{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  El påhængsmotor, tryk / hk?
  • #1   1. sep 2015 Ydelsen for benzinmotorer angives i hestekraft eller Watt. Ydelsen for el-motorer angives i newton eller pounds. Relationen er effekt (watt) = kraft (newton) x hastighed (m/sec). Ydelsen af el-motorer og benzinmotorer kan derfor vanskeligt sammenlignes. Elmotorer er oftest designet til langsom fart - ligesom slæbebåde. T18 er svagere end vor gamle Seagull, som formentlig kunne yde 1½-2 HK. I brug vil jeg tro, T18 svarer til en ½ - 1 HK Seagull om en sådan kunne fås (1 hk = 75·kp·m/s = 735,5 W. Det er dog kun en del, der overføres til propellen). Som tommelfingerregel trækker en el-motor 1 A strøm per pound kraft og med typisk 45% effektivitet vil T18 præstere max 18*12*0,45 = 97 Watt, hvilket er toppen af, hvad jeg selv kan præstere ved at ro.
    Min gamle 2,3 HK Honda 4-takter blev i en stortest målt til 66 lbs "bolværkskraft". Direkte omregnet svarer T18 altså til en "⅔ HK Honda" i en sådan test.
    Ovenstående er sakset fra nettet, og den omtalte elmotor yder 18 lbs..


  • #2   1. sep 2015 Att..Brumme..Det var fanme en beskrivelse man kan bruge til noget SÅDAN. smiley

  • #3   5. sep 2015 Mange tak Henrik, men som jeg også skriver under indlægget, så har jeg blot sakset beskrivelsen fra nettet, så jeg må tilstå, jeg er blot en copycat smiley i dette tilfælde . . .

Kommentér på:
El påhængsmotor, tryk / hk?

Annonce