{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.536 visninger | Oprettet:

Sabrina B
Sabrina B
Tilmeldt:
22. maj 2007
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 15

Debat:Hvad synes du om speedbådskortet {{forumTopicSubject}}

Har du et og hvad synes du om det?
Man kan snuppe det på en weekend, men føler du dig rustet efterfølgende?

Jeg er journalist studerende og er ved at skrive 1. års opgave. Jeg var selv til speedbåds "eksamen" eller hvad de kalder det sidste år....

Mange hilsner
SabrinaBrohus


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Debat:Hvad synes du om speedbådskortet
  • Sabrina B
    Sabrina B Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 15
    #1   23. maj 2007 Det ville da være fedt at høre om du føler dig parat. Jeg ved bare at der var mange på vores hold der bestod, og måske ikke lige var klar til at håndtere en motorbåd eller speedbåd:)

  • #2   23. maj 2007 Man kan sige det er lige som med et kørerkort til bil. Man må kørerbil når man har kortet, men hvor godt kører man ?
    Nogle lærer det hurtigt mens andre aldrig lærer det.

    Jeg vil sige det er fint man lærer noget om loven, men du lærer ikke at sejle.


  • #3   23. maj 2007 Hej du.
    Jeg tror det drejer sig lidt om hvor i landet man tager kortet og hvilken sencor der skal bistå prøven.
    For vores vedkommende havde vi en rigtig god lærer fra Marineskolen.dk. Han er temlig grundig med undervisningen og ham sencoren fra syfartsstyrelsen var ikke overfladisk. De fleste fra vores hold (2-3pers) var til en muntlig prøve på mellem 30-45 min samt sejlas på ca samme tider.
    Vi ved fra flere vores venner der tog et kortet sidste sommer inde ved kbh, at den teoretiske og praktiske del var overstået i løbet af 10min (prøven) og var ret overfladisk...
    Til dem der ikke føler sig rustet, er der jo en mulighed for at tage et navigations kursus og bag efter et Y3 til yard så må man være rustet rigeligt til diverse udfordringer på vandet i planene både.

    Rigtig god sejlas


  • Sabrina B
    Sabrina B Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 15
    #4   23. maj 2007 Jeg er enig i at man først lære at køre bil når man HAR fået kortet, men tilgengæld for man en del undervisningtimer, hvor man lærer at håndtere forskellige situationer i trafikken.

    Jeg havde et 2 dags kursus, hvor vi sad 6 i en båd. Jeg havde måske rundt regnet 20 min til at lære at sejle, inden vi skulle til eksamen, som netop var overstået på 10 min.

    Dem der tager kortet klager naturligvis ikke, der er jo ingen der gider at sidde med tør teori - men er det virkelig nok.



  • Sabrina B
    Sabrina B Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 15
    #5   23. maj 2007 Har i hørt om foreninger osv der er utilfredse med, hvordan tingene ser ud nu?

  • Sabrina B
    Sabrina B Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 15
    #6   23. maj 2007 Det ville være perfekt. Smid mig en mail, så kan jeg ringe dig op.
    Sabrinabrohus@hotmail.com

    Er der andre som har noget på hjertet ( vedrørende dette emne selvfølgelig...) Så er i velkommen til at skrive:)

    Høre gerne for folk, som ikke nødvendigvis er helt tilfredse med, hvordan tingene ser ud nu:)


  • #7   23. maj 2007 synes måske at kravene til hvordan prøverne skal foregå er for slappe.....
    vi fik ganske god undervisning(synes dog det var noget nemt, men det kan godt være at det er sån når man har sejlet før)
    desværre bestod prøven i at 2 mand(elever) tog ud og sejle og lavede et hurtig-stop og så en mob øvelse(mand over bord) censor stod på kajen med en kikkert og holdt lidt øje. censor spurgte så resten af eleverne der stod på kajen om diverse spørgsmål til det teoretiske, men der var ikke en decideret teoriprøve. og det gjorde heller ik så meget hvis man ikke lige kunne svare


  • #8   23. maj 2007 Per E skrev:
    Prøv at svare uden at læse eller søge , men det er alså alm parat viden som alle skal kunne til prøven

    vil det sige at der er kommet ´skrappere krav til teoriprøve end sidste år? i så fald thumbs up....

    kan godt svare på de 2 første spørgsmål du stillede men forkortelsen "BYB" siger mig ikke lige noget pt.....


