{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.341 visninger | Oprettet:

Køb og montering af brugt påhængsmotor {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg har forsøgt at finde noget brugbart information på nettet og her i forummet, men der er ikke rigtigt dukket noget op, som jeg har kunne bruge, så nu vil jeg spørge de kloge hoveder herinde.

Jeg har kig på en "ny" påhængsmotor til min Campion Allante 170.
Motoren er en Mariner Optimax 135hk fra 2004, og står hos en forhandler, som yder 6 mdr. 100% motorgaranti.
Den vil blive serviceret inden salg, og her vil de også udlæse timetal - de gætter på mellem 300 og 500 timer.
Prisen runder 38.000,- (uden montering) - virker det til at være en god pris, eller kan jeg godt forhandle lidt?

Er der noget jeg skal være særligt opmærksom på, ved denne motor?

Har fået oplyst en pris på 5.500,- for montering - lyder det rigtigt?

Jeg er stadig forholdsvis ny i bådverdenen, så derfor spørgsmålene - håber på nogle hjælpsomme svar.

På forhånd tak smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Køb og montering af brugt påhængsmotor
  • #1   21. apr 2021 Har samme motor, du kan ikke bruge en NMEA 2000 Gateway hvis du nogensinde skulle få lyst til at få motor data op på GPS displayet. Det er en 2-takter som er relativ billig at holde i drift. Dem der blev lavet fra 2004 og frem er driftsikre, dem fra før 2003 havde problemer.

    Skal du sejle mere end 500km/år eller trolling så skal du kigge efter en 4 takter.

    Hvilken båd skal den på?

    Mvh. Alex


  • #2   21. apr 2021 Hej Alex,
    Mange tak for svar smiley

    Den skal på en Campion Allante 170 (står også i tekst) fra 1995, og lige nu er det en trailerbåd, som primært skal bruges til lidt sjov på vandet og hyggeture i bl.a. Roskilde fjord.

    Jeg har set man kan få noget der hedder Vesselview, som vidst nok kan noget ala det samme som du beskriver, sådan som jeg forstår det? Det bliver dog vist på smartphone/tablet.

    Hvad siger du til prisniveauet? Kan jeg forhandle den lidt ned, eller virker det til at være en fornuftig pris? Og hvad med monteringspris? - hvis du har nogle bud, så kunne det være fedt smiley
    Kan også lige nævne, at den først er solgt i 2008.

    Mvh. Vincent


  • #3   21. apr 2021 Motorvalg er som religion. Der er enormt mange meninger. 2 takterne er billige i drift/service og enkel i deres opbygning. Jeg har selv en 150HP fra 04. Enorm stærk og lynhurtigt ude af vandet. Jeg har stort set ikke brugt penge på service. Et par tændrør i ny og næ plus lidt filtre og en enkel impeller er hvad det er blevet til igennem 10 år.
    Hvis jeg skulle vælge om idag, tror jeg nok jeg ville ofre lidt og vælge en moderne 4-takter, der frem for alt er mere lydsvag. Jeg ved ikke om det mine gamle ører, men jeg sætter støjsvaghed over acceleration idag. Det kan være du gør det samme - særligt i Roskilde Fjord.
    Så det korte råd herfra vil være at få den rigtige motor til dit behov og måske gribe lidt dybere i foret. Personligt ville jeg nok vælge 150HP Yamaha eller Suzuki af den nye støjsvag type efter 06. En Mercury også ok, men jeg har sgu ikke rigtig fidus til amr. teknik (har de nogensinde lavet noget af kvalitet ?)
    Mht pris, lyder 38kkr i mine ører lidt i den høje ende for en motor, der er ca 15 år gammel. Men prisen må bero på et nærmere markedsstudie.
    Man kunne kigge i vore nabolande. Jeg er den type, der gerne venter på det rigtige...god jagt


  • #4   23. apr 2021 Der er flere Champion Allante, nogen har max 120 heste og andre har max 150 heste. Sørg for at overholde det hvis du skal forsikre båden.
    Om prisen er fornuftig, det kommer an på motorens stand. Kontroler drevet for skader og lav en kompressionstest som det mindste. Motoren kan være slidt selv om forhandleren giver ½ års garanti.
    Sørg for at impeller er skiftet og hydraulikken er i orden. (det kostede mig 10kkr at få skiftet hydraulik stempler og "end-caps" hos en mekaniker).


  • #5   23. apr 2021 Fandt et billede fra før reperationen, hvor en pakning var på vej ud...

    profilbillede
  • #6   24. apr 2021 Hej vincent sejler selv, campion allante 170, jeg havde senest en 115hk suzuki 4 takter fra 2018 helt ny motor. Og den sejlede helt fantastisk med det setup. Så godt at jeg besluttede at sætte en suzuki 140hk 4takter på hækken, samme motor og vægt, bare 25hk mere. Denne ligger desværre i odre bestilling så går blot og afventer.

    Jeg har haft flere forskellige, motorer på min campion, igennem årene, jeg arbejder desuden selvstændigt som marine mekaniker. Og jeg personligt har aldrig været fan af mercury, den gamle big foot til 2005 4takt med yamaha blok, er dog en undtagelse.
    Optimaxen er en søndags motor i mine øjne, selvom det er en fornuftig kraftfuld motor, der fungere godt på et speedbåd setup, så er det stadigvæk en tusse gammel motor.
    Mange motorer begynder at være tæret op efter 20år i saltvand dog med undtagelse.

    Jeg havde søgt efter motor fra 2010 og frem, afhængigt af hvor meget legetøj du benyttet og topfart du ønsker, samt besætning i båden, så kan 70-200hk benyttes.


Kommentér på:
Køb og montering af brugt påhængsmotor

Annonce