{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.946 visninger | Oprettet:

Maling af projekt båd {{forumTopicSubject}}

Hej Bådgalleri

Jeg er ret ny i bådverdenen, og har påtaget mig et tilsyneladende større projekt. Snart skal jeg til at male skroget udvendigt og dette leder til nogle spørgsmål, da jeg kan forstå maling er en videnskab i bådverdenen.

Jeg har slebet al bundmaling af, og slebet ind til den vedhæftende maling på siderne. (Jeg sliber den over med en korn 240 inden den får primer og maling).

Jeg har købt lidt produkter i biltema, herunder deres epoxyprimer som jeg vil sprøjtemale med under vandlinien. Dertil kommer noget 2-komponent polyurethan maling (ligeledes fra biltema) som jeg regner med at male siderne med, samt bunden af båden.

Skal jeg give epoxyprimer op af siderne også, eller er det nok med kun bunden? Kan jeg virkelig nøjes med den "normale" lak som bundmaling når det er en trailerbåd?

Håber nogle af de garvede bådbyggere vil tage sig tid til at besvare mit spørgsmål smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Maling af projekt båd
  • #1   30. jan 2015 Du har helt fat i det rigtige:-)
    Du behøver bare at prime under vandlinien.
    Start med det, og mal så resten af båden med den du selv forslår.
    Når du maler indvendig, så er det en god ide at brække det hvide lidt, enten med en toner (biltema) eller stænk tilfældigt sort med en pensel, det giver et afbræk i farven og solen vil ikke genere så meget.
    Og som trailerbåd er det fint uden en egentlig bundmaling (begroningshæmmer)


  • #2   30. jan 2015 Jamen for dælan, så burde jeg jo have indkøbt alt grej til at male den. Så er det bare lige at rette lidt småting og så få den malet! smiley

    Det lyder som en god idé med et lille afbræk indvendig, overvejer desuden at lave noget gulvtæppe til den (Formentlig snap-in).

    Jeg har lavet en nyt gulv, bagplade osv. indvendigt, skal den stadig "kun" males med den normale maling? (ingen epoxy primer)


  • #3   30. jan 2015 Du behøver ikke epoxy primeren indvendig.
    Den eneste grund til at man bruger epoxyprimer er at gøre bunden under vandlinien fugttæt, det er topcoat og gelcoat ikke.
    Den har intet med vedhæftningen at gøre.
    Når det nu er en trailerbåd, der har begrænset tid i vandet behøver du groft sagt slet ikke bruge epoxyprimer.
    Jeg så det først lidt senere, at det var en trailerbåd, og tilføjede det i sidste tråd.


  • #4   30. jan 2015 Jeg takker og bukker! - Det var mange bekymringer der faldt fra mine skuldre.

    Så må jeg nok bare varme garagen op og komme igang med noget maling i de efterfølgende weekender smiley


  • #5   30. jan 2015 God arbejdslyst.

  • #7   30. jan 2015 Det vil jeg gøre hvis jeg har ekstra primer til overs smiley
    Jeg tror at jeg har den inde ved den originale maling på siderne, den holder ret godt på, kontra den der var før som kunne tages af i skaller. Så vedhæftningen tror jeg vil være ok.
    Har i nogle idé om hvor varmt der skal være i en garage før man kan male med sprøjtepistol? Et er hvad der står på dåserne, men det kunne jo være i havde anden erfaring smiley


Kommentér på:
Maling af projekt båd

Annonce