{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.213 visninger | Oprettet:

Mercury Optimax 75hk, støjniveau {{forumTopicSubject}}

Hej,

Vi er ved at købe båd og er i den forbindelse stødt på en lækker Campion 17 fods, som er et rigtigt godt bud både ift pris, størrelse og modellen generelt.

Båden kommer med en Mercury Optimax 75hk fra 2006, og det er her jeg håber at kunne få lidt indspark fra jer - hvis der er nogen der har erfaring med sådan en.

Jeg er ret grøn når det kommer til motorbåde, men fra hvad jeg kan læse mig til og hører rundt omkring har 2-takts motorer generelt et ry for højt forbrug og forurening samt et højt støjniveau. Men hvordan forholder det sig med de 'nyere' 2-takts motorer med direct injection ift fx en 4 takts motor med samme HK?
Er især nysgerrig ift støjniveauet og brændstofforbrug.

Er der nogle der har erfaring med denne type motor?
Al input er meget værdsat smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Mercury Optimax 75hk, støjniveau
  • #2   12. apr 2020 Har en kammerat der har en optimax og han er fint tilfreds, det er helt sikkert fine motorer og der er en verden til forskel fra de gammeldags 2 takt og de nye 2 takt med indsprøjtning har selv evinrude e-tec også 2 takt med indsprøjtning måske den støjer en lille anelse mere i tomgang end min tidligere 4 takt motor, ellers tror jeg støjniveauet er stort set det samme.
    Men få båden afprøvet og vurder.. Inden evt handel.


  • #3   12. apr 2020 Da vi havde den gamle 4-takt MPI motor blev jeg altid negativt overrasket over hvor meget benzin den slugte.
    Den nyere Optimax bliver ved med at overraske mig over hvor lidt den bruger og der er ingen olieskift så du kan regne med at den bliver ikke billigere i drift end den.
    Det er en 135 vi har så det kan ikke sammenlignes direkte men der er næsten ikke nogen larm ved lave omdrejninger man den larmer når den kommer op i omdrejninger, men det gør de vel alle sammen... den gamle vi havde var indenbordsmotor så der var bedre lydisolering i motorrummet.

    Det eneste ulempe er at den lugter når man sejler langsomt og der er vind bagfra, den lugter af brændt olie (som man kan forvente af en 2 takter).

    Mvh. Alex


  • #4   12. apr 2020 Jeg ville til enhver tid vælge en 2-takter frem for en 4-takter hvis båden skal bruges til sjov og leg.
    Med de nye 2-taktere er der stort set kun fordele ved dem og så er de billigere i drift/vedligehold da der ikke skal skiftes olie og filter samt tandremme mm.


  • #5   12. apr 2020 Fedt. Tusind tak for svar. Og med 'de nye 2 takts motorer', gælder det da også en fra 2006? smiley

  • Ole H
    Ole H Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 11
    #6   12. apr 2020 Bare husk at den skal have Mercurys egen speciel olie; Quicksilver DFI 2 takts olie, da optimax motoren kræver særlige egenskaber af olien og hvor olien til alm 2 taktsmotorer ikke er tilstrækkelig. https://shop.thistedmarinecenter.dk/2-takt-udenbords-dfi-olie-10l.html.
    En lidt dyr olie, men da den bruger lidt mindre benzin end en tilsvarende 4-takter, da bruger den heller ikke ret meget olie. (Men hobby koster jo trods alt altid:)
    Har selv den samme 1,5L motor, , bare i 90 hk udgaven årg 2009. (findes i 75 - 90 - 115 og 125 HK).
    Det er en tung motor på 170kg og det er i hvertfald en tung 75 hk maskine, men få båden prøvet:)

    mvh Ole


  • Ole H
    Ole H Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 11
    #7   12. apr 2020 Indenfor Mercury (og Mariner som er den samme motor) da er "de nye 2 takts motorer" fra og med Optimax:) smiley

  • #8   15. apr 2020 Opti bruger samme eller mindre Benz, larmer lidt mere i tomgang, og lidt mindre ved fuld gas

  • #9   16. apr 2020 Tusind tak for jeres kommentarer. Vi tog ud og prøvede båden, og købte den med hjem ☺️

  • #10   17. apr 2020 Hvornår kommer der billeder?

  • #11   8. maj 2020 Hov sorry - har oprettet galleri med billeder ☺️

Kommentér på:
Mercury Optimax 75hk, støjniveau

Annonce