{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.205 visninger | Oprettet:

Sune Keller S
Sune Keller S
Tilmeldt:
7. apr 2016
Følger: 13 Emner: 1 Svar: 6

Tømmerflåde med 5 hk motor i fjord (regler??) {{forumTopicSubject}}

Hej BaadgallerI!

Mig og nogle gutter, planlægger at bygge en tømmerflåde som vi kan bruge i Limfjorden i Nordjylland.

Planen er vi bygger den ud af 12 europaller, og sætter 24 stk. 60 L fodertønder under den for at skabe opdrift.

Er det for mange fodertønder? Vi regner med at blive maks. 10 personer ombord ved maks belastning.

Af motor har vi tænkt på noget i størrelsen 4-8 hk. Men er det nok når vi skal sejle et sted som Limfjorden? (Den kommer ca. til at veje 475 kg. inkl. motor, paller, tønder osv. Men ekskl. personer ombord).

Hvad er der af regler for sejlads af en tømmerflåde i en fjord?

Så vidt jeg har forstået, kræver det ikke speedbåd- eller anden certifikat, fordi den er under 15 m. lang.

Er det overhovedet lovligt, og i så fald, hvilke krav stilles der, ud over at man skal have redningsveste til hvert person ombord?

Billede vedhæftet for illustration. (Planen er den bliver 5,3 x 2,5 m.)


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Tømmerflåde med 5 hk motor i fjord (regler??)
  • #1   7. apr 2016 Som tommelfinger regel, så er der lige så meget opdrift, som man fortrænger vand.
    Det vil sige at en 60l. tønde har 60 kg opdrift.
    Det vil så sige i har 1,4 tons opdrift til mennesker, paller og div smiley
    hvis de 10 personer vejer 80 kg (gennemsnitlig) så har i 600 kg til at bygge af.


  • #2   7. apr 2016 Takker Thomas! Det er jo helt perfekt så.

    Har du en idé om, om den størrelse motor vi regner med at købe er stor nok? (4-8 hk)


  • #3   7. apr 2016 Jeg tænker at 4-8 hk er lige i det mindste, det er trods alt noget at en tømmerflåde som vil have en del vandmodstand + der kan være godt med strøm i fjorden. smiley

  • #5   7. apr 2016 Super - tak for info smiley Hvordan tjekker man om propellen passer til langsom sejlads?

    Edit: Der er ingen der kender til reglerne på området? Er det overhovedet lovligt nu hvor vi har motor på, og ingen af os har speedbådscertifikat?


  • #6   7. apr 2016 Speedbådscertifikat får du, sådan som jeg forstår reglerne, ikke brug for. en "båd" med den længde som din, må have en halv stor motor på. - og da tømmerflåden nok næppe kommer op og plane, så er det heller ikke nødvendigt på den måde.

    - Ergo, du behøves ikke speedbådskørekort.


  • #7   7. apr 2016 Lyder som et sjovt projekt lad os få nogle billeder. Held og lykke.

  • #8   8. apr 2016 Hvad med at smide et sejl på ?

    https://www.youtube.com/watch?v=OuiwnhMBoGo


  • #9   8. apr 2016 Ingen af os har erfaring med at sejle med sejl. Og umiddelbart tænker jeg også at det tager for meget plads.

    Vi skal primært ligge stille, for at fiske, drikke, feste, bade og i det hele tage bare hygge os i det gode vejr.

    Men tak for ideen smiley Sjovt ser det ud.

    Tak Simon, det var også hvad vi var kommet frem til. Men godt at få bekræftet det!

    Vi smider naturligvis billeder op når den er færdig!


  • #10   8. apr 2016 jeg tænker ikke at reglerne om speedbåd certifikat er gældende da en tømmerflåde ikke er planende vi byggede en for nogle år siden og du skal nok min regne med 15hk

  • #11   9. apr 2016 Husk at mindst en ombord skal være ædru for at styre den.. smiley

  • #12   11. apr 2016 Hvor har du det fra Jens?

    Så vidt jeg kan læse, gælder det kun for speedbåde, vandscootere og både over 15 meter.

    http://www.sejlsport.dk/tursejlads/planlaeg-din-sejlads/regler-og-love


  • #13   11. apr 2016 Jeg tog fejl Sune, var ret sikker på det galdt alle typer fartøjer.. Men os med planene både er jo også nogle totalt klaphatte, ifølge loven så!!

  • #14   12. apr 2016 hej Sune,
    det er rigtigt at der ikke er nogen direkte promillegrænse for ikke planene både under 15 m MEN loven siger jo også :

    For alle andre gælder forsat et generelt forbud mod sejlads, hvis man er påvirket i sådan en grad, at man ikke kan føre fartøjet på fuld betryggende vis.

    og her er det jo ikke dig selv men polizen der vurderer om det er betrykkende eller ej smiley

    og hvis der går noget galt (det gør der selvfølgelig aldrig for en selv) så er det pludseligt strafbart at være påvirket selvom du ikke er planene.

    så alt i alt - lad en "stakkel" holde sig ædru indtil i er på land igen.

    fuck hvor lyder jeg pludselig gammel...............................


  • #15   12. apr 2016 Søloven foreskriver at man skal være i stand til at føre sit skib på fornuftig og forsvarlig vis.

    Det betyder at såfremt man bliver stoppet, og der bliver udtaget en promilletest og den er positiv, at så kan man få en bøde.

    Udretter man en skade i påvirket tilstand vil man ligeledes kunne idømmes bødestraf.

    Der er ikke en promillegrænse som ved fartøjer der planer.


  • #16   12. apr 2016 Tak for jeres svar!

    Vi er blevet mere rolige smiley

    "Reglerne gælder ikke, når skibet ligger fortøjret i havn eller på sikker ankerplads."

    Hvad betyder sikker ankerplads? Hvis man ikke ligger til gené for andre fartøjer, men stadig ligger i fjorden for anker, kan man så godt kalde det sikker ankerplads? Eller skal det være i en havn eller lign?


  • #17   17. apr 2016 Hvor stort et anker ville i anbefale?

Kommentér på:
Tømmerflåde med 5 hk motor i fjord (regler??)

Annonce