{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.374 visninger | Oprettet:

Hvordan ville i bruge pengene?? {{forumTopicSubject}}

Vi er på udkig efter en afløser for vores tidligere båd. Vi er besluttet på, at det skal være en hardtop-båd på ca. 18-19 fod. Den skal kunne trailes. Gerne på en 1000 kg trailer. Lidt mere kan også gå an. Der skal være plads til en enkelt overnatning for 2 voksne/1 voksen + 2 børn. Et par vandski skal den også kunne trække og der skal være plads til at smide snøren i vandet.

Som altid vil vi gerne have mest muligt for pengene. Budgettet er maks. 60k. En næsten ny båd med ny trailer og en passende 4-takter vil være lækkert, men når pengene ikke rækker til det, så må vi gå på kompromis. Men hvor? Motor, båd eller trailer? Hvordan ville i stykke det sammen?

Pt. kigger vi mest Flipper 570/575, Crescent 535, Scantic 575, Jofa Winth 555, Ryds Camping, Skibsplast 555 etc.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hvordan ville i bruge pengene??
  • #1   5. aug 2014 de du har kiggede på er så vidt jeg ved alle gode både smiley
    go jagt


  • #2   5. aug 2014 Jeg ville sige : motor, trailer og så båd, i den rækkefølge !
    1) Vigtigt med god/rigtig motor, tryghed på søen !
    2) God trailer for sikkerhed under transport på vejen......
    3) Solid båd, men den kan løbende renoveres mv.


  • #3   5. aug 2014 Hvad er en god /rigtig motor i jeres optik? For de nævnte både taler vi jo motorer på ca 60-90 hk. En forholdsvis ny motor i den størrelse koster vel nærmest det meste af budgettet.

    Men ja. Vi skal kunne stole på grejet!


  • #4   5. aug 2014 Yamaha det har jeg på min og den spinder som en mis smiley

  • #5   5. aug 2014 Selv Yamaha bliver vel træt med tiden smiley Noget andet er forbruget. Gider ikke at skulle slæbe slangen med fra standeren for at nå rundt.

    Den her er vel egentlig ok men sådan en motor tænker jeg bare er tørstig. Hvor ny skal den være? Er der en tommelfingerregel? Måske en skelsættende teknologisk udvikling som gør et eller andet... smiley

    (link fjernet)


  • #6   6. aug 2014 Hvis du gerne vil have en motor der ik drikker alt for meget, skal du købe en EFI motor, altså en motor med direkte indsprøjtning af benzin.

    Tjek side 4 på dette link.
    2 takterne der er testet her drikker mindre end 4 takterne, men de larmer ca lige meget smiley
    http://www.mon-marine.dk/anmeldelse_filer/72/bn0902-mef90.pdf


  • #7   6. aug 2014 Interessant læsning.

    Vores tidligere motor, en Mercury fra 89 på godt nok kun 60 hk, drak knap 20 liter i timen ved ca. 4000 omdr/min. Dvs. reduceret omdrejningstal på 1500 omdr/min. Det er jo ikke langt fra testen her. MEN. Farten lå til gengæld omkring 15 knob, hvor båden i testen går ca. 25 knob, ved dette omdrejningstal. Det er selvfølgelig ret væsentligt.

    De testede motorer vil næppe drikke meget over 10 liter/timen ved denne hastighed.

    Det er besnærende, at det helt lave forbrug og støjniveau findes ved motorer med avancerede indsprøjtningssystemer, men muligheden for selv at gå til hånde forsvinder jo nok efterhånden, som der skrues op for kompleksiteten. Her må man så bare håbe på at skidtet holder, da pengene ikke rækker langt på et værksted.

    En 4-takter med karburator kunne være et kompromis. Godt nok er der en rem der skal skiftes, men indsprøjtningssystemet er mindre komplekst. Omvendt. Hvor tit er det at selve indsprøjtningssystemet i bilen driller... Mon ikke det bare er at tjekke de bådsæt der er til salg og så tage vurderingen derfra.

