{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.947 visninger | Oprettet:

Kortplotter med ekkolod {{forumTopicSubject}}

Hej.

er på jagt efter en kortplotter med ekkolod, og søger derfor nogen der har erfaringer angående disse 2 som jeg har kig på.

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=150&pID=28731

http://www.marinetorvet.dk/visprodukt.asp?ProduktID=3124

er der nogen der har kendskab til disse modeller eller endda kan anbefale andre og bedre modeller i samme prisklasse ?

Mvh Esben


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Kortplotter med ekkolod
  • #1   4. mar 2013 Jeg ville nok vælge Garmin, men jeg har også selv Garmin 526s, så det kan jo godt være at jeg er lidt inhabil. ;o) Men husk nu at det skal være en "S" for at der kan være et ekkolod på.

  • #2   4. mar 2013 Er opmærksom på "s" modellerne. Er du godt tilfreds med din garmin?

  • #3   4. mar 2013 Har sejlet en del med 526s, garmins kort skuffer og gps mister let signal, som gps er en iPad mere præcis og med bedre kort til mindre pris, og så kan den anvendes til meget andet og har dejlig stor skærm.

  • #5   4. mar 2013 En iPad kan nu tåle en del mere vand end en plotter.

    Når vi sejler i skærgården tør vi ikke stole på BlueChart efter at være blevet redet et par gange af iPaden.

    Plotteren er osse meget lang tid om at regne ruter ud i forhold til iPaden.








    profilbillede
  • Bjarne M
    Bjarne M Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
    #6   4. mar 2013 Jeg har lige købt denne her i lørdags:

    (link fjernet)

    Overvejede også en Garmin 526S, men efter at have set Garmin 720 i butikken var jeg ikke i tvivl...det er sku dyrt at have det sjovt.


  • #7   4. mar 2013 Har os overvejet 720s, men syns den er lidt dyr. Hva måtte du slippe for den inkl. Transducer ?

  • Bjarne M
    Bjarne M Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
    #9   4. mar 2013 6799,- for gps'en og 499,- for hæktransducer. 1500kr for søkort
    Ja, det noget mere end som Garmin 526 s. Kæresten var nu heller ikke helt tilfreds, da jeg kom hjem med den.


  • #10   4. mar 2013 Preben j - Man kan få et utal af cover til iPad, nogle er helt vandtætte og kan flyde de er særdeles gode i joller og gummibåd. Du kan også få div. holdere så den kan monteres som plotter.

    Der findes også en del kort, jeg har gode erfaringer med Navionic til ca. 500 kr. Og syntes det fungere bedre end et G2 til 2500.


  • Bjarne M
    Bjarne M Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
    #11   4. mar 2013 iPad tåler ikke hav luft..saltet kommer ind alle vegne...Garmin kan sidde i båden i regnvejr uden at det har noget at sige....men jo alt kan lade sig gøre. Jeg sidder lige nu med min iPad men den skal ikke med ombord. Garmin er bygget som gps, ikke andet.

  • #12   4. mar 2013 iPaden er et fint alternativ til de små marine GPSer, man for større skærm der reagerer hurtiger, det er absolut ingen delay, kortene er billiger og i nogle tilfælde bedre end fx BlueChart.

    Jeg har i øvrigt haft min iPad med til stranden flere gange og en enkelt gang med i vandet uden den har taget skade. Det turde jeg ikke med 526ern.

    Garmin tager urimelig høje priser for deres ting, men lige så snart der står marine på noget så er mange helt ukritisk villige til at betale ved kasse et.


  • #13   4. mar 2013 Hvordan virker det med dn ipad ???? for den så din position via internettet eller hvordan ?????? det er jo er billig løsning hvis den duer

  • #14   4. mar 2013 Det virker fint, der er indbygget GPS i en iPad, kort fås som app nogle endda gratis, og så er det en god idé med et cover der kan tåle stød og vand.

  • #15   5. mar 2013 Jeg har aldrig haft problemer med min Garmin. Det kunne jo være at du kunne finde nogle test inde på Youtube.

  • #16   5. mar 2013 Det er specielt omkring Orust og i Isefjorden/Roskilde fjord vi har haft problemer med dårligt signal og fejl, Ligger vi ved Rørvig kan 526ern ikke finde vej til Roskilde havn, vi har også oplevet den skal bruge halve timer på udregning af ruter. Har fået tjekket den ikke er defekt.

  • #18   5. mar 2013 Jeg vil også nødig undvære GPS ombord, derfor har vi som regel en iPad med som backup, den virker hver gang.

  • #19   5. mar 2013 Jeg ville til hver en tid holde mig til lowrance, det virker altid. ved ikke om ipad kan kører opencpn. vi har tit en bærebar med som backup hvor der ligger opencpn som er et gratis program, og er man lidt fiks ved en pc, så kan søkortene også findes gratis.

  • #20   5. mar 2013 Hasse N - ang. GPS i iPad skal det uddybes at det kun er 3G og Cellular modellerne der har GPS-chip, du kan godt bruge wifi-modellen men det kræver man har en iPhone sammen med den, men det bliver lidt bøvlet.

  • #21   5. mar 2013 vi bruger iphone. fordi der er gps signals i og så har vi en stik så vi kan sætte den til en støre skærm. det er sq billiger end og købe en god marine gps og så kan den bruges til mange andre ting. man kan hente nogle gode og gratis apps til marine

  • #22   5. mar 2013 Jeg tror jeg ved hvad problemet er med Garmin når I ikke kan få den til at lave en rute, da jeg selv har været ude for det samme på min 526s:

    I menuen har man valgt en min. sikker dybde man vil sejle på og så laver den en rute ud for det. Hvis man så laver en rute igennem et stykke hvor der er meget lavt vand, ja så kan den ikke lave en rute eller den vælger at lave en meget lang omvej. Man kan prøve at gå ind og sætte sikker dybde en lille smule mindre og prøve at lave en beregning igen!

