{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.808 visninger | Oprettet:

Henrik R
Henrik R
Tilmeldt:
12. jul 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64

70hk 4 takt 16 ventil, 5000 omdrejninger. {{forumTopicSubject}}

Motor er fra 2014, kørt 216 timer. Har skiftet fra en 40hk 4 takt fra 2005 uden EFI til denne fine 70 hk og troede at båden ville flyve smiley
Det er så bare ikke tilfældet...

Købte den, hvor der var påsat en 13 1/2 x 17 skrue. Med den skrue sejlede den 29-30 knop og kørte med 5300 omdrejninger. 5300 er for lidt, da det optimale er 6300 omdrejninger.

Har fået ny skrue på med en mindre pitch 13 1/2 x 14, som skulle give FLERE omdrejninger ( ligge omkring de 6300) og mere spark bagi.
Det er så bare ikke tilfældet...

Den sejler nu 27 knop, målte og speed til 47 km ( se billederne) og tager nu KUN 5000 omdrejninger. Og jeg mærker ikke sparket fra de 16 ventiler, som jeg har hørt man kan.
Er dybt skuffet, den sejlede 47-48 km med den GAMLE 40 HK...

Båden er en HR 465.

Kan det virkelig passe?
Hvorfor tager den nu MINDRE omdrejninger med pitch 14?
Tænker at der må være noget galt med motor eller omdrejningstæller, hvad tænker i?

På forhånd tak


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  70hk 4 takt 16 ventil, 5000 omdrejninger.
  • Henrik R
    Henrik R Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #1   26. jun 2016

    profilbillede
  • Henrik R
    Henrik R Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #2   26. jun 2016

    profilbillede
  • Henrik R
    Henrik R Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #3   26. jun 2016

    profilbillede
  • Henrik R
    Henrik R Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #4   26. jun 2016

    profilbillede
  • #5   26. jun 2016 er du 100% sikker på at den skal ligge på 6300 omdrejninger? for så virker det noget underligt at den ikke kan trække en mindre skrue derop.
    dem jeg lige hurtigt googlede yder max ved 5500rpm så det kan tyde på at din tænding måske begrænser hvis du kommer over. umiddelbart mit eneste bud.

    må vi evt se et billede af båden? får du den trimmet rigtig?


  • Henrik R
    Henrik R Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #7   26. jun 2016 Kan man ændre tænding, så den ikke begrænser?
    Hvordan kan den gå NED i omdrejninger med en 14 pitch, når den faktisk skulle tage FLERE omdrejninger?


  • Henrik R
    Henrik R Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #8   26. jun 2016 Den er trimmet rigtigt. Se spec.

    profilbillede
  • #9   26. jun 2016 så må jeg desværre melde pas..

  • #10   27. jun 2016 Sidder den rigtigt, tænker på højden i forhold til agterspejlet..

  • Henrik R
    Henrik R Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #11   27. jun 2016 Hej Rune.
    Ja, det gør den.


  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #12   27. jun 2016 Et eller ander er der jo galt.
    Smid den gamle skrue på og se om den laver samme omdrejninger som før?

    Den nye skrue er jo åbenlyst ikke nemmere at trække. Den skal tage flere omdrejninger med mindre pitch.

    Har du selv monteret motoren?

    Derudover så er din indlæg totalt forvirrende. Du må beslutte dig hvilken enhed du måler hastighed i. Jeg foreslår knob eftersom du er på vandet.

    Jeg ved ikke lige hvilket spark du regner med at få fra de ventiler, men den burde sejle hurtigere


  • Henrik R
    Henrik R Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #13   27. jun 2016 Motor er monteret på Vestfyns Marinecenter.


  • Henrik R
    Henrik R Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #15   27. jun 2016 Jeg går ud fra du har trimmet motoren, så den fuldplaner, hvis den eks pløjer med snuden, eller trækker bagenden med, kan det være derfor

    Skulle mene at jeg trimmer korrekt, så den ligger plan/stabil, uden den hopper.
    Det ændre vel ikke på, at den tager så få omdrejninger eller?


  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #16   27. jun 2016 Ikke hvis bare den er trimmet korrekt, men har du aldrig tænk over motoren tager flere omdrejninger efterhånden som du trimmer op?

    Hvis ikke du trimmer den ordentlig ligger der mange omdrejninger gemt der


  • Henrik R
    Henrik R Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #17   27. jun 2016 Jeg må tage på vandet igen...