  • #9   23. maj 2007 arhh havde lige misforstået det spørgsmål godt og grundigt(det var jo slet ikke enb forkortelse....efter at have kigget lidt i min bog, kom den dog hurtigt på plads......kompasafmærkning der skal passeres vest om

  • Sabrina B
    Sabrina B Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 15
    #10   23. maj 2007 Kan kan ikke svare på nogen af spørgmålene, selvom det er mindre end et år siden jeg tog kortet:)

  • #11   23. maj 2007 Jeg er enig i betragtningen at man i nogle tilfælde bare køber et bevis - i de tilfælde kunne man lige så godt have kaldt det en afgift!
    For så vidt synes jeg at idéen er OK - havde selv sejlet i 25 år da jeg blev nødt til at tage kortet. Jeg tog det over en vinter - 7 aftener og prøveaflæggelse i foråret (var eneste mulighed på det tidspunkt). Jeg giver ikke en ski... for de weekendkurser der afholdes - nogle er nok mere seriøse end andre. Men hvis man ikke har set en båd før, så er det efter min vurdering meget lidt forskel et weekendkursus kan gøre. Nogen vil med det samme nok argumentere at lidt er bedre end ingenting - men den holder ikke altid!
    Efter min mening skal men enten gøre det ordentlig, altså stille nogle mere præcise krav til niveau af både undervisning og prøve - eller også skal man droppe det.

    Men det er typisk lovgivning i DK - efter et par alvorlige ulykker en sommer indfører man kravet om et bevis. Så har man da gjort noget....

    Hvis man gerne vil være klædt ordentlig på til at sejle kan man i stedet tage et duelighedbevis - som gør det ud for speedbådskørekortet.

    Mvh. Jens


  • #12   23. maj 2007 Vi var 5 i båden da vi skulle tage certifikatet, og teorien forgik i båden hvor vi sejlede lidt rundt, og for tre af dem der var med foregik det meget hyggeligt med en lille øl til teorien.
    Prøven var meget overfladisk, vi skulle sejle i ca 5-10 minutter, plane stoppe og samle en redningsvest op !
    Og samtidig med at en sejlede kunne en anden lige svare på et par markeringer og binde mindst 3 knuder/knob.

    Jeg er jo naturligvis (desværre) typen der bare var glad for at man kunne få(købe) et bevis så nemt, men i bund og grund er det forkert.

    Hvis man skal kigge på hvad jeg lærte ud fra, så var det en tryk plance, og kunne man nogenlynde de "alm" ting så var det godt.

    Jeg kan ikke rigtigt huske hvor rød og grøn lanterne skulle sidde, eller for den sags skyld på hvilken side man skal sejle af bøjerne (holder mig bare tæt til dem hvis jeg kun kan se en farve !! jeg kan dog huske dykkerflaget, og at det IKKE betyder at jeg skal sejle derover for en lille hyggesnak


  • #13   23. maj 2007 jeg har taget, jeg havde en god og seriøs lære
    MEN jeg syntes ikke man er særlig godt rustet, hvis man igen erfaring har med båd i forvejen , kender en del der har taget det, næsten alle har store start problemer med at lægge til kaj, kaste et anker så det holder båden o.s.v
    der bliver brugt meget tid på mand over bord ,hvilket er meget vigtigt, men meget af det andet bliver gennemgået meget kort og tit ikke i praksis, jeg er gået igang med at tage duligheds beviset, igennem en sejlklud det tager 2 sæssoner og der er en del små prøver under vejs, det er godt nok i sejlbåd, men jeg lære en hel del mere om sejlads og sikkerhed til søs , for at ikke blive ved, min mening er , det er for lidt man lære i praksis til speedbåd kørekortet.


