{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
20.955 visninger | Oprettet:

Oxalsyre og saltsyre {{forumTopicSubject}}

Hej.

Så skal jeg have båden op af vandet, hvor den har lagt siden Maj.

Var det ikke noget med at man kunne bruge oxalsyre til at fjerne det "gule" der sidder lige over vandlinien.
Hvordan skal det blandes (forhold)?

Og så har jeg hørt at man kan bruge saltsyre til at fjerne de ruger man ikke sådan lige kan få af.
Her er det nok mest på min påhængsmotor de er svære at få af.

Kan selve motoren godt holde til en gang saltsyre, og hvilket blandingsforhold skal det laves i?

mvh


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Oxalsyre og saltsyre
  • #1   24. aug 2014 ruger det er bare kalk så jeg ville bruge kalk fjerner ikke syre på min båd.


  • #4   25. aug 2014 Kalkfjerner er også en syre, men jeg gør nu lige som Lau, bruger et Hempel eller andet produkt lavet til at fjerne ruger.

  • #5   25. aug 2014 Hempel produkt til fjernelse af ruer er her:
    http://www.hempel.dk/da-dk/products/hempels-barnacle-remover-69027

    Og til at fjerne det gule på glasfiberen er her
    http://www.hempel.dk/da-dk/products/hempels-gelcoat-cleaning-powder-67536

    Specielt gelcoat cleaneren er super effektiv! Den anden har jeg ikke arbejdet med.

    Har du bundmaling på dit skib? For hvis den har ligget siden maj uden bundmaling, så må der godt nok være et tykt lag ruer på!


  • #6   25. aug 2014 Hej Allan
    Jeg ved godt at mange herinde foretrækker at bruge formuer på præparater der gør dit og dat men hvorfor ikke bruge pengene på noget andet.
    Min Thundercraft er hvis og uden bundmaling ( trailerbåd ) men den bliver også gul under vandlinien i løbet af sommeren og jeg købte 1 liter saltsyre til 15.- og har brugt det i 2 år ni med godt resultat.

    Her er et link til dette enme som jeg lagde ind her for 2 år siden

    http://www.baadgalleri.dk/forum/generel-diskussion/17675-gul_misfarvning_paa_gelcoat

    MEN HUSK når du laver blandingen så kom saltsyren i en spand og DEREFTER vand i for hvis du gør det i den anden rækkefølge kan det eksplodere og så har du saltsyre overalt men se understående rækkefølge.
    HUSK at have noget rent vand stående til at skylle traileren med hvis du kommer til at dryppe opløsningen på den da der ellers kommer lyse pletter på traileren.

    VIS = Vand I syre

    Opløsning = 1 del saltsyre 10 dele vand
    Vask båden og lad syren virke i 2-4 minutter brug herefter børsten til at komme lidt mere på og skyl efter og din gelcoat er igen som ny


  • #7   25. aug 2014 Hej Hasse
    Man skal da ALTID komme SYRE I VAND og ikke vand på syre! Ellers er det netop du får eksplosionen! "Syre i Vand, det går an".....



  • #8   25. aug 2014 Man kan hælde syre i havet, men man kan ikke hælde havet i syre...

  • #9   25. aug 2014 Hej Per
    NEJ det er forkert det du skriver du skal være vis " klog " når du arbejder med vand og syre
    VIS = vand i syre
    jeg har selv brugt det på denne måde og har info fra en murer der har arbejdet med saltsyre i over 40 år.
    Men du kan da prøve at fylde 1 liter saltsyre i en kande hælde det hurtigt ned
    i en balje med 5 liter vand og se hvad der sker ??? så går det grueligt galt

    god fornøjelse


  • #10   25. aug 2014 Hej Hasse
    Det kommer nok an på forholdet ml vand og syre, når blandingen er 1:10 kan du sikkert godt hælde vand på syre men jeg har i alt fald lært det modsatte (altså altid syre i vand)

    Dit eksempel med en liter syre i 5 ltr vand kan jo også udføres omvendt: Du hælder hurtigt 5 ltr vand i en spand med en ltr syre, så tror jeg også du vil se løjer...og det ikke på den fede måde.

    Men uanset hvad så husk briller og handsker! God dag


  • #11   25. aug 2014 Hej Per
    JA men skal sgu være forsigtig uanset hvad man laver med syre men jeg brugte det som jeg har skrevet og fik et flot resultat og min båd skal da også have en tur igen inden længe , det er egentligt underligt at den bliver gul når man tænker på hvor lidt den egentlig ligger i vandet i løbet af sommeren
    og i lige måde god sommer til dig


  • #12   25. aug 2014 Fortynding af koncentrerede syrer:
    Man skal altid hælde den koncentrerede syre i vand i en tynd stråle, og ikke omvendt. Ved fortyndingen opstår store varmemængder, og da en koncentreret syre har større massefylde end vand, vil syren synke til bunds, og varmen fordeles over hele væsken.
    Hældes vand i syren, vil vandet lægge sig i overfladen, hvor den kan komme i kog, hvorved syren sprøjter ud til alle sider.


    stjålet fra en fysik/kemi bog


  • #13   25. aug 2014 Derfor er det nemmere at købe et færdigblandet produkt = ingen bekymringer

  • #15   25. aug 2014 Båden har været bundmalet. Så den er ikke fyldt med ruger.

