{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.523 visninger | Oprettet:

Thomas H. A
Thomas H. A
Tilmeldt:
14. jun 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

hjælp til billig maling af glasfiber {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg skal igang med et have projekt, og inden i stopper med at læse så har jeg brug for folk som ved hvad de snakker om når det drejer sig om glasfiber og maling heraf. Derfor spørger jeg herinde smiley

Jeg skal til at lave et "kar" (vandbeholder) som jeg vil lave af glasfiber grundet størrelsen og formen/kompleksiteten af karet.

Når karet er lavet og tørt skal det vel have noget gelcoat eller en grunder af en slags.

Jeg bruger vævet glasfibermåtte samt west system epoxy reisin.

Da karet ikke skal ses men kun holde vand, hvad er så den billigste form for maling?

Er det fint nok at bruge epoxyprimer, 30623, hos biltema for hele karet selvfølgelig

Mvh
Thomas


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  hjælp til billig maling af glasfiber
  • Thomas H. A
    Thomas H. A Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #2   14. jun 2013 måske, er det samme princip? Troede man skulle have en gunder først på den rå glasfiber, for til sidst at slutte af med en topcoat (hvilket vel også er den som giver farven?)

  • Thomas H. A
    Thomas H. A Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #4   14. jun 2013 super jamen så er det jo bare topcoat jeg skal have, og nu som du siger det er ny glasfiber...

    Selve topcoaten skal den tilføjes harpiksen eller er det iblandet så det kun er hærder der skal tilsættes og så males på?

    Glasfiber og epoxy har jeg masser af... er det en god ide at lave flere lag i karet? altså lag på lag eller er det spild? er en gang glasfiber og epoxy nok?



  • #5   14. jun 2013 5-8lag fiber, 2gange epoxy primer og så topcoat så den drøn strærk og vandtæt de næste 100 år smiley

  • #6   14. jun 2013 nu spørger jeg lige dumt.... skal karet støbes uden på en form? for så skal der bare et godt lag gelcoat i inden du begynder med glasfiber... så får du den fine overflade der er på badekar osv. alternativt så ja giv den to gange gelcoat med rulle og slut af med et lag med voks i (topcoat)

  • #7   14. jun 2013 hvor stor er det kar??? hvor længe skal det holde vand???
    skal der noget i karet andet end vand???


  • Thomas H. A
    Thomas H. A Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #8   15. jun 2013 Hej,

    Ingen spørger dumt, jeg har blot brug for hjælp så spørg blot smiley

    Karet skal fungere som beholder under en vandskulptur. Selve karet holder ingen vægt udover vandet. I karet vil der kun være en pumpe.

    Det skal ikke støbes ud på en form som sådan, Der bliver lavet et hul i jorden som bliver beklædt med fliser. Dette er her karet skal være. Der bliver så lavet en fordybning i et hjørne på et par cm.
    Da jeg har adgang til glasfiberdug og epoxy bliver det lavet i dette materiale. Selve karet vil aldrig blive set når det hele er færdigt, derfor er det kosmetiske aspekt underordnet. Karet skal bare kunne holde vand og frost da det vil stå ude hele året. Vandet bliver dog tømt inden frosten. Så derfor er der ingen grund til at lave en så perfekt overflade som et badekar. Jeg skal bare have en overflade som kan holde.



  • Thomas H. A
    Thomas H. A Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #10   16. jun 2013 ja det vil havde været meget nemmere smiley men grundet formen er det desværre ikke muligt

  • jan H
    jan H Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Svar: 1
    #11   20. jun 2013 hej. ville bare lige sige at topcoaten skal direkte på glasfiberen. ingen grunder

  • #13   20. jun 2013 hvis overfladen skal være ordentlig tæt kan han ikke nøjes met et lag topcoat... jeg ville give den 2 lag uden voks i(gelcoat) før jeg sluttede af med topcoat men det kommer selvfølgelig an på hvor tykt lag du kan komme afsted med at give den ad gangen

  • Thomas H. A
    Thomas H. A Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #14   22. jun 2013 jeg kan give et godt tykt lag af gangen hvis det er, men det er vel bedre at give flere tyndere lag end få tykkere lag?

    Så lige for at opsummere:

    glasfibermåtte + west system epoxy (= rent nystøbt glasfiber)

    herefter gelcoat (uden voks) (2-3 lag)

    og afslutte med topcoat et lag?

    Og så holder skidtet bare tæt? smiley


  • #15   22. jun 2013 hvis det skal være 100% så giver du den en gang lightprimer til aller sidst når coatingen er gennemhærdet, det gør man normalt på både der ligger i havn fast under bundmalingen for at forsegle fiberen, og undgå evt glasfiberpest. men det burde ikke være nødvendigt når du har støbt det med epoxy.
    er faktisk ikke sikker på at det overhovedet er nødvendigt med gelcoat osv når det er epoxy... så vidt jeg ved kan det slet ikke suge vand.


Kommentér på:
hjælp til billig maling af glasfiber

Annonce