{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.482 visninger | Oprettet:

Claus O
Claus O
Tilmeldt:
9. maj 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12

Reparation af glasfiber {{forumTopicSubject}}

Ja jeg har købt den her båd med de her alvorlige skader. (flere billeder i mit galleri)

Resten af båden er super, tidligere ejer har forsøgt at fikse den med glasfiberpest til følge.

Er der nogle der har eksempler på lign skader og hvordan de har genopbygget.

Skaderne gør at det bliver rigtigt svært at komme tilbage til det orginale, men det kan man sagtens overleve her. Den er ved at være helt tør nu efter 2 mdr. tørring.

En kammerat kommer i sommerferien (autolaker og som jeg husker, dygtig med glasfiber) og vil hjælpe med at fikse skaden, så jeg vil sådan set bare være klar med en strategi for hvordan vi i løbet af en uge kan få den klar.

Håber på et par indspark. Der ligger jo den her gamle skum. Måske man også skal fjerne det helt og puste nyt ind igen når man er færdig ?

Mvh Claus


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Reparation af glasfiber
  • #2   27. jun 2014 Det skum kan du ikke tørre ud igen hvis det på nogen måde har fået vand hvilket det ser ud som om det har.. Kan godt være det umiddelbart virker tørt på ydersiden men det er det ikke når du graver lidt i det længere nede.. Desuden vil alt hvad der hedder træforstærkninger i den være råddent også.. Du skal have hele overdelen af og fjerne alt skum alle steder og støbe nye forstærkninger.. Det kommer til at koste og kræve tid og du bør alliere dig med en rigtig fagmand.

  • Claus O
    Claus O Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #3   27. jun 2014 Det har jeg og autolakeren vil jeg vurdere som rigtig dygtig med glasfiber. Alt er tørt nu, men jeg mener man får en bedre holdbarhed ved at tage skummet bort, lave skaden og fylde op med skum igen, men ved ikke 100% hvad der er den bedste løsning, da det er en stor skade. Så derfor et par forslag vil jeg blive glad for. SÅ kan jeg måske finde frem til en super løsning.

  • Claus O
    Claus O Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #5   27. jun 2014 Hej Michael, jeg tænker nu også på netop at fjerne skummet. Nu ved jeg ikke 100% hvor meget skum den indeholder, bunden er helt perfekt, den virker iøvrigt ikke til at have været brugt ret meget.

    Træet behøver ikke nødvendigvis at være råddent og er med på det skal være tørt



  • #6   27. jun 2014 Prøver lige igen Der er som jeg skrev IKKE noget der er tørt andet end det yderste.. Du kan ikke tørre det ud igen da det holder på vandet når det har suget. Hele båden er fuld af skum og det er med garanti plaskvådt og alt hvad der hedder træ er råddent.. En fagmand er ikke en autolakerer Hvis du søger lidt vil du se at mange har samme problem om hvordan det er udbedret. Der er kun en vej og det er den lange og bekostelige medmindre du bare skal padle lidt rundt. smiley

  • #7   27. jun 2014 Hej Claus. Velkommen til...

    Du er nødt til at følge de råd, de andre har givet, du skal fjerne alt gammel skum, og så skal du have tjekket de træforstærkninger, som dukker frem inde bag ved skummet..

    Normalt er alt træ ind bag skummet råddent, når der har været vand i skummet, så det bliver du nødt til at tjekke, og det kan du kun, ved at grave det gamle skum helt væk.

    Så blæser man normalt nyt skum ind, når opbygningen er ved at være færdigt, men det ved din kammerat nok, hvis han er kyndig på området.


  • Claus O
    Claus O Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #8   27. jun 2014 Ja, jeg gider ikke bruge noget betydeligt på den. Det er en dory 13 fod, den skal bruges til geddefiskeri og dyk, men alternativet kan jo være man skal købe en anden.

  • #9   27. jun 2014 En Dory så er der kun en vej som alle de andre Dory ejere.. Det kommer let til at koste 5000+. Det rigtige skum til opgaven er dyrt medmindre du undlader det og støber forstærkninger istedet .. Koster en masse fritid og bare glasfiber , maling og div materialer nærmer sig hurtigt 5000 smiley

  • Claus O
    Claus O Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #10   27. jun 2014 Hej Brumme, jeg er med på at følge jeres råd, ingen tvivl der. Og alt skal jo opvejes ift. hvad det koster. Jeg gider helle ikke noget hvor det ikke er iorden bagefter. Absolut ikke.