    Har aldrig selv haft problemer med GPS signalet!

    Problemet ved Garmin syntes jeg er at de ikke har downscan og sidescan som man kan få hos Lowrance og Humminbird! Der bruger Garmin stadig det gamle upræcise ekkolodsbillede! Desværre er det så kun Garmin der har autorute funktionen og så må man ligesom vælge hvad man helst vil have!

    Lowrance Elite 5 DSI vil jeg mene er det bedste valg i den billige ende, da det har downscan med et meget mere virkeligt undervandsbillede! Alternativt hvis man ønsker noget der er lidt større er der den helt nye Lowrance Elite 7 HDI.

    Husk at man kan downloade billige kort til Lowrance (og vidst også Humminbird) når man køber en ny enhed! Så hvis man ikke får et virkelig godt tilbud på et kort når man køber enheden, så vent og download det selv!


  • #23   5. mar 2013 Du kan meget vel have ret i det med indstillingerne i sikker dybde er problemet nogle gange, kender flere der har samme problem i isefjorden hvor der er lavt mange steder, så det er nok en god idé at prøve at stille til laver vand. Vi har dog fået support fra Garmin under sejlads hvor den ikke ville lave rute, der nævnte de ikke denne mulighed.

    Det største problem med Garmin er for os deres kort, som ikke fungere særlig godt i området omkring Orust, her er vi blevet reddet fra at smadder båden af Navionic. Har man alligevel en iPad (3G) så kan det anbefales at tage den med som backup selv om man er glad for sin marine-GPS.


  • #24   6. mar 2013 Det lyder næsten som en religionskrig i har gang i.

  • #26   8. mar 2013 at. Norten a
    Jeg blev da lidt fristet da jeg læste om din I pad da den jo er betydelig billigere end en ny navigator men jeg tror sgu at jeg holder mig til min gode gamle garmin fordi den jo aldrig har svigtet mig og hvis der er nogel galt med den så inleverer man den i allerød og har den tilbage indenfor 2 arbejdagsdage , så deres serrvice er absolut i top.
    Jeg har en kammerat der har en ipad og jeg har set den og leget lidt men jeg syntes at når man zoomer så bliver grafikken grov kornet og ikke så god .Jeg tænker også HVAD sker der når men kommer med 90 hm/t inde i Roskilde fjord hvor vandybden varierer MEGET og internet dækningen forsvinder i nogle sekunder ????? så opdfaterer kortet ikke og man risikerer at smadre båden !!! øv øv nej jeg holder mig sgu til Garmin ,


  • #27   8. mar 2013 Hasse N du behøver ikke internetforbindelse når du har kortet på iPad. Men en Garmin også udemærket hvis man kan leve med mindre skærm og man er bundet til Deres kort, fordelen er jo også specielt der hvor du sejler at man kan have en S model med ekkolod og alarm.

  • #28   8. mar 2013 Att.Morten A
    Hej Morten jeg er glad for at du ikke tager min kommentar negativt da vi jo begge skriver i denne tråd for ALLES bedste.

    Du skriver at din Ipad ikke skal have nogen forbindelse ????
    Hvorfra får den informationer om din position og om du vender mod nord syd øst eller vest det er jo stadig en computer med et programinstalleret så den er da nødt til at have info udefra til at snakke med programmet og give brugeren info ???
    Jeg håber at du har et godt svar på dette for nu er jeg da LIDT interresseret igen.
    MVH Hasse


  • #29   8. mar 2013 ATT.Morten A
    Lige et lille tillæg
    Der er også eckolod i min garmin men den kan KUN bruges ved sejllads i tomgang og med 90KM/T kan den slet ikke se noget som helst.


  • #30   8. mar 2013 Der er monteret en GSM(Edge) chip i iPad 2 3G og de nye Cellular modeller, hvilket gør det muligt at bruge sin iPad uden internetopkobling, har man en iPad kun med wifi (og dermed ingen indbygget GPS) er man nød til at tilslutte en GPS -tilbehørsenhed som denne http://bad-elf.com/products/be-gps-1000/

    Når man har downloadet Navionic app’en, så kan man med den downloade kort til iPad, og så bruge de downloadede kort uden net, ikke meget anderledes end på dedikeret marineplotter, den behøver jo heller ikke internet for at virke andet end hvis man udvider kort eller opdatere gamle.

    Men du kan til gengæld ikke bruge kort som fx. Google maps og Earth på iPad når man er på vandet, det kræver nemlig en internetforbindelse da Google hele tiden skal kunne downloade kort.


  • nicolaj j
    nicolaj j Tilmeldt:
    nov 2010

    Følger: 1 Svar: 2
    #31   11. mar 2013 Hej. Kan autopiloten også kører sammen med ipad?

  • #32   11. mar 2013 Nicolaj J
    Nej den kan ikke styre en autopilot og heller ikke vise vanddybde via en transducer.
    Den er fin nok som backup, men som en del af et integreret navigationssystem duer den ikke.
    Backup gps, netflix, medieafspiller og selvfølgelig til alt hvad en iPad ellers bruges til er den fin at have ombord.
    Der er efterhånden kommet en del af de større systemer der har wifi og kan sende data trådløst til din iPad men her er prisen væsentligt større og ipadden fungere mest som fjernbetjening og repeaterskærm.


  • #33   28. maj 2013 (link fjernet)

Kommentér på:
Kortplotter med ekkolod

Annonce