    Hvis vi vender den rundt. Er der nogen motorer, som er absolut NO-GO? Jeg har eksempelvis hørt om flere og selv talt med en enkelt ejer af en Mercury 4 takt fra ca. år 2000, hvor mellemstykket tærede igennem i løbet af ca. 10 år. Den slags vil jeg gerne undgå smiley


  • #8   6. aug 2014 Jeg og en kammerat står på vandski og ved en 3-4 timers tid bruger den kun ca 25 liter og der lægger vi på 20-25 knob det syndes jeg ikke er slemt smiley

  • #9   6. aug 2014 Det er ikke slemt nej. Der kommer jo heller ingen 2 takts olie oveni smiley

    Det er karburatormodellen du har ikke? Servicerer du den selv?


  • #10   6. aug 2014 Nej det er jo en 4 takts smiley
    Ja det jeg selv kan gøre ellers skal jeg ikke ha pillet ved noget smiley


  • #11   6. aug 2014 Ok. Så du skifter ikke selv rem osv.? Hvad er serviceinterval?

    Olie osv. kan jeg sagtens selv skifte, men er i tvivl om remmen.


  • #12   6. aug 2014 Rem er vel som tandrem på bil så det skal jeg ikke selv skifte
    service interval kan jeg ikke huske men ka da finde ud af det i aften smiley


  • #13   6. aug 2014 Fint nok. Jeg googlede det:

    http://www.yamahaoutboards.com/sites/default/files/pdfs/2009_Maintenance_Charts.pdf

    Så rem skal inspiceres/skiftes 1 gang/år. Mon ikke det er inspektion de fleste gange. Det lyder voldsomt at skifte 1 gang/år.


  • #14   6. aug 2014 Jeg har haft min i 3 år og har ikke skiftede den i nu jeg sejler heller ikke så meget og ved da ikke om den var skiftede da jeg købte motoren der havede den gået 140 timer og den står på ca 170 timer nu men det kunne da godt være man skulle få den skiftede smiley

  • #15   6. aug 2014 Om ikke andet så tjekke den i hvert fald. Lige præcis den del er træls at skifte, når det ER gået galt smiley

  • #16   6. aug 2014 vælg 4 takt, Det koster en smule mere i service men hold kæft det kører bare godt, min gamle yamaha f50 var med cabo, men ca 32Lbenzin for en tur på ca 100 km både med næsten fuldgas og langsom sejlads, det synes jeg ikke er galt

  • #17   6. aug 2014 Ja det må jeg lige ha tjekket her i min ferie smiley

    Ja kenneth yamaha det funker bare smiley


  • #18   6. aug 2014 Kenneth. Er det specifikt 4 takt med karburator du anbefaler? Hvis indsprøjtning er ok kunne en 2 takter med indsprøjtning så ikke også være ok?

    Jo flere muligheder jo nemmere at finde en ny båd. Et eksempel kunne være den her:

    (link fjernet)

    Synes måske båden i sig selv ser lidt træt ud:-)


  • #19   6. aug 2014 har ikke selv haft en påhængsmotor med insprøjtning, men du kan selv rense en cabo, og elektronik og vand er bare ikke verdens fedeste kompination, Har erfaring med at fejfinde på vandscooterer med indsprøjtning og det kan vare et hælvede at finde fejlen.
    I min bådverden er simpelt godt og sikkert


  • #20   7. aug 2014 der er også den her (link fjernet)


  • #21   8. aug 2014 Tak. Der er ellers meget båd for pengene ja! Dels tror jeg 50 hk er i underkanten, jeg vil gerne have en båd, hvor der ikke er lukket ind til kabinen og så har ikke læst så godt om Nordan sejlegenskaber. De virker også noget spartanske invendigt, men jeg har ikke set en "live" smiley

    Men godt bud ellers! smiley

    Vi har talt om at lægge vejen forbi en forhandler, som har en del af disse bådtyper i udstillingen. Hvilke forhandlere har mest af den slags?

