{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.127 visninger | Oprettet:

Sikkerhed ved slibning/maling {{forumTopicSubject}}

Håber der er nogen som lige kan hjælpe med lidt info om sikkerhed.

Skal til at slibe bunden på min båd. Der er et par lag halvt afskallet bundmaling af ukendt type.
Efter slibningen maler jeg først 4-5 lag epoxy primer og så 2 lag bundmaling. Begge dele påfører jeg med ruller.

Jeg har tænkt mig at bruge nogle gummihandsker af hospitalsstandard. Til slibningen vil jeg bruge en støvmaske og til malingen et åndedrætsværn.

Er der nogen som har styr på hvilket filter man skal bruge til åndedrætsværnet for at det beskytter mod epoxy, og lyder det ellers rimeligt det jeg har tænkt mig?

Det skal siges at jeg sliber og maler udenfor.


Kommentarer på:  Sikkerhed ved slibning/maling
  • #1   20. jun 2016 Du må ikke tørslibe bundmaling smiley

  • #2   20. jun 2016 Din støvmaske skal være med ventil ala 3M. når du maler er det en god ide at se hvad de forskelige fabrikater skriver på deres filter. jeg bruger selv A filter men du kan læse mere på http://solutions.3mdanmark.dk/3MContentRetrievalAPI/BlobServlet?locale=da_DK&lmd=1304937018000&assetId=1273683614838&assetType=MMM_Image&blobAttribute=ImageFile

    En anden ting. være omhyggelig med person beskyttelse når du sliber. der er biooxid og kobber eller zink i bund maling. jeg blæser selv med vand og sand inden jeg sliber resten af, for selvom du har støvmaske på kan man mange gange stadig smage det når man bagefter spiser eller som jeg ryger. du kan også finde en vejledning på at.dk om brug af maske


  • #3   20. jun 2016 Du skal bruge maske med filtertype A2 (mod organiske dampe)

    De handsker du vil bruge er som sådan gode nok, til mindre malerarbejde. Find en nitrilhandske istedet, lidt a'la en opvaskehandske.

    I øvrigt, hvis du har en maske til udskiftelige filtre så brug nogle af typen P3 til dit slibearbejde. Det er betydeligt bedre end en alm. Støvmaske, især når du skal have gammel "ukendt" maling af.


  • #4   22. jun 2016 Jeg har købt mig nogle kraftige nitril kemikaliehandsker og så har jeg skaffet et åndedrætsværn med filtertypen A1. Det er samme filtertype som A2 bare beregnet til mindre koncentrationer af dampene, men jeg tænker at det er fint da jeg jo vil arbejde udendørs hvor der er godt ventileret.

    Og så har jeg besluttet mig for at vådslibe for at undgå det giftige støv fra bundmalingen.

    Lyder der fornuftigt det jeg har tænkt mig?


Kommentér på:
Sikkerhed ved slibning/maling

Annonce