{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.887 visninger | Oprettet:

Brændstofsforbrug... . {{forumTopicSubject}}

Hvad bruger din motor?
Hvilken størrelse er den?
Hvor gammel er den?
Er det to eller firetakter?
Hvor stor er din båd?

Vi er så småt ved at kigge efter motor, men budgettet er ikke til en ny firetakter så vi er interesseret i at høre om dit forbrug...

Vi har en 16 fods og påtænker at sætte en 30-35hk to takter på... Den er godkendt til 20-75hk... Og vi har ikke speedbådskort så ifølge oversigten/reglerne må vi max sætte en 35hk på...

Vi er nysgerrige efter et literforbrug ved x km/t


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Brændstofsforbrug... .
  • #1   23. apr 2016 Du skal ha speedbådskort hvis båden er planende.
    Vil da kraftigt overveje at få det bådkort så man ikke er begrænset.
    Er det ikke en speedbåd i har?


  • #2   23. apr 2016 Jeg skal ikke have speedbådskory hvis jeg har en 16 fods og en motor på 3605 HK eller mindre...

  • #3   23. apr 2016 Der skulle stå 30hk

  • #4   23. apr 2016 http://www.fritidssejler.dk/speedbaade/Sider/Hvornårkrævesderspeedbådskørekort.aspx

    Der står det i et let læseligt sprog...


  • #5   23. apr 2016 få det alligevel.... så du ved hvad der foregår... hvis du ikke har råd til de få liter din båd kommer til at bruge så køb en vandcykel.... forbrug = gaspedalen....

  • #6   23. apr 2016 Tak nu og læs rigtigt, 16 fod og mere end 26 HK SÅ SKAL DER KORT TIL

  • #7   24. apr 2016 Peter det er ikke helt rigtigt det du skriver. regnestykket lyder sådan. bådens længde i meter × bådens længde i meter =Y.
    Y + 3 = D
    D × 1 ,36 = det tilladt hk før der skal kort til


  • #8   24. apr 2016 Peter b... 16" er 480cm... Så kig i skemaet igen...

    Og hvis i så går tilbage til emnet så handler det ikke om hvorvidt jeg overvejer at tage kortet eller ej, men om brændstofforbruget på de forskellige motorer...
    Vi er fire i familien og det vil jo være rarest at vi alle kan sejle båden, og ikke være begrænset til en eller to af os, grundet manglende kort...


  • #10   24. apr 2016 jens... jeg er ret sikker på at det er bådens fulde længde smiley men tjekker da lige op på det...

    tusind tak for input... det kan jeg arbejde videre med smiley

    og tomgang er jo lige langsomt nok...

    vi kan jo kun sammenligne med vores sejltur, hvor vi sejlede i tre timer for5-7 liter ca 30 kilometer... (så skal det så omregnes til sømil også var det med 5-6knob hvilket forhåbenligt kommer til at gå lidt hurtigere i den her) smiley
    i en 17 fods med 6hk :))


  • #11   24. apr 2016 min gamle 17 fod kabine båd på ca 700 kg med en gammel yamaha 2 takt på 55hk brugte ca 15 l for at sejle fra ry til silkeborg tur retur(ca 32km) blandet sejlads, dog er der et max på 8 knob som næsten altid blev overholdt,
    samme båd og tur med en yamaha f50 4takt årg 2001 brugte ca 9 L.
    Turen fra horsens til hvidbjerg klit i vejle fjord ca 100 km brugten den ca 35L ved blandet sejlads med f50


  • #12   24. apr 2016 Ok... Lyder fint... Det giver lidt at tænke over tak... smiley

  • #13   25. apr 2016 havde en Yamaha autolube 30hk den brugte cirka 25l på 35km sejlads, med fuld gas på en 300kg båd efterfølgende fik jeg en 4-takt på og nu kunne jeg sejle samme rute på 8l selvom 4-takteren var en 50hk desuden gav det 15/20km/t mere på toppen.

