet ikke kendte reglerne, han var skide sur.

    Han mente, at hvis jeg skulle have sendt bøden videre, skulle jeg gå i retten med det. Så var jeg ved at snakke om det nok var lige voldsomt nok, at gå i retten med det, at det ville da være at skyde gråspurve med kanoner, og at jeg da ikke lige synes jeg ville bruge en dag på at tage i retten med det. Det eneste svar jeg kunne få på det, var at jeg jo ville få det hele refunderet hvis jeg vandt sagen - Så spurgte jeg om det var det mine skattekroner gik til... Det blev han ikke væsenligt mere tilpas ved.. smiley

    Han lod også som om han kendte alle reglerne inden for det, og sagde "Føreren af skibet er til en hver tid ansvarlig for at alle passagerer har redningsveste på".

    Derefter sagde jeg så til ham, at han nok ikke var helt inde i reglerne, for det første er det ikke et skib det drejer sig om, og for det andet er man ikke forpligtiget til at have redningsvestene på.. Det gjorde heller ikke hans dag væsentligt bedre. Men jeg skal i hvert fald selv studere videre på reglerne siger han, og derefter gå i retten med det, hvis jeg vil videre med det, for han blev ved med at referere til nogle regler, han ikke kunne nævne nogle paragraffer på, det stod der bare et eller andet sted smiley


  • #11   30. aug 2012 Er det ikke politiet som giver bøden??.

  • #12   30. aug 2012 Jo?

  • #13   30. aug 2012 Hvorfor så diskutere med søfartsstyrelsen, og hvis det er politiet som har udstukket bøden, burde de også kunde fortælde hvilken paragraf de bruger. jeg villle ringe og snakke med den lokale politimester og tage en snak med ham.
    MEN husk nu at få købt de sidste veste som i mangler


  • #14   30. aug 2012 Han har sådan set ret i at det er et skib..... smiley

    Læs Søvejsregel nr 3, så er selv en kite surfer at betragte som et skib.


  • #15   30. aug 2012 Jamen der står også pænt, hvilke paragraffer jeg straffes efter. Der står bare ikke hvorfor de har stillet mig til ansvar, bare fordi det er mig der fører båden på gerningstidspunktet.

    Angående de manglende redningsveste er det da selvfølgeligt ikke nogen pisse god undskyldning, men jeg samlede nogle op fra stranden, der egentligt bare skulle med 100 meter ud i vandet, og drikke øl. Det er fanme også uheldigt.


  • #16   30. aug 2012 ring til det lokale politi, og fortæl dem situationen, som den er.... de vil muligvis have svært ved at forstå hvorfor du ikke har gjort dem opmærksom på det da du blev stoppet

  • #17   30. aug 2012 Hej.

    BETAL ved kasse 1. I/Du har gjort i nælderne.
    Så er I/Du blevet kloger. Del bøden med de andre der var med. Så har I alle lært noget af dette.

    God dag
    Søren S


  • #18   30. aug 2012 Steffen M - De spurgte da kun mig, om mine oplysninger? De spurgte da ikke om det var mig der var ansvarlig for båden?

    Søren S - Tjaeh, måske var det det rigtige at gøre, måske var det ikke. Jeg synes sagens sammenhæng generelt, har så mange negative sider, jeg slet ikke har været inde på, at jeg ikke føler trang til at betale bødens fulde beløb. De var møg ubehøvlede, og desideret provokerende. Alene min oplevelse da jeg ringede ind til dem, har forarget mig meget.

    Jeg vil gøre mit, for at det er ejeren af båden, og ikke jeg selv der skal betale den bøde. Dog tror jeg ikke jeg vil tage rettens gang, som ham der sure i telefonen, sagde der var den eneste udvej.


  • #19   30. aug 2012 Hmm I kender vel begge reglerne.
    Så hvorfor bruge tid på at se om i kan spare 900 kr, når nu i godt vidste at alle skal have redningsvest ombord i båden.


  • #20   31. aug 2012 Hej.

    Frank H. Du har fat i det helt rigtigte.

    Jeg fatter hellere ikke man gider bruge al det krudt på at ringe rundt og beklage sige.
    Istedet for at dele de 1800 imellem de 8 personer der var med.
    225.-kr pr. person. Og så søger for at ha orden på sikkerheden næste gang der skal sejles tur på vandet.

    God dag
    Søren S


  • #21   31. aug 2012 hvem samlede de sidste 3 op på stranden????.
    men del da bøden som rigtige venner ville gøre, i deles vel også om benzinen, eller er det bare tak for i dag og så står ejeren med regningen.


