{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.476 visninger | Oprettet:

ladestrøm fra johnson. {{forumTopicSubject}}

hejsa jeg har lige brug for lidt imfo ang ladestrøm fra min gamle johnson påhængsmotor.

Jeg har søgt og læst men har ikke fundet en løsning/ blevet klogere.

Motoren kan ses på min profil, der er et stik på siden af motoren men jeg kan ikke se andet end at ledningerne kommer direkte fra svinghjulet/spolen, alså ingen ensretter af hvad jeg kan se.

Kan man lade direkte fra stikket til batteriet med denne motor og hvis ikke er det nok at sætte en ensretter på fra en kanllert/mc eller bil og så direkte til batteriet ??

Det er til forbrugs strøm og ikke til start strøm da det foregår med rugbrødsmotor ( snortræk ).

Der er belag til montering af selvstarter men jeg er i tvivl om der er ensretter og hvad der ellers skal til for at jeg kan sætte et forbrugsbatteri til.

Håber på nogle gode svar af de kloger herinde.

Har søgt på forum men syntes ikke jeg kan finde svar i de indlæg der omhandler ligende emner.

På forhånd tak .

smokie.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  ladestrøm fra johnson.
  • #1   20. mar 2007 Hej

    Har selv samme motor med 70 hp og når jeg sejler for fuld skrue er effekten fra motor til batteri så lav at det ikke kan svare sig.
    Jeg har i stedet indbygget en lader til 220v i båden, så når båden står på trailler eller ligger i havn er det bare og plukke 220v til båden.
    Ladderen slår selv til og fra når der mangler strøm, så er der altid pover til næste tur.


  • #2   21. mar 2007 Hej Søren

    Du skal have fat i pos. 54 på vedhæftet link.
    At forsøge med en ensretter fra en knallert, bil eller lign. virker kun på kort sigt. Diode-broen i ensretteren skal være korrekt opbygget. Altså skal kunne tage den spænding og den strøm der sendes til/fra den. Forkert ensretter, kan resulterer i en kortslutning og med yderligere skade på motoren elektriske system.
    Ved ikke hvad årgang din motor er, men skyder den til at være fra starten af halvfemserne.


    http://ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&lvlCode=5&pCode=C0188127&path=BMC~A0000021~M0009170~M0009429~M0009431~C0188127&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=


  • #3   21. mar 2007 M.h.t. Ulrik`s manglende ladestrøm, kan dette skyldtes flere ting.
    1. Hans ensretter er delvis defekt, og yder kun 50%. Dette sker hvis en diode i ensretteren er brændt af.

    2. Hans batteri er færdig og skal skiftes.

    3. Der er en overgang til stel, med afladning til følge.

    4. Hvis lanterner, radio, fishfinder, GPS osv. osv kører hele tiden, kan ladekredsen på en 70HK Johnson ikke følge med.

    NB: Jeg har selv en 60HK Evinrude, hvor ladekreds er 100% det samme som Ulrik`s. Og den kan fint følge med, selvom jeg har lanterner, GPS og Fishfinder kørende.


  • #4   21. mar 2007 Hej Kim
    Selvfølgelig virker det og tage strøm fra motor til batteri.
    Jeg får selv strøm fra motoren, men det er ikke sundt for batteriet udelukkende at bruge motoren som lader, for ladekraften er ikke stærk nok.
    Batteriet skal helst lades 100% ofte så det får lov og smågasse.


  • #5   22. mar 2007 Hej Ulrik.
    Jeg har et 80Amph + et 65Amph batteri i min båd. Begge lades udelukkende op af motoren. Og de er altid ladet 100% op efter selv en kort tur. Min motor har ikke laderegulator, så den kører bare på batterierne med 100%. Når batterier er fuldt opladet, går spændingen op på ca. 16,5V. Og så tænder jeg for lanternerne for at få et ekstra forbrug. Dette for ikke at skade batterierne ved for høje spændinger. Og batterierne har nu siddet i båden i 3 år. Jeg forsøgte først med et par billige batterier fra Jem&Fix, men de holdte kun 6 mdr. Så købte jeg to brugte bil-batterier fra en auto-ophugger. Batterier var kun få måneder gamle, og kom fra h.h.v. en Passat og en Lupo. Og de har bare virket.
    Men hvis motor ikke starter nemt, og man bruger en del power til starter, kører meget med trimmet + meget udstyr kørende, og det kun er meget korte ture. Ja så er man nød til at lade ekstra og manuelt på batterierne.
    Har en arbejdskollega, som også har en 70HK Evinrude som er magen til din, og han oplyser at han aldrig har problemer med at skulle lade manuelt batteriet op.


  • #6   22. mar 2007 så langt så godt .

    Det stik der sidder på siden af motoren har 3 ben kan man købe et orginalt stik til sådan en gammel motor eller kobler man bare ledningerne sammen før stikket . og hvorfor er der lige 3 .

    Undskyld hvis jeg spørger lidt dumt men kan ikke finde så meget om det .


  • #7   22. mar 2007 Sorry Søren, det var jo din motor vi talte om.
    Ved ikke lige, hvad de tre ledninger fra motorens stator er til. De to ledninger som bør være gul+gul/sort skal til ensretteren. Vil tro ( er ikke sikker ), at den sidste ledning er sort, og bør derfor være beregnet som pulse-signal til en omdrejningstæller, eller det kan være en stel-forbindelse. Mål den igennem, for at se, om ikke en af dem er stel. Men jeg er som sagt ikke sikker. Min stator har kun to ledninger i udgang, og der bruger man bare en af dem til evt. omdrejningstæller. Men evt. stelnummer, årgang, motor-type vil hjælpe lidt. Jeg aner ikke model og årgang på din motor.


  • #8   22. mar 2007 Hej Søren og Kim
    Jeg har været ude og rive hætten af en gammel Evinrude 40hp fra 91.

    Den har ingen sort ledning
    Gul+Grå/gul er monteret til ensretter.
    Rød ledning fra Ensretter er koblet til batteri.

    Til Kim.
    Min gamle johnson starter og spinder som en miss.
    Har brugt den som trollingmotor hele fjor sommer uden problemer.
    Men ledningsnettet ligner noget før Jesu tid.
    Forrige ejer var vist ikke elektrikker.
    Men motoren skal overhales her efter påske.


  • #9   26. mar 2007 hej kim jeg smider lige motor nr når jeg kommer over og kigger til den i maskinhuset.

    efter hvad jeg er kommet frem til lige pt tror jeg ikke der skal monteres en ensretter , stikket sidder på siden af motoren så i tilfælde af ensretter skulle den sættes fast i båden et sted.

    men smider lige motor nr senere.



  • #10   26. mar 2007 Hej Søren
    Ensretteren skal side på højre side af motoren og er en lille rund tingest med omkreds som en 5 krone.


  • #11   28. mar 2007 hejsa ulrik der sidder ikke nogen ledningerne går direkte fra svinghjulet og ud til stikket på siden af motoren så det lader til at jeg skal ha fat i en ensretter.

Kommentér på:
ladestrøm fra johnson.

Annonce