  • #18   27. jun 2016 Du mærker tydeligt, når du har trimmet den korrekt ud, så er det ligesom at finde et gear extra, og både fart og omdrejninger stiger, og forskellen er så stor, på før og efter, at man ikke er i tvivl, når man har trimmet den korrekt ud...

    Foresætter du så med at trimme, så falder farten og omdrejningerne igen, så trimmer men lidt tilbage, til den igen sejler max.

    Når man har prøvet det et par gange, kommer det hurtigt til at ligge på rygraden, og man behøver hverken at kigge på speedometeret eller omdrejningstælleren, for at vide, når den er trimmet korrekt ud...

    At din motor ikke overstiger 5300 med en propel med mindre stigning, kan næsten kun være fordi, som en anden også skriver, at der må være en begrænser, som styrer det.

    I din manual, står der 5300 til 6300 omdr/min så det drejer sig om at finde den propel, som giver dig den bedste ydelse, inden for det anbefalede omdrejnings-område...

    At springet på anbefalede omdr/min er så stort, skyldes at motor-fabrikanten jo ikke ved, hvilken type båd og vægt, motoren bliver sat på...


  • #19   27. jun 2016 min 115hk 16V yamaha fra 04 med sprøjt. har en begrænser på 6100rpm- den arbejder optimalt omkring 5700-5800 på min båd

  • Henrik R
    Henrik R Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #20   27. jun 2016 Motor går godt, ingen mislyde. Det kan sagtens være at jeg skal trimme den yderligere og jeg ikke har gjort det helt korrekt. Jeg må på vandet igen og prøve mig frem....Bare det skide vejr kunne blive lidt bedre smiley
    I skal have tak for jeres input...


  • Henrik R
    Henrik R Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #21   28. jun 2016 Wow, kommer lige tilbage fra en tur på vandet. Trimmet den helt i top og den tog 5600 omdrejninger og sejlede 31 knop. Det er blevet bedre, men der er alligevel et godt stykke op til 6100-6300 omdrejninger.
    Vil prøve at sætte den anden skrue på igen ( 13 1/2 x 17) og se hvad den gør, når den trimmes fuldt ud.
    Kan vel godt forvente lidt mere topfart, ikk'?


  • Henrik R
    Henrik R Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #22   28. jun 2016 Min båd, HR 465.

    profilbillede
  • #23   29. jun 2016 De 5300 til 6300 omdr/min betyder ikke at din motor, skal kunne komme op på 6300 omdr/min, de tal der står i manualen er vejl, for det er ikke kun propellen der bestemmer omdr. det er i høj grad også bådtypen og vægten der afgør, hvad den kan trække af omdr.
    Det er, som jeg skrev tidligere, det område du kan forvente, at din motor kan komme op på, alt efter den type båd og den vægt som den har, som du har monteret motoren på.
    Sådan er virkeligheden, at jo tungere båden er, eller hvor meget form-modstand den har, og derfor er vanskelig at få op i fart/plane, jo færre omdr.
    Propellen er at sammenligne med det gear du vælger at køre i på din bil, jo højere gear, jo mindre omdr, og jo mere vægt, jo mindre omdr...


  • #25   29. jun 2016 Han skal holde omdr. op mod farten og optrækket, det er aldrig et mål i sig selv, af få flest mulige omdrejninger på motoren, men der i mod at få den bedste ydelse ved et given omdrejningstal..

  • Henrik R
    Henrik R Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #27   29. jun 2016 Skiftede til den "gamle" skrue 13 1/2 x 17 og er lige kommet hjem fra en tur på vandet.
    Ved ikke hvad der gør, at det viste sig, at med 17 sejlede den SKIDE godt. Det hele har handlet om min uerfarenhed hvad angår at trimme korrekt.
    Trimmet den helt op - ligesom med 14' skruen - nu lå den bare godt på vandet og jeg kunne virkelig mærke en helt anden kraft i motoren smiley
    Nu gik den 35 knop og lå på 5900-6100 omdrejninger, der fik jeg fornemmelsen af at den kunne flyve. Havde før trimmet den alt for lidt, så snuden blev trykket ned, så den skubbede alt for meget vand.

    Tak for jeres kommentarer, i har virkelig været hjælpsomme smiley


  • Henrik R
    Henrik R Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #28   29. jun 2016 Kan i så svarer mig på, hvad der gør at jeg skal virkelig holde godt fast i rattet og dreje kontra, da den rykker vildt mod venstre, når den sejler i topfart og fuldt trimmet??


