{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.186 visninger | Oprettet:

jes r
jes r
Tilmeldt:
26. apr 2007
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 2

marinisering af volvomotor {{forumTopicSubject}}

er der nogen som har erfaring med at marinisere en b21/ b23 volvomotor da jeg lige har købt en gammel 20 fods ockelbo hvor der har ligget en b20-aq130 volvo i
jeg har godt nok en gl b20 motor til atligge men mangler et udstødningsmanifold hvis ikke man kan finde etgammelt manifold tænkte jeg om det så ikke ville være bedere at lægge en b23 motor i og selv svejse et manifold op er der nogen som har prøvet det. og har i givet fald nogle billeder af det vil jeg være glad for at se dem mvh jes


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  marinisering af volvomotor
  • #1   27. apr 2007 Du skal ihvertfald have et andet topstykke vil jeg tro. Til din B23 men ellers kan den sikkert uden alt for store problemer tilpasses

  • #2   27. apr 2007 Og B23'eren er jo i forvejen lavet som bådmotor så det kan lade sig gøre

  • #3   27. apr 2007 Jeg ville nok lave køling som ferskvand / saltvand så du ikke udsætter motoren for saltvand. det kræver lidt men efter min mening kan det betale sig.

  • #4   27. apr 2007 klippet fra en side

    The AQ145A has a B23 block. This means it is theoretically compatible with B230, but you should be careful. B23 engines are purposed designed for both marine and auto use. They use a forged crank and very heavy bearings, and are just about indestructible. I believe early B230 has a cast crank and different "low friction" bearings, and may not be as strong. Later B230 has fixed one of these items but not the other (I think they have the better bearings but still retain the cast crank< but it could be vice-versa), but the motor is still not as strong as the B23.
    If you are looking to replace your B230 car engine with the AQ145a, this is no problem, as the AQ145a is as strong as (or stronger than) the B230 it replaces.
    But if you are looking to put the B230 in your boat, be careful as it might not be up to the task.
    I have a B23E engine in my car and have recently fitted it with AQ145 inlet manifold and twin solex PII44 carburettors, and I have managed to research the compatibility factors in some detail. There are differences in camshaft profiles, compression ratio,ignition systems, etc, but compatability is high and such a project is both feasible and practicable.
    I have good contacts with both a very good Volvo auto mechanic and a very helpful Volvo-Penta agency, and can help you with accurate manufacturers data if you need it.
    Talk to me.


  • jes r
    jes r Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 2
    #5   28. apr 2007 tak for komentare og ider allesammen .
    Men er der nogen som har nogle gode billeder af en mariniseret B21/b23 vil jeg være meget glad for at se dem mvh jes


  • #6   11. jun 2010 hej jeg har et fotoalbum du kan kigge i

Kommentér på:
marinisering af volvomotor

Annonce