{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
826 visninger | Oprettet:

Gelcoat som maling på træ - kan man det, nogen der har forsøgt? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.
Jeg har brugt Gelcoat til ret mange opgaver, naturligvis på glasfiber/gammelt Gelcoat, og det bliver virkelig stærkt og god vedhæftning.
Derfor overvejer jeg at male et vindspejl af krydsfiner med Gelcoat ( også fordi det er “nemt” senere at reparere en lille krakelering og vandslibe til næsten usynlighed ) jeg har tidligere malet dette vindspejl med 2.komponent i Epoxy Primer og 2.komponent højglans maling. Det begynder bare at slå små revner og skalle lidt af efter ca 5-10år
Derfor overvejer jeg at prøve om Gelcoat på træ vil kunne holde ( det giver jo nærmest en plastik-hård overflade ) måske med først en grunding af epoxy primer

Har I nogen erfaring med gelcoat direkte på træ?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Gelcoat som maling på træ - kan man det, nogen der har forsøgt?
  • #1   6. dec 2023 På træværk har jeg startet med at "male" en enkelt lag polyester og derefter topcoat på. Der er ingen grund til at bruge epoxy. Topcoaten er i sig selv polyester med iblandet voks og pigment.

    Derfor hæfter det bedre på polyester end på epoxy, men begge dele kan bruges. Se evt. BoatworksToday's video om emnet: https://www.youtube.com/watch?v=GwS4YgoGFm8

    Topcoaten er som du selv siger super særk og det lykkedes mig aldrig at slide hul i det - det er endda på trods af kasser med garn og ankre der konstant skraver på topcoaten.


  • #2   6. dec 2023 Spændende at høre hvad du har forsøgt dig med Tim, tak:) Tænker om du har brugt polyesteren først for ligesom at mætte træet først lidt som en grunder, siden du ikke bare gav det Topcoat/(Gelcoat med parafinopløs i) med det samme?

  • #4   7. dec 2023 #3 Helt enig
    Jeg vil gætte på at uden en tynd glasfibermåtte vil både epoxy og gelcoat slå revner på et tidspunkt. Selv om det ikke bliver bøjet, vil det være udsat for slag og temperatursvingninger.
    Selv en tynd måtte vil få træpladen til at virke som et distancemateriale i en sandwichkonstruktion som er en kendt stærk konstruktion.


  • #5   8. dec 2023 Tak for jeres forslag og erfaringer med tilsvarende opgaver💪
    Jeg er også sikker på at man får en meget solid overflade, hvis man vælger at armere med f.eks en tynd glasfibermåtte
    ( og faktisk hvis træet rådner en dag, så har man stadig skallen af glasfiber som holder:))
    Jeg kom senere til at tænke på at det vist er noget med at man helst ikke må blande produkterne i denne rækkefølge : hvis man er startet på en reparation i epoxy så forsætter man med epoxyprodukter , altså at man ikke skifter over til Polyester og polyesterprodukter som Gelcoat.

    Så derfor var min plan jeg havde i første omgang med at grunde det rene træ med en light primer fra Hempel som er epoxy, og skifte over til polyester og evt. en tynd måtte / eller Gelcoat direkte oven på epoxy primeren jo “helt hen i vejret”

    Er det ikke korrekt ?:)


  • #7   26. dec 2023 jeg havde en låge lavet i trailerplade malet med topcoat(gelcoat+voks) i mange år. den der tror jeg at jeg ville pakke ind i et lag fiber eller 2

Kommentér på:
Gelcoat som maling på træ - kan man det, nogen der har forsøgt?

Annonce