  • #22   31. aug 2012 Enig med Søren S - tag dog dit ansvar på dig som en mand, hvem skulle ellers?
    Ejeren kan da umuligt være ansvarlig for hvor mange personer du vælger at tage med i båden.


  • bjarne m
    bjarne m Tilmeldt:
    aug 2007

    Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 55
    #23   31. aug 2012 Ejeren af båden er vel den eneste der ved hvor mange veste der er om bord, og derfor må han jo selv sørge for ikke at tage for mange folk med, derfor er det da helt klart hans eget ansvar at få betalt den bøde.

  • #24   31. aug 2012 Jeg tror de fleste af jer, har misforstået lidt situationen smiley Men lad os lukke den her, spørgsmålet gik egentligt bare på, hvem der var bødens rigtige modtager, og ikke hvorvidt jeg bør tage redningsveste med ombord, og om jeg bør betale bøden uden brok smiley

  • bjarne m
    bjarne m Tilmeldt:
    aug 2007

    Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 55
    #25   31. aug 2012 Ej altså nu er det lige så sjovt !!!! Når ejeren selv er med i båden, og ved hvor mange veste han har, er det da hans ansvar ikke at tage for mange folk med. Derfor er han bødens rette ejermand.
    Alt det der med at rigtige venner deler bøden er bare noget ævl.


  • #26   1. sep 2012 Hej.

    Huxie - Du skriver selv hvad det hele endenligt drejer sig om i dit indlæg.
    Som er flg.
    Nu røber jeg lige hele hemmeligheden bag spørgsmålet. Det er fordi "ejeren" er under uddannelse, og kan få bøden nedsat. Vi er sådanset helt enige om, hvem der skal betale bøden. Spørgsmålet er egentligt bare, om jeg kan få politiet til at sende bøden videre.

    Derfor får du de svar du får og tråden tager den drejning som den gør.

    God week-end
    Søren S


  • #27   1. sep 2012 Denne her sag understreger bare endnu engang at det er fornuftigt at man inden man sejler ud har defineret hvem der er fører og dermed ansvarlig for sejladsen.

    Synes det virker ret tåbeligt at man på bagkant begynder at sidde og spekulere i hvem der er hvad, også selvom der kan være lidt penge sparet.

    Som flere skriver er fakta at der er sket et brud på en bekendtgørelse og at det medfører en bødestraf til føreren af båden. Hvis føreren ikke gjorde opmærksom på at han var ansvarlig for sejladsen på tidspunktet for forseelsen er det naturligt at politiet vurderer at ham der stod med rat og manøvrehåndtag i hånden er den der har ansvaret.

    Dog skal det siges at der stadig findes betjente der ikke forstår at den der styrer og den der er fører kan være to forskellige personer. Jeg bliver til stadighed ringet op af både tidligere kursister samt politiet der spørger om netop dette.

    Man kan som fører f.eks heller ikke lade en anden sejle hvis man har over 0,5 i promille, man er stadig fører og dermed ansvarlig.


  • #28   1. sep 2012 Søren L - Det sidste du skriver, er jeg egentligt lidt chokeret over. Kan ham der sidder bag roret, ikke bare tage ansvar for sejladsen?

  • #30   1. sep 2012 man kan godt overdrage kommandoen og udpege en ny fører, og udover at personen naturligvis skal have førerbevis skal man tilsikre at alle har forstået skiftet, samt at man kan dokumentere overdragelsen og den nye førers accept af ansvaret.

  • #31   2. sep 2012 Dokumentere? Det er ikke et skib vi snakker om, det er bare en speedbåd?

  • #32   2. sep 2012 en speedbåd er osse et skib

  • #33   3. sep 2012 Huxie, læs regel tre i søvejsreglerne. Det er et skib, og kravet om dokumentation er det samme i alle fartøjer når først der går jura i det.

  • #34   4. sep 2012 Hej Huxie

    Der er vist basis for et vinter-kursus i Duelighedsbevis.
    Du efterlyser dukomentation for definition på et skib.
    Her et lille video-klip fra youtube på dansk om søvejsregler regel tre
    http://www.youtube.com/watch?v=sNuzDdhS2dY

    For at være lidt behjælplig. Så er her en hjemme-side du kan studere lidt nærmere og få genopfriskede/lære lidt om det at begå sig på vandet.
    www.sejlerbo.dk
    Held og lykke.

    God dag
    Søren S


  • #35   4. sep 2012 Hej Igen

    Hjemmesiden hedder www.sejlerbo.com istedet for .dk

    God dag
    Søren S


Kommentér på:
Hvem er bødens modtager?

Annonce