{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.595 visninger | Oprettet:

Propel størrelse indvirkning {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.

Jeg overvejer en anden propel til båden.
Jeg kan gå lidt op eller ned i diameter.

Men hvilken indflydelse har dette.

Hvis jeg eks. Nu er 10 1/2 tommer i diameter med et pitch på 12

Jeg går ned i 9 1/2 og så tar en højere pitch for at opnå samme fart.
Hvilken indvirkning har den mindre diameter?

Eller

Jeg går op i 12 og lidt ned i pitch kan jeg så opnå samme fart?
Og hvilke egenskaber giver det.


Altså hvilken indflydelse har propel diameter?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Propel størrelse indvirkning
  • #2   26. apr 2021 Rasmus
    Ifølge værksteds håndbogen kan jeg gå helt op på 12 1/2 tommer i diameter men der er den angivede pitch kun 8

    Men det var mere for at få forståelsen af hvad det betyder.
    Kan man opnå samme fart med en større propel og mindre pitch


  • #3   26. apr 2021 Hvis jeg har en propel lommeregner og jeg kan angive.
    Pitch
    Omdrejninger
    Udveksling på gear
    Samt slip.
    Og jeg så vil få en hastighed angivet.

    Kan man så omregnet følgene 100 % eller spiller andet ind også.

    Hvis jeg angiver følgende og jeg kan justere slippet så det passer med hastigheden.
    Et slip på 30 % alu propel

    Vil det så være korrekt og kan man gøre noget for at forbedre det.


  • #5   26. apr 2021 Hej
    Jeg har prøvet at lege lidt med forskellige propeller og min erfaring er at det er bedst at bevare den diameter men har, men prøve forskellig pitch i forhold til bedre optræk/topfart. Det er kun hvis båden har svært ved docking det er værd at prøve en mindre diameter


  • #6   26. apr 2021 Rasmus K
    Det giver mening
    Men jeg kan ikke tilføje vægt i appen.
    Og hvor meget betyder vægten på en planene båd?

    En propel med 4 blade vil vel give mindre slip end 3 blade?
    Hvis jeg har så meget slib bør jeg jo se på hvordan det kan forbedres.


  • #7   26. apr 2021 4 bladet er rigtig godt til at plane ved lav fart og hænger godt fast i vandet. Men på længere ture med høj fart ekstremt uøkonomisk. Og vægt har en del at sige, man skal vælge sin propel med den last man plejer at have ombord og derefter motorens omdrejninger

  • #9   27. apr 2021 Prøv at taste dine data ind i disse prop-finders:
    https://turningpointpropellers.com/PROPWIZARD/index.html?tan=
    https://www.mercurymarine.com/en/us/propellers/selector/
    Så får du en ide om du er på rette spor.
    Man skal huske på at hvert propelblad rammer vandet som en savklinge. Hvert blad skal skubbe noget vand til side for at komme til at rotere. Jo tykkere bladet er, des mere modstand. Jo flere propelblade, des flere gange skal der flyttes vand.
    Jo større diameter, desto større periferihastighed. fordobler man hastigheden på propelbladspidsen firedobles modstanden.
    En mindre propel vil derfor give en mindre vandmodstand. En 4-bladet er næsten altid lidt mindre i diameter, end en 3 bladet, så lige her er det ikke altid et tabe at gå fra 3 til 4 blade.
    Skal man have høj topfart, må tabet minimeres, hvorfor man vil vælge en mindre propel med en større stigning. Større propel med mindre stigning giver større kraft.
    En propellen for lille i diameter og stigning, kan den flytte så meget vand at båden ikke kan følge med. Enten suger propellee luft, ellers danner den så meget sug/vacuum foran propellen så der dannes dampbobler som klapper sammen og nedbryder overfladen på propellen. Det er kavitation, og så skal man op i størrelse.
    Slippet på en hurtig båd skal ikke være større end 10%, på en rustfri lidt mindre.
    Men motoreffekt og gearing er altafgørende, så der er ikke frit valg. Der er altså mange tovender som skal passe sammen. Præcis som #4 skrev. Man kan jo ikke sætte en "hurtig propel" på en slæbebåd. Så skal gearing og båden være anderledes samtidig
    Dine nuværende omdrejninger med din propel er derfor et vigtigt input.
    Og en påhængsmotor er ligesom en cykel uden gear.
    Det man har skal passe til alle forhold, både bundtræk og topfart.
    På et tidspunkt kan man hverken træde hårdere eller hurtigere


  • #10   27. apr 2021 Sl
    Min motor er ikke i oversigten.

    Jeg kigger ind til rudes og får dem til at måle den ud


  • #12   28. apr 2021 Nu virker Solas' igen:
    http://www.solaspropellers.com/index.php/propellers/prop-finder
    Yamaha har rigtig mange praktisk eksempler på kombinationer af både og motorer:
    https://yamahaoutboards.com/en-us/home/owner-resources/all/performance-bulletins
    Selv om det er et andet fabrikat, er udenbordsmotorer mere ens end man lige tror. De har en momentkurve og en gearing. Og båden har en skrogform og en vægt.


  • #13   28. apr 2021 SL
    Det kan godt være de er meget ens men det er jo ikke ligegyldig hvilken gearing den her og hvor i kurven den har Hk og Nm samt hvor mange omdrejninger den tar


Kommentér på:
Propel størrelse indvirkning

Annonce