{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.384 visninger | Oprettet:

Gert L
Gert L
Tilmeldt:
11. maj 2020
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Jolle krænger ved høj fart {{forumTopicSubject}}

Hej alle, jeg er den glade ejer af en lille Nor-Deck 15 fods jolle med en 20hk påhængsmotor. Det er en spritny mercury med elstart og en vægt på 45kg, som er det største båden er godkendt til.
Motoren har jeg lige monteret, som erstatning for en ældre to-takt yamaha 20hk.

Problemet er at jollen krænger til bagbord, men kun ved 2/3 gas og op til maks. Ved testsejlads med to personer lige fordelt på en sø med helt blank vand, krænger den så meget at der hun er ti cm frihøjde i bagbord side. Ved at flytte passageren til midten, rettes båden op. (100kg person) så det er ret mange kg der skal flyttes mod styrbord for at kompensere.
Hvad skyldes dette?
Hvorfor sker det kun ved høj fart?
Hvordan kan det afhjælpes?

Jeg har prøvet at flytte moteren til 10 forskellige positioner på bagpladen uden mærkbar forskel.

Den gjorde det også med den gamle motor, men knap så meget. (den havde vist heller ikke alle heste i stalden mere, hastigheden er øget en del med den nye motor)


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Jolle krænger ved høj fart
  • #1   11. maj 2020 Kan være fordi motor skal hæves lidt op. Smid evt. billeder af den.

  • #2   11. maj 2020 En helt principiel betragtning er at båden vil krænge til venstre, når propellen drejer til højre. Derfor er det en hjælp når sidder rattet i højre side som på de fleste mindre både.
    Propellen sender vandet bag ud i en kegle, som kan opdeles i en ren bagudrettet strøm, og en ren sidestrøm (Betragt propellen som en vandmølle). Den har bedre fat i vandet længere nede en højere oppe pga at det stigende vandtryk.
    Så propellen er kraft der trække motorbenet til højre for neden, så den krænger til venstre. Jo længere moment arm, jo mere krængning. Så måske kan det hjælpe at rykke motoren lidt op, der er noget andet som trækker lidt imod.
    Men det er nemt at prøve. Går ud fra at du har set efter andre skævheder.
    Ellers må du håbe for hjælp fra andre Nordeck-ejere


  • Gert L
    Gert L Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #3   12. maj 2020 Det lyder som en fornuftig forklaring. Jeg prøver at gi den et enkelt hak op i trim, og ser ad. Tak for hjælpen.

  • #4   12. maj 2020 billede? du har ikke en langbenet motor på en båd til kort ben vel?

  • Gert L
    Gert L Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #5   13. maj 2020 Nej

  • #6   14. maj 2020 er den med klemmeskruebeslag eller boltet på båden? hvis den er med klemmeskruer ville jeg prøve at rykke den et par cm til siden

  • Gert L
    Gert L Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #7   15. maj 2020 Som skrevet i opslaget er det prøvet med mindst 10 forskellige positioner smiley uden forskel

  • Gert L
    Gert L Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #9   15. maj 2020 Jo det er den smiley
    Styrefinnen har jeg ikke pillet ved, men det kan jeg da prøve.
    Hvad med sådan noget Astro Foil, vil det ha nogen indvirkning?

    Vi må se om ikke vejret er bedre i kr. h ferien, så skal jeg lege lidt med den.


Kommentér på:
Jolle krænger ved høj fart

Annonce