    Vi har tidligere været forbi Leif Larsen, men der var ikke det helt store synes jeg.


  • #22   8. aug 2014 Så skal det jo være noget ligne min smiley

  • #23   8. aug 2014 Ingen tvivl om at det er en super fed båd du har. Rigtig flot sat i stand. Jeg gætter på, at du forlanger lidt mere en 60k for den smiley

    Når det så er sagt, så er det den åbne løsning vi søger. Ikke en kabine båd. Shetland har jeg heller ikke på listen pga. det lidt brogede ry mht. vand i skummet.

    Det er sådan set et sæt som det her, som vi er ude efter:

    (link fjernet)

    Motoren er måske i underkanten og prisen det modsatte smiley


  • #24   8. aug 2014 Tror heller ikke det er en dårlig båd smiley

  • #25   2. dec 2014 Hej alle

    Som tak for input og til brug for andre i samme situation, vil jeg lige dele vores oplevelse omkring bådkøb.

    Vi købte for et par uger siden den båd, som vi så længe har kigget efter. Det blev en meget velholdt Crescent 535 fra 2003. Motoren er en Tohatsu TLDI fra 2001. Båden befandt sig i Travemünde ved Lübeck og blev fundet via eBay Kleinanzeigen. - I øvrigt et fornuftigt udvalg af både her.

    Da båden befandt sig et stykke fra DK og prisen over vores budget, diskuterede vi på forhånd prisen. Det der vel i dag kaldes mindstepris, selvom jeg hader begrebet. Vi ville bare i stå dernede og alligevel ikke have råd til båden.

    Herfra gik den store planlægning. Vi bor på sydfyn, så prisen på Alsfærgen blev tjekket og fundet meget interessant. Især pga. ringe kørselsøkonomi i den bil, som vi hentede båden med. For 430,- fik vi et gavekort til Otto Duborg på 200,- og en t/r billet inkl. trailer på hjemvejen.

    Så var der selve betalingsformen. Jeg boksede en del med sælger, da vi ønskede at betale med en bank check (pga. kursen), men vi løb tør for tid ift. en afklaring. Der blev derfor aftalt kontanter.

    Næste problemstilling var kørselstilladelsen på traileren inkl. hvilken type stik, der sad på denne. Den stod med grønne nummerplader på (Steuerfrei), men sælger undersøgte med de relevante myndigheder i DE, at det var ok, at vi kørte til grænsen med disse. Her planlagde vi at skifte til DK prøveplader, vel vidende at der ikke må køres med læs på en trailer med prøveplader. Det lovlige korrekte alternativ var ganske enkelt alt for bøvlet (lad os håbe den tåbelige regel snart bliver lavet om).

    Mht. syn af traileren sendte jeg inden handlen en kopi af registreringsattesten til den lokale synshal, så vi var sikre på, at det ikke vil give anledning til problemer.

    Vi havde på forhånd aftalt med sælger, at han skulle lave en købskontrakt, så tingene var klar, når vi kom derned.

    Vores tjekliste inden afgang var:

    Husk på turen
    Penge til køb
    DK prøveplader
    Fastgørelse til prøveplader
    Pas
    Lidt værktøj
    GPS
    Redningsveste til prøvesejlads
    Kaffe!

    Nå men kl 8 lettede vi hjemmefra. Vi skulle med færgen kl. 9 fra Bøjden. Vi kom i god tid, hvilket billedet fra den åbne port vidner om. Håndbremsen blev lige tjekket en ekstra gang

    Vi havde aftalt at mødes med sælger kl. 13.00, så vi kunne besigtige båden inden prøvesejlads. Det endte med at være på en gård udenfor Travemünde (der hvor båden stod til vinteropbevaring) og ikke på havnen, som vi havde håbet. Sælger havde ikke træk på bilen, så vi skulle selv slæbe den.