  • #14   23. maj 2007 Jeg fik kortet i 2002, og der skulle vi kun lære vigeregler, mand overbord, fuldstop, bakke mod en bøje, og lægge til kaj, samt et par knob. Jeg synes ikke at det ruster folk nok til at sejle selv i en hurtig båd, men hvorfor er det kund folk med [ længde * længde+ 3] der skal have det, der er bestemt mange andre sejlere som kunde have godt af at lære lidt om div regler. Alle burde vel have et bevis, lige som til bil

  • #15   23. maj 2007 Jeg fik kortet for en måned siden. Den eneste grund til at jeg ville have det var at det er et lovkrav. Ikke fordi jeg mente min færden på havet ville blive mere sikker.

  • #16   24. maj 2007 Jeg syntes det er komplet latterligt man skal have speedbådskørekort.. Jeg syntes det man lærer er ok, men det er jo mindst ligeså vigtigt at kunne i en hvilken som helst båd.
    dvs. har du en båd på 23 fod med kun 80hk skal man ikke have speedbådskørekort, så er det så ikke så vigtigt man ved hvor sejlrenderne er, hvad vej man skal vige, eller hvad man gør ved mand overbord.
    Det er ikke andet end at nogle politikere der lige ville lave endnu en helt til grin og overflødig lov.


  • #17   24. maj 2007 1 vigeregler i tåget vejr
    ved de skibe du kan se gælder alm vigeregler stadig tagende hensyntagen til at der kan være andre både i nærheden. lyt efter andre bådes tågesignaler (husk dine egne)og sejl agtpågivende og med nedsat hastighed.....sån ville mit svar lyde ved så ik om det er 100% korrekt

    2 højre sidelanterne
    grøn skal kunne ses halvdelen af de 225 grader som toplanternen lyser= 112½grader fra ret for til pågældende
    side her højre(styrbord) man kan også sige 22½grad agten for tværs men det er ikke alle der forstår den

    BYB ved jeg ikke andet om end at den skal paseres vest om
    farvekode sort gul sort(black yellow black). hvis den er med fyr blinker det 3 gange pr interval(øst er kl 3 på uret)(syd havde været 6 blink pr interval)

    markeret med 2 trekanter i ruderform=øverst peger op og nederst peger ned(kan kun huske trekanterne fordi jeg lige læste i bogen her tidligere idag.....det andet mener jeg at ville kunne huske alligevel


  • #18   24. maj 2007 desuden har jeg stadig den mening at kortet kun blev indført fordi at politikkerne skulle lave en hovsa løsning, fordi der var en del ulykker fremme i medierne, tror det mest er for folk med små speedbåde der leger om sommeren i klart vejr og sån, til alt andet ville jeg klart have taget duelighedsbevis.....

    mener helt klart at det må være i ens egen interesse at sætte sig lidt ind i tingene, hvis man kan lide at sejle. også selvom man har fået kortet


  • #19   24. maj 2007 Snakket selv lige med en ung fyr som nu have sejlet i speedbåd i et års tid. Han vidste ikke hvad en kortplotter var, vidste ikke hvad et ekkolod var, sejlet ud i tåget vejr og fandt til sidste ind i en havn. Fandt da først ud af at han var kommet til Tyskland. ´
    Have 5 liter benzin tilbage i sin tank, men derfor kunne man vel godt sejle videre. ( har en 50 hk påhængsmotor )
    Han erkendt at han ikke vidste hvordan man skulle sejle efter et kompas.! om han have søkort ombord ved jeg ikke, men han kunne heller ikke lægge en kurs.
    Han have speedbådskørtkort.?
    Jeg tog selv dulighedsbevis i sin tid. og jeg synes at det er en god ide hvis man prøver at sætte sig ind i tingene.
    Man kan jo ikke bare lige holde ind til siden hvis der sker noget.
    Man kan jo prøve at gå ind på http://www.duelighed.dk/
    Der er der en test. Prøv at se hvor mange af de spørgsmål i kan svare på.
    Til Sabrina B. Du er velkommen til at ringe til mig på 2982 5143 hvis du vil vider mere.
    mvh.
    Steen
    email: baylinerfan@privat.dk


  • Sabrina B
    Sabrina B Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 15
    #20   24. maj 2007
    Jeg tog da også kun kortet fordi jeg "skulle", og ja jeg er da langt fra rustet til at blive sluppet ud, hvilket jeg heller ikke gør, men må da indrømme at jeg gad da heller ikke sidde til teori hele vinteren. Det er kort sagt 2000 kroner ud af vinduet.