  • #14   25. apr 2016 og så har jeg ladet mig fortælle at man kan reducere forbruget til næsten det halve ved ikke at sejle for fuld gas... er det korrekt?
    det var også i det leje vi havde forventet og vi har pt kig på en 35hk autolube smiley


  • #15   25. apr 2016 ikke helt korrekt du kommer heller ikke afsted med samme fart, det er faktisk meget forskelligt men de fleste motorer har et omdrejningstal hvor de sejler mest økonomisk ved, det afhænger os meget af båden og hvor mange der er om bord den eneste rigtige måde at finde ud af hvordan man sejler billigst er at montere et brændstofs ur mellem benzintank og motor, så man kan måle forbruget.

  • #17   25. apr 2016 Det handler ikke om fart, men muligheden for at kunne give den gas skal være til stede smiley
    og ud fra det du selv lister op så halvere du jo forbruget ved at halvvere hastigheden smiley så alt i alt vil det koste det samme på sigt, det man sparer i brændstof bruger man i tid og omvendt...

    men tusind tak for input...
    det er jo faktisk som vi forventede hele vejen rundt...

    vi er vant til at sejle med 5-6knob, så alt over 10 knob er jo hurtigt smiley men det handler jo også om at båden skal plane før det kan kaldes godt for økonomi og for motor, ikk?

    vi mødte nogle på vores seneste sejlads der kom i en motorbåd, og de "tøffede" afsted, men det gik da dobbelt så hurtigt som os... det var mere det tempo vi havde håbet på smiley men igen med mulighed for at kunne give den lidt gas og have det lidt sjov smiley


  • #18   25. apr 2016 båden skal gerne plane ja ellers er der ikke meget økonomi i det nu ved jeg ikke hvad båden vejer men husk på hvis motoren er i den lille ende så vil det os kræve langt mere gas for at holde den oppe, ofte er det billigere at sejle med en større motor, da den har større skrue og mere moment og kan sejle med lavere omdrejningstal, men båden vil have samme fart som en lille motor der er presset hårdt smiley

  • #20   25. apr 2016 Jeg er ved at prøve at sammensætte et lille skema ud fra jeres oplysninger... ja jeg har ikke andet at få tiden til at gå med... går hjemme med knæskade på 6. år, så alt der kan motionere hjernen er kærkommen, og elsker skemaer :))

  • #21   26. apr 2016 Jeg bruger 0.7 liter diesel i timen ved 5 knob 28 fod motor båd .

  • #22   26. apr 2016 Men det kan du jo nok ikke bruge til noget den info. men jeg bruger ca 20 liter diesel på en sæson . så det er ikke der jeg bliver fattig. det er mere lak og sandpapir jeg bliver fattig af. smiley

  • #23   29. apr 2016 båden vejer 350-400 kilo... det varierer lidt hvilken vægt den står oplyst til og dertil kommer jo tank, batteri, stole og sofa, og andet oppakning, samt vægten på motoren der jo også skal lægges til...
    vi vil være 200-250kilo menneskekød deri, sårn ca...
    og der står på diverse båddatasider at der anbefales minimum 20hk motor.. og at den max må have en 75hk motor på...


  • #24   29. apr 2016 Sådan ca . 600 kg og 30 hk , så vil båden nok være længe om at plane , hvis altså den kan med 30 hk. .kender ikke den båd type du har

  • #26   30. apr 2016 har lidt svært ved at se hvordan 20hk kan være et bedre valg end en 30hk?

    var hos marinecentret og han mente nu sagtens at en 30-35 hk ville kunne klare opgaven og den ville vi kunne have nogle sjove og hyggelige ture med smiley
    han havde dog ikke nogle inde pt, så han er gået ind i jagten ligesom vi er ... vi satser dog på en 35hk...

    35 hk er tilladt på båden uden kort ifølge svar fra søfartsstyrelsen... det har vi heldgvis på skrift nu, så vi ikke kommer i klemme hvis vi bliver passet op af nogle som vil se dokumenter smiley


  • #28   30. apr 2016 Havde selv en 30 hk på min Crescent 506 med 2 Pers ca 20 knob på en god dag , og 2 personer i båden og en 10 årige efter båden i badering 16 knob , så sker der ikke så meget ....

Kommentér på:
Brændstofsforbrug... .

Annonce