  • Henrik R
    Henrik R Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #30   29. jun 2016 Ang. 14", så regner jeg med at er 100, da den er købt HELT NY ved Vestfyns Marinecenter.

  • Henrik R
    Henrik R Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #32   29. jun 2016 Kan man gøre noget for, at den ikke skal rykke så meget til venstre, så jeg ikke skal bruge så mange kræfter på at dreje kontra, for at sejle ligeud?

  • Henrik R
    Henrik R Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #34   29. jun 2016 Okay, fordi det er kun omkring fuld kraft, at den skævtrækker. Når den kommer lidt ned i fart, kan jeg slippe rattet og den sejler fint ligeud.
    Må få kigger på den lille finne i morgen.


  • Henrik R
    Henrik R Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #35   29. jun 2016 Når nu den trækker meget imod venstre, hvilken retning skal den lille finne så justeres til og er der et fingerpeg, hvor meget den skal justeres?

  • #36   30. jun 2016 Finnen styrer motoren og ikke båden. Den skal derfor til den modsatte side af hvad man umiddelbart tror. Jeg ville rykke den et hak til venstre (mod uret når du ser på bolten)
    Har i øvrigt selv en 60 hk Yamaha. På trækarmen hvor gaskablet er fastgjort kan der justeres. Min var sat til ikke at kunne give fuld gas når håndtaget var i bund. Det gav lige et par knob at skrue lidt på møtrikken på kablet.


  • #37   30. jun 2016 Har samme motor på en Yamarin 5010 s i Middelfart og den går fremragende. Vi kan evt mødes og lige tjekke hvor meget det betyder med dit trim, for jeg går ud fra at du er på de kanter når du har handlet med HC

  • #38   30. jun 2016 Du kan ikke justere dig ud af, at den trækker voldsomt til den ene side, jo større fart, jo mere trækken.

    Det skyldtes at motoren vil forsøge at dreje modsat propellens omdrejningsretning, og det forplanter sig gennem det bowden styrekabel der er tilsluttet motoren, helt op til rattet, det kan du ikke justere dig ud af, med den lille finne, kun mindske det lidt..

    Du skal have et hydrauliks styring på, i et sådan hydraulisk styring, er der nogle kontraventiler, der "låser" systemet, så de kræfter der påvirker motoren, ikke kan forplante sig bagud.

    Der vil båden følge den retning du har givet den, via rattet, uden at du behøver at holde kontra på rattet, og så vil den kræve meget mindre styrke at dreje, så det næsten føles som powerstyring..

    Man kan godt få et bowden-styresystem, med kontra-lås, men det virker ikke nær så godt som hydraulisk styring, og gør heller ikke, at styringen kræver meget mindre kræfter at bruge...

    Du kan få et komplet hydraulisk styresystem, inc. pumpe, slanger, cylinder og hydraulisk væske, for omkring kr 3500,- alt efter fabrikat..

    Jeg kan anbefale Mavi Mare, det er virkelig god kvallitet, samt rimeligt billigt, og så har det den fordel, at cylindren ikke flytter sig, det er kun stempel-armen der gør det, så slangerne kører ikke frem og tilbage i motorbrønden, og det er en kæmpe fordel..


  • #39   30. jun 2016 Jeg har da ikke det problem og har nøjagtig samme motor og ingen hydraulisk styring

  • #40   30. jun 2016 Hvis du kan slippe rattet når den er drejet modsat propelretningen ved en given fart, uden at den med det samme retter op af sig selv, må du have et bowden-system med kontra-lås...

  • Henrik R
    Henrik R Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #41   30. jun 2016 Har talt med HC ( Vestfyns Marinecenter) og han mener at motoren skal nogen cm op samt trim systemet kan justeres lidt, så den ikke skal trimmes fuldt ud. Det er intet at give af, trimmer Max. Når båden ligger bedst. Den lille finne skal drejes 2-3 hak i mod styresiden. Så jeg kører den på værkstedet torsdag og får det hele justeret.

    Carsten K: Tak for invitationen, jeg ligger i fra Brejning Marina og sejler i Vejle fjord.


  • #42   3. jul 2016 Så er der heller ikke så langt for jeg skal til Brejning her i sommerens løb og besøge min gamle nabo. Ring evt til mig på 24277342 så vi evt kan mødes

Kommentér på:
70hk 4 takt 16 ventil, 5000 omdrejninger.

Annonce