  • #11   27. jun 2014 Claus prøv at tage et kopbor og bor ned igennem dørken og ta en prøve helt nede ved yderskroget på bådens dybeste punkt så kan du se det. smiley

  • Claus O
    Claus O Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #12   27. jun 2014 Jeg har renoveret en dory14 tidligere (5 år siden), med overfladiske skader, altså knastør. Det var en success. Men nu jeg lige vurdere det i skriver. De 3500 kr. i impulskøb er i første omgang et godt køb men ikke hvis man skal total renovere. Jeg elsker bara at fiske fra en dory pga. den er så lille og samtidigt super stabil. Ellers er det alu båd her og det er jo dejligt nemt.

  • #13   27. jun 2014 Claus den behøver ikke have nogen skader for at være våd i skummet.. Vandet kommer ind ganske af sig selv. Doryen er kendt for de problemer og medmindre den altid har stået indendørs fra ny er der ingen undtagelser. Bådene er vel også hen ad 30 år gamle. smiley

  • #14   27. jun 2014 En ting er sikkert, de gutter herinde ved hvad de snakker om, for stort set alle herinde, har selv været gennem de problemer, som stort set alle, og især nybegynderne, at denne dejlige fritidsbeskæftigelse render ind i..

    Det er heldigvis sådant, at hvis man bibeholder kærligheden til at sejle, vil man blive bedere og bedre, til at finde den rigtige, billige, sunde båd, når man udskifter den gamle, for at købe noget nyere og større, som næsten alle herinde gør, fra tid til anden smiley


  • #15   27. jun 2014 http://www.baadgalleri.dk/album/storbilledevisning/1979-dory_med_vaadt_skum

    Her kan du se hvad du skal i gang med.


  • Claus O
    Claus O Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #16   27. jun 2014 Dørken --> bådens dybeste. God ide det gør jeg. Hvad hvis det mod forventning er knastørt, hvad så? Kan man virkelig ikke dampe det ud evt., male den sort og lade den stå hele sommeren. Jeg mangler ikke båd, så behovet for netop den kan bruges nu er ikke stor. Skal tjekke den dory jeg har for det samme, så jeg ved.

  • Claus O
    Claus O Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #17   27. jun 2014 Tak for link, jeg skal ikke igang med at skille den i 2. Det er umuligt.Måske jeg bare skal holde mig til alu i fremtiden smiley

  • #18   27. jun 2014 Nej af en eller anden mærkelig grund sikkert pga tætheden er det mere eller mindre umuligt at gennem tørre... Måske hvis du ku stille den ind i en ovn med en konstant høj temperatur og med en masse huller til at fordampe fra ku den måske på nogle måneder. Men træet ville stadig være kaput og vil have samme styrke som pap eller muldjord Skummet kan godt føles tørt uden det er det men grav det ud med et stemmejern eller spartel. Ja hvis den mod forventning viser sig at være tør skal du være meget heldig og så ville jeg fare ned og købe en lottokupon med det held smiley . Men hvis den er tør kan du lukke hullet med lidt fugeskum når det ikke er mere og så lige glasse den prop du skar ud fast. Meget nemt. Der er 2 ting i det hvis den er fuld af vådt skum. 1 den vejer en del mere end opgivet og er ikke synkefri mere. 2 så vil alle de bærende dele være svækket. Tror du ikke den forrige ejer har luret hvilket arbejde der ventede og så skyndte sig at sælge den? Ligner det lidt med den plade der er skåret ud. smiley men det er langt de fleste både der har det problem. Igen 30 år i det miljø holder ikke ret meget til.

  • Claus O
    Claus O Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #19   27. jun 2014 Vi har skåret pladen ud smiley Hans arbejde var dårligt, ja.

    Skal også tjekke min dory 14 nu efter det her, den har jeg sejlet meget
    og med nyere (2009) 30 HK mercury 4 takt. den stikker 11 cm. Fantastik båd og man kan side på kanterne hele vejen rundt. Den fik en tur i autolakeringshallen og har den evt. vand, har jeg ikke mærket nogen svækkelser. Men det tjekker jeg. Jeg syntes nu at den er tung, men det er jo en dory, men kan med nød og næppe vende den alene. Den er ikke blevet tungere i løber af de 5 år.