    Sættet stod præcist som beskrevet i annoncen. Alt var pænt og i orden og alt papirmateriale var medbragt i mappe hertil. Vi gennemgik skroget for skader, hele el systemet, motoren og traileren. Alt var passet og plejet.

    Udstyrlisten var som følger:

    Købskontrakt
    Havnekaleche
    Alm. Kaleche
    GPS
    Fishfinder
    Benzintank
    Tovværk
    Fendere
    Bådshage
    Padle
    Redningsveste

    Efterfølgende startede vi motoren op, som havde stået stille siden den blev kørt til vinteropbevaring. Om det så passer ved vi selvfølgelig ikke 100%, men jeg har ikke grund til at tro andet. Den var i hvert fald helt kold. Testen gav ikke anledning til bekymringer. Under kåben så den ud som ny.

    Om vi så herfra begik vores livs fejltagelse håber jeg ikke. Vi valgte at købe båden uden en prøvetur, da vi kunne se, at tiden begyndte at blive knap ift. at nå færgen den anden vej. Vi havde hjemmefra været nødt til at reservere. Det er selvfølgelig en kalkuleret risiko og vi ved det. I vores tilfælde ville formålet have været at teste motoren. Sejlegenskaber er vi simpelthen for u rutinerede til at vurdere. På dette punkt mangler vi sømil under kølen, for at være garvede nok til denne del. Her har vi støttet os til det, som andre har berettet om båden på nettet.

    Sælger havde som aftalt på forhånd udfærdiget en købsaftale, som vi gennemgik som afslutning. Alting som aftalt. Der blev givet hånd med en rigtig god fornemmelse for, at tingene var i orden.

    Inden afgang blev det tjekket, at alt var med:

    Registreringsattest på trailer
    Nøgler til båden
    Osv.

    Herefter gik det mod grænsen på de grønne tyske plader.

    Ved grænsen, i ly af mørket, monterede vi danske prøveplader, som vi kørte retur til færgen på Ingen problemer overhovedet undervejs.

    Kl. 19.30 landede vi hjemme igen efter en dejlig dag

    Nu glæder vi os bare til at få synet traileren, så vi kan komme på vandet. Der skal lige fikses lidt bremser, men det er i småtingsafdelingen.

    Håber det giver andre en idé om udfordringerne ved sådan et køb, men samtidig mod på at springe ud i det.

    Tak til alle for jeres hjælp i processen!

    Mvh Jakob


    profilbillede
  • #26   2. dec 2014 Første ombord på færgen smiley

    profilbillede
  • #27   2. dec 2014 Og hjemad det går smiley

    profilbillede
  • #28   3. dec 2014 Tillykke med jeres nye båd ! Den ser fin ud smiley så er det bare at glæde sig , til den nye sæson og få sat sit eget præg på den over vinteren...

  • #29   3. dec 2014 Præcis. Tak skal du have smiley

  • #30   3. dec 2014 Tillykke med båden og motor blir i glade for og fedt med sådan beskrivelse du har lavet har selv hentet både og ja kender det godt lige meget hvor meget man har tænkt det igennem osv osv ka så løber tiden fra en når man kommer frem til sælger smiley men helt sikkert et godt sæt i har fået jer smiley

  • Michael A
    Michael A Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 22 Emner: 11 Svar: 242
    #31   3. dec 2014 Tillykke med den smiley

  • #32   4. dec 2014 Du opretter den vel her på galleriet så vi kan se jeres nye båd , når i er klar til at vise den frem ? smiley Mvh Steen

  • #33   4. dec 2014 Tak skal i have.

    Ja. Jeg skal nok oprette den, når jeg får taget nogle billeder. Vi håber at få fikset traileren lørdag og lige prøve at smide den i vandet en gang.


Kommentér på:
Hvordan ville i bruge pengene??

Annonce