    Og det er vel der dilemmaet ligger - for det får man ikke sikker trafik på vandet af.

    Så kan man sige, at jeg bare burde læse op på det derhjemme - men det er jo ikke det der er konflikten i denne sag. Sagen er at man som elev betaler en masse penge for at blive sejlklar, og at søfartsstyrelsen og andre regner med at alt er vel, og vi lære det vi skal......men det gør vi jo ikke.


    Til Steen Friis : Jeg kontakter dig senere i eftermiddag, og mange tak.

    Mange hilsner
    Sabrina Brohus


  • #21   24. maj 2007 Att: Per E
    Har lige et par spørgsmål.
    Som jeg har forstået det, drejer det sig ikke om at kunne samtlige afmærkninger/skilte ved navns nævnelse. Det drejer sig grundlæggende om at vide lidt om hvordan man skal befærde sig på vandet i en speedbåd i forhold til disse og andre både.
    Der er ikke nogen regler om at man ikke medbringe sin teoribog sammen med "oves bil".
    Med hensyn til dem der er kommet ud for at sejle i dårligt vejr så som Storm, tåge osv. jeg vil mene at der er en grundliggende ting de har glemt inden de tog ud på vandet, nemlig vejrudsigten.
    De fleste jeg kender der sejler i speedbåd, sejler altid "hjemme" altså i vandte farvande. navigation er dermed ikke det store problem.
    For dem der skulle ha taget deres båd med på ferie og sejle "ude" må de jo sørge for at ha et kort med over de farvand de har tænkt sig at sejle i.
    Hvad er det folk ikke er rustet til når de har bestået prøven og fået kortet..?
    Man er jo ikke verdensmester til at køre bil fordi man har fået et kørekort til bil. Man vokser med opgaven mener jeg.
    Hvis man forholder sig til den teori man er blevet undervist i, har man selvfølgelig de fornødne redskaber med i båden der er nødvendige...


  • #22   24. maj 2007 EN RETTELSE TIL MINE INDLÆG

    BYB en østbøje skal selvfølgelig paseres øst om og ikke som jeg har skrevet vest(så går det sq først galt)
    takker for rettelsen fra Per E og undskylder for evt misforståelsen
    (det er hvad der kommer ud af at skrive i forum efter liverpool har tabt en finale :(....)


  • Sabrina B
    Sabrina B Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 15
    #23   25. maj 2007 Humlen er vel at jeg ikke mener at undervisningen er kvalificeret og at man ikke er rustet til at sejle en båd. Her snakker jeg ikke om de folk der har sejlet i 25 år og "bare" skal tage kortet.....

    Debatten er interessant, og beviser at der er åbenlyse problemer.

    Det er ikke kursisternes ansvar at undervisningen er i orden, men derimod højre instanser som burde forbedre speedbådsprøven og gøre den mere seriøs...

    Enhver ved at alle består en speedbådsprøve - jeg bestod nærmest uden at være der i egen person:)

    Men der skal være folk der er villige til at stå frem førend man får ændringer .

    Jeg kan som kommende journalist gå til myndighederne, men så længe at jeg ikke kan dokumentere at der er et "problem" er jeg lost:)

    Jeg funderer stadig over hvordan jeg griber det an:)


  • Sabrina B
    Sabrina B Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 15
    #24   25. maj 2007 Mark B - Nu er jeg som sagt journalist studerende, som forsøger ihærdig at få skrevet historien til min 1. års opgave.
    Må jeg lave et interview med dig?
    Smid mig en mail, hvis ja sabrinabrohus@hotmail.com


  • Sabrina B
    Sabrina B Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 15
    #25   25. maj 2007 Men igen der må være "seriøse" censore i blandt, som synes det er dybt uretfærdig at nogle forsøger at tjene penge på eksempelvis speedbådsbeviser. Hvorfor høre man aldrig om dem?

  • #26   25. maj 2007 hvis du ønsker at være parat, så tag duelighedsbeviset. Jeg sad et halvt år med tør teori og prøvesejlaser! også giver det også rettigheder til mere. Men vil da godt indrømme at jeg efter 2år har glemt det meste teori, men sejl egenskaberne fejler intet.

Kommentér på:
Debat:Hvad synes du om speedbådskortet

Annonce