    Men kan være jeg bare skal gå over til alu i fremtiden.


  • Claus O
    Claus O Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #22   27. jun 2014 Jeg syntes det, at skille den ad og bygge den op igen er for stort til mig.

    Men nu tjekker jeg den grundigt og så kunne jeg som sidste udvej skibbe den af sted til en som har mod på den udfordring.


  • #24   27. jun 2014 Det er da vist Flemming B's Dory der er linket til ovenfor...flot arbejde
    http://www.baadgalleri.dk/galleri/13752-dory_fisherman


  • #25   27. jun 2014 Per T ja det er ikke min brugte den bare til illustration smiley


  • Claus O
    Claus O Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #27   27. jun 2014 Hej Brian, enig, hvilket de fleste af os nok er. SÅ en finger i jorden og så tager vi den derfra. Ingen er døde smiley

  • Peter K
    Peter K Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Svar: 1
    #29   3. jul 2014 Hej Claus. Jeg har med interesse læst dine spørgsmål og tilhørende svar.
    M.h.t. skum. Hvis den rigtige skum er brugt vil den ikke suge fugt. Hvis det var mig, der skulle i gang ville jeg overveje at gå således frem.
    1. tag en prøve af skummet noget inde i skummet. - Hvis der ikke er fugt, vil jeg derefter.
    2. sørge for, at skummet i hullet har en ren overflade.
    3. skære alt skadet glasfiber væk.
    4. skumme nyt skum op hvor skaden er.
    5. Slibe/ file skum og de sunde glasfiberkanter mod hullet, så faconen bliver rigtig.
    6. lægge ny glasfibermåtter på 4-5 lag.
    7. slibe/spartle --- slibe/spartle --- slibe/spartle osv.
    8. give lak.
    9 flot båd.


  • Claus O
    Claus O Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #30   3. jul 2014 Hej Peter

    Tak for svar. Jeg satser på der ikke er fugt i den skum, men har ikke lavet en test endnu, kommer!

    Og ja til dit forslag smiley

    Mvh Claus


  • Double D
    Double D Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Svar: 1
    #31   3. jul 2014 Nu ved du den kan være helt gal og det kan koste en mia mio at lave den, både i tid og penge.
    Men - som skrevet: det er en dory, og de synker ikke bare under fødderne på dig.
    Der er også den anden løsning: lap den så meget du gider og skru den sammen igen.
    Den synker ikke fra idag til imorgen - og den knækker heller ikke bare midt over.
    Du vil få nogle indikationer på at den måske er svækket, efterhånden som tiden går. Lidt revner her og der, en bule og lidt samlinger der begynder ikke at passe helt sammen mere.
    Skal du bare bruge den til at sejle lidt rundt og fange en gedde - så er det fint.
    Bare hold øje med den.

    Træet bør ikke rådne igennem, hvis det er marine plywood (når det er sagt så vil jeg også nævne at langt fra alt marineplywood lever op til standarden).
    Jeg har før skåret en helt ny plade igennem hvor det viste sig at limen havde sluppet på midten af pladen, eller der slet ikke var noget lim...
    Alm træ som noget af båden måske er konstrueret af har ikke så godt af at være vådt og vil miste bære-evnen fordi det bliver blødt, og derefter mere modtagelig for råd og svamp.

    Og husk at oplyse evt ny køber om hvad du nu ved, og lad være med at sejle ud i halv-dårligt vejr før du ved om den er skadet og hvor meget.

    Når du evt hiver den op til efteråret, så bor et par huller i bunden så evt vand kan komme ud. Lad den gerne stå indendørs så den ikke får frost - og husk at lukke hullerne igen inden du søsætter den sæsonen efter smiley


  • Claus O
    Claus O Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #32   3. jul 2014 Tak for svar Double, vi se på det ganske snart smiley

  • #34   1. jul 2015 Hej Claus
    nu er jeg nysgerrig, Har du fået lavet din båd? hvis ja så opret et galleri:)

    Mvh. Peter


Kommentér på:
Reparation af glasfiber

Annonce