{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.186 visninger | Oprettet:

KNJ86
KNJ86
Tilmeldt:
29. apr 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Motorbåd til begyndere?? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer,

Vi er 2-3 kammerater på 27-28 år der har leget lidt med ideen om en motorbåd her til sommer, men udfordringen er at vi INTET ved om det her. Ja, faktisk har vi ikke en gang certifikat til det endnu, men så vidt vi har forstået kan det erhverves relativt nemt på en enkelt dag. Vores tanker går på noget vandsport, sjov og fart på vandet - og vi er helt indforstået med at det er nogle dyre timer. Overnatninger har vi slet ikke brug for.

Spørgsmålene er mange...så her er lidt:
1) Indenbords vs. udenbordsmotor? Vi har fået fortalt at indenbordsmotorer kan være dyre at reparere på? Er en båd med påhængsmotor relativt billigere at reparere på? Eller hvordan ser folk på det? Umiddelbart kan vi ikke selv rode med motorer.

2) Hvad er et realistisk budget til en begynder båd? Vi kan se at man kan erhverve både fra 25.000-30.000 kr. og opefter. Men er det noget ved? Vi tænker at det er en god ide at starte billigt, så vi kan prøve det af inden vi køber os helt fattige i det. F.eks. har vi kigget på nedenstående:

http://www.dba.dk/speedbaad-global-sabre-10/id-1014428014/?utm_source=criteo&utm_medium=display-rt&utm_campaign=B%C3%A5de

3) Opbevaring. Vi bor allesammen i lejlighed inde midt i Aarhus og vores tanker er at vi vil have båden på en trailer, så vi ikke skal have en bådplads. Men hvordan sådan noget opbevares i sommerhalvåret i en rimelig radius fra byen?? Vinter opbevaring har vi en løsning på - det er mere sommeren der kan give os udforinger? Vi har biler med træk på som er godkendt til 14-1500 kg.

4) Hvilke erfaringer ville du give til nogle helt grønne knægte, der gerne vil have en hobby sammen??

Lad mig høre jeres input.

Kasper


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Motorbåd til begyndere??
  • #1   29. apr 2015 Hej Kasper,

    1. Alt efter smag og behag men påhængsmotorer nemmere og billigere at køre og velighold. Generalt vil jeg mene at små båd -påhængsmotor , storre båd -indenbords. Man kan sagtens selv udføre service/ veligholdelse selv hvis man har hænderne godt skruet på.


    2. Din budget er ikke så tosset og denne båd du linker er en fin sjovebåd til at start med. Husk at tjekke om den har kroge til vandski trække.

    3. Du behøver ikke at hav en bådplads, man kan sagtens opbevar en trailerbåd om vinteren hos dem som tilbuder campingvogn opbevaring. Jeg vil anbefale indendørs opbevaring , somregel der findes mange gård lige uden for storbyen der tilbuder den service til småpenge.

    4. Husk ansvarsforsikring og tage en speedbåds certificat. Derudeover vil jeg håbe at i er rigtig god venner !! Det kan være svært at dele en båd når der er begrænset dage med godt sejl forhold om året.


  • KNJ86
    KNJ86 Tilmeldt:
    apr 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #3   30. apr 2015 Tak for svarene.

    Hvad vil sådan en båd som jeg har linket til f.eks. koste at holde liv i sæson efter sæson? Jeg tænker det er en relativt gammel motor så det må vil koste noget? Jeg har ingen ide om hvad det koster at reparere sådan noget sammenlignet med f.eks. en bil. Forudsat at vi ikke selv kan lave de ti første omgang.

    Umiddelbart hælder vi nok mest til en båd med påhængsmotor i første omgang. Der kan motoren vel også meget nemmere skiftes til noget nyere/større eller hvad man nu har lyst til?

    Hvad er de typiske faldgrupper ved en båd med påhængsmotor af ældre dato?
    Jeg kan ikke se fra annoncen om båden har krog til vandski, men det ser ikke sådan ud? Det kan vel eftermonteres?

    Hvad med sådan noget som en lille gummibåd a la det her? http://www.baadgalleri.dk/marked/baad/zodiac-projet-350-yachtline/31815

    Vi tænker det kan være en ide at handle båd ved en forhandler første gang, så vi kan få noget garanti med i købet - spørgsmålet er m det er realistisk indenfor det budget vi har?


  • #4   1. maj 2015 Det vil koste dig penge til basis service dvs brandstof filter, olie filter , olie , impeller og marine fedt. Priserne kan du nemt Google dig frem til hvis du ved præcis motor model du beslutter at købe. Bådmekanniker time pris er ikke mere end bil mekanikkerne . Normalt Service vil typisk tagen 1 time . Det er din fast årlig afgifter hvis der er intet der går i stykker!

    Forsikring skal du også regne med som jeg nævnt tidligere .
    At eje en båd er ikke billigt , men heller ikke umuligt hvis man har faste indtægter.

    Hvis sælger skriver at der er en vandskikrog så er der nok et.

    Alt efter smag og behag men Jeg vil personlige glemme den gummibåd og vælge en ordenligt fast solide skrog hvis jeg var dig.

    Ja, en forhandler er som regel (desværre ikke altid) nok lidt mere sikkeret end privat hvis du kender intet om både i forvejen.

    Til sidste kan jeg ikke understreg det nok , tag et speedbåds certifikat. Det tager kun en dag og kan eller bliv dyrt i bøder.


  • #5   3. maj 2015 1. Hvis I køber med påhængsmotor kan i altid skifte den ud, (AF OG PÅ).
    2. I ska ikke købe en 14 fod, den er for lille til tre drenge som jer, i ska op i 16-17fod, for at få plads og mere stabilitet.
    Jeg er selv 28 og dyrker vandsport, og jeg startede selv med 14fod for nogle år siden, i dag bruger jeg 21fod..
    3. Et godt råd, køb med påhængsmotor, Man kan altid finde en billig mekaniker til påhængsmotorer her inde men sku ikke til indenbords....😏


  • #7   7. maj 2015 Husk at få plads til mindst et par tøser smiley

Kommentér på:
Motorbåd til begyndere??

Annonce