    Men det er det nederste af påhængsmotoren. Den er også ret besværlig at gøre rent.

    Men jeg ser lige hvad det ender med smiley


  • #16   25. aug 2014 ProZam kalk er nu vist en base og ikke syre.

  • #17   25. aug 2014 @Torben, kalkfjerner er en syre (eddikiesyre eller anden syre) der bruges til fjerne kalk. smiley

  • Peto
    Peto Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Svar: 2
    #18   26. aug 2014 Lav en 10-20% opløsning (100-200g Oxalsyre opløses i 1 l vand), og glasfiberen renses grundigt med blandingen. Skyl efter med vand. Der kan evt. poleres efter med Wienerkalk og Sprit 93% (Se Wienerkalk). God fornøjelse.


  • #19   26. aug 2014 att: Jens N
    Trådsterteren skrev først Hej.

    Så skal jeg have båden op af vandet, hvor den har lagt siden Maj.

    Var det ikke noget med at man kunne bruge oxalsyre til at fjerne det "gule" der sidder lige over vandlinien.
    Hvordan skal det blandes (forhold

    og NEJ jeg ville heller ikke starte motoren op med saltsyre i kølevandet men dette bør være logik for alle normal begavede mennesker ??

    Til slut vil jeg lige sige at det overhovedet ikke undrer mig at denne trår bliver bombarderet med for og imod kommentarer fra " kloge åger " som har haft båd i kort tid men allerede ved en masse men skidt med det.
    Jeg håber da at brugeren får det gule af sin båd på den ene eller anden måde og så vil jeg ellers ønske jer alle en god dag.
    MVH Hasse


  • #21   26. aug 2014 att Jems N
    Læs nu var der stør ØVERST som er det første spærgsmål i tråden og det var DEN jeg svarede på og det mod motoren giver jeg da da 100 % rei i rolig nu


    Oxalsyre og saltsyre


    24. aug kl. 20:56



    Hej.

    Så skal jeg have båden op af vandet, hvor den har lagt siden Maj.

    Var det ikke noget med at man kunne bruge oxalsyre til at fjerne det "gule" der sidder lige over vandlinien.
    Hvordan skal det blandes (forhold)?



  • Torben A
    Torben A Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 2
    #22   28. aug 2014 Klog mand putter syre i vand smiley
    Lad være at bruge saltsyre på alu overflader
    Har selv brugt saltsyre ret koncentreret og dagen efter var ruger væk efter en let børstningc


  • Erik J
    Erik J Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Svar: 1
    #25   28. aug 2014 hej
    jeg brugte Oxalsyre her i foråret i den opløsning der stød på bøtten og poleret efter og da jeg var færdig skyllet jeg den efter
    det blev rigtig godt
    håber du får det fixet go kamp

    der er hel utrolig hvor meget folk sviner hinanden både her og på der forskellig grupper jeg følger på FB. kan alle have en forsat god sensommer


  • #26   28. aug 2014 oxalsyre bruger jeg, 5 liter lunkent vand i en spand og 1/3 bøtte oxalsyre fra matas
    så tager jeg børsten og bøster, syren op ikke skrubbe, syren gør arbejdet
    2 gange rundt om båden så skyller jeg bare efter med vandslange problem væk, og letter ufarligt
    Erik j du har helt ret folk har ikke en pæn tone værken her eller på FB


  • #27   28. aug 2014 Har netop fået båden på land idag.

    Brugte oxalsyre som anbefalet.

    Det var en nem omgang og båden blev som ny "næsten" smiley

    Nåede ikke at fjerne ruger fra det underste af motoren.

    Jeg vil forsøge i weekenden.

    Takker alle for deres input smiley


  • #28   29. aug 2014 Et god måde til det gule: Brug en bøtte oxalsyre blandet med en flaske opvaskemiddel. Det bliver en grød, som du smører på med en almindelig vaskebørste til fx bilvask. Så venter du en bajers tid og vasker grundigt af med vand og vupti - den er næsten som ny. En bøtte oxalsyre blandet med en flaske opvaskemiddel rækker til min 29 fods motorsejler. Du kan evt. starte med det halve, hvis din båd er mindre.

  • #30   29. aug 2014 -og så kørte den i ring smiley

  • #31   30. aug 2014 Att: Søren H
    Hvordan blander du din saltsyre og vand ? i hvilken rækkefølge


  • Henrik C
    Henrik C Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Svar: 1
    #35   30. aug 2014 Hej
    Jeg bruger Kalcinol 1:10
    Ingen problemer med blanding, lugter ikke, virker godt, billigt.
    Men pas på og læs vejledningen


  • #36   9. sep 2014 Brug Oxalsyre til at fjerne det gule på fribord. Det er billigt, nemt og virker 100% Blandingsforhold står på bøtten og kan godt opløses i kold vand selvom der står det skal opløses i varmt.

    Hvorfor kan du ikke få de sidste ruger af? Plejer at skrabe dem af med spartel eller stemmejern forsigtigt vel og mærket. Også mal det med noget bundmaling hvis spidsen af påhængsmotoren altid er i vandet.


  • Jens Erik N
    Jens Erik N Tilmeldt:
    apr 2018

    Følger: 1 Svar: 1
    #37   4. apr 2018 Den flydende toiletrens fra feks. Lidl tager det gule over vandlinjen omgående, skyl efter med vand.

Kommentér på:
Oxalsyre og saltsyre

Annonce