{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.560 visninger | Oprettet:

Gammel mariner {{forumTopicSubject}}

Er der nogle der ved hvad forskellen er på de gamle mariner fra sidst i 70 og først i 80. 48 hk 55hk 60hk de passer sammen i ben og tand hjul.
Det er fordi jeg har en 48 hk med defekt gear og en 55 hk med defekt motor og så vil jeg bytte motor på dem men kan jeg flytte mere så min 48 hk bliver til en 55 hk.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Gammel mariner
  • #1   23. aug 2014 de deler mange dele, prøv evt at gå ind og sammenlign dele her..
    http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mariner/60%20%282%20CYL.%29/6F0-300311%20AND%20UP/parts.html
    Det er nok et heste arbejde .... men med lidt tid og flid kan du nok finde ud af det...
    åben evt 2 vinduer og sammenlign de samme sider side for side


  • #2   23. aug 2014 Jeg vil formode der er forskel i slagvolumen og/eller kompression på de forskellige ydelser. Start med at checke stempler og krumtapvarenr i ovenstående link, de ikke er ens får du nok svært ved at trække 55/60 hk ud af en 48hk motor

  • #3   24. aug 2014 De 3 modeller passer sammen i dele samme blok og stempler har jeg fået at vide men hvad er forskellen så på dem

  • #4   24. aug 2014 Et simpelt check af det link Kim S gav viser at f. eks stempler er forskellige ml 48 og 60hk:
    48hk: 6826M 81.96mm
    60hk: 8930M 83.95mm

    Derimod deler de krumtap 6825M...

    Hvis du vil videre må du vist selv til at checke varenr pr varenr, alle oplysninger er tilgængelige på boats.net


  • #5   25. aug 2014 Ok men en 48 og 55 hk er stemplerne 81,95 på begge

  • #6   25. aug 2014 Hvis du har en 55 og 48'er er det nok bare at lede videre i de 2 links. Og hvis krumtap og stempler er ens er der næsten kun topstykke, karburatorer eller tænding/CDI enhed tilbage vil jeg mene. Det er jo de dele der tilsammen flytter luft og benzin ind i motoren, komprimerer blandingen og antænder den og dermed bestemmer hvor mange hypper motoren har.

    Det kan jo også være at 48'eren og 55'eren i virkeligheden begge yder 55 (eller 48)hk og forskellen bare er labelen men det tvivler jeg nu på.


  • #7   25. aug 2014 Jeg har snakket med en båd mekanikker og han mener at det kun er dyserne jeg skal skifte kan det være nok til at give 7 hk mere

  • #8   25. aug 2014 Ok, det var da en billig tuning hvis det passer. smiley

    Jeg vil dog tillade mig at tvivle lidt, for hvis det passer vil 48'eren jo køre med for mager blanding da luftmængden er den samme som i 55'eren (samme venturi i karburatoren).

    Kan der tænkes at sidde en "plombe" i insugningen ligesom på knallerterne i gamle dage? Hvis du har begge karburatorer og manifolder i hånden er det jo hurtigt at checke


  • #9   25. aug 2014 Jeg har begge motore har bare ikke skildt den af i nu da jeg vil finde ud af hvad jeg skal flytte først

Kommentér på:
Gammel mariner

Annonce