{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.759 visninger | Oprettet:

Dennis K
Dennis K
Tilmeldt:
22. aug 2016
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9

Motor på gummibåd laver "luftlomme" for sig selv {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.

Jeg har en Aquaparx 330 gummibåd der er hyggelig lille kanal båd. Jeg har dog et problem med den 4hk motor der sidder på (Mercury fra 1990'erne der går fint) at den laver en "luftlomme" for sig selv ved fuld gas (ikke ligefrem en racer i forvejen) så den får luft og dermed mø gasse ned.

Ret irriterende problem og har søgt men kan ikke umiddelbart se nogen steder at de her både kræver langbenede motorer?

Kan det løses med Hydrofoil? Fik jeg anbefalet et sted men bare inden jeg monterer?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Motor på gummibåd laver "luftlomme" for sig selv
  • #1   22. aug 2016 Umiddelbart ser det ud til på billedet at motoren er alt for højt monteret (eller har for kort ben), men det er svært at se helt nøjagtigt.
    Kavitationspladen (den vandrette plade over skruen) skal ca. flugte med bunden af båden (eller være 1-2 cm over).
    Det kan muligvis hjælpe med hydrofoils, men ikke hvis motoren er så højt monteret at de også kommer over vandet (som det ser ud til at kavitationspladen er).


  • Dennis K
    Dennis K Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #2   22. aug 2016 Altså når der ikke er fuld gas er skruen fint under vand og mener jeg også pladen er, men har ikke lige et billede af - her er den jo vippet op.

    Den er ikke specielt kort og har jo ikke så meget valg med placeringen


    profilbillede
  • #3   22. aug 2016 Det pga lamelbunden du har i. Så danner bunden en bølge som kan drille. Det vigtigt at have rigeligt med luft i pontonerne.

    Jeg løste det på min første gummibåd ved at lave 2x langsgående lameller som stivede bunden af. smiley


  • Dennis K
    Dennis K Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #4   22. aug 2016 En del af designet, de kører ind igennem midten (med mindre jeg får lavet en fuld hård bund) og de hjælper gevaldigt med stabiliteten hvor man sætter fødderne så vil nødigt tage dem ud smiley

  • #5   22. aug 2016 De nuværende skal være der. Du skal blot lave 2 ekstra. En i hver side. Så lamelbunden kommer til at ligne en stige hvis du forstår smiley

  • Dennis K
    Dennis K Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #6   22. aug 2016 Ahhh ok - hvor ville du købe sådan nogle? Vil du så køre dem under eller over de tværgående?

    Tror du virkelig det vil hjælpe på motorens luft lomme?


  • #7   22. aug 2016 mine erfaringer siger at det er benet der er for kort.
    det samme skete på min gamle speedbåd.
    samt når jeg for sjov smider min 8hk motor på kabinebåden.
    en tommelfinger regel siger at pladen over skruen skal flugte bådens bund.


  • Dennis K
    Dennis K Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #8   22. aug 2016 Tak for input. En anden motor ville jeg helst undgå, så ville et par Hydrofoil gøre det bare lidt bedre? Trods alt en billig løsning

  • #9   22. aug 2016 Du er nødt til at få taget et billede hvor man kan se hvordan kavitationepladen er placeret i forhold til bunden af båden (eller selv måle det) - ellers er det rent gætværk...

  • Dennis K
    Dennis K Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #10   22. aug 2016 Ok - tager lidt billeder

  • Dennis K
    Dennis K Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #11   23. aug 2016 Jeg har været ude og måle lidt i dag. Pladen hvor motoren monteres er 40,5 cm høj, og motorens monteringsbeslag til metal pladen over skruen er 44,5 og center af skruen ca 54,5 cm

    Med andre ord 4 cm fra bådens bund til metalpladen over skruen - det er vel tilstrækkeligt?


  • #12   24. aug 2016 Du får aldrig den gummibåd der op og plane med de tværgående lameller, selv med større motor. det er jo ikke en racer du har der, det er den slet ikke stiv nok til, så 4 cm ned til pladen er fint.

  • Dennis K
    Dennis K Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #13   24. aug 2016 Så du mener også den stive bund er vejen frem?

  • #14   24. aug 2016 Jeg har engang lagt en trailer bundplade i sådan en 3.80m.
    Det gik fra blød bund til hård bund, efter den fik bunden stivet af.
    Og planer med det samme med en 15hk motor.

    Og husk masser af luft når du har den i vandet.


  • #15   25. aug 2016 Jeg havde en gummi med lameller og en 5 HK. Samme problem. Jeg læste det ved at tage lameller ud og lave en plade i vandfast krydsfiner 12-14 mm og monterede en lille køl midt på pladen. Den gik fra i 0 mm i stævnen til en 3-4 cm i agter pænt afrundet og ingen kanter. Pladen i bunden gik helt ud til kanten under ponton og bagerst montere jeg en pæn vinkel alu liste på motor brædt så den holdt pladen ned. Id med luften af begge ponton i med pladen og pump op. Så ligger den fint i spænd og flyttet dig ikke. Jeg planede fint med mine 5 HK og ingen luft problemer den lille køl gjorde også den var meget bedre at sejle med. Kom gerne tilbage.

    Jens


  • Dennis K
    Dennis K Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #16   20. sep 2016 Tak for de mange svar. Jeg fik langt om længe leveret en fast bund fra producenten (første gik tabt i pakkeposten så måtte vente to gange) og testede den i går - hold da op en forskel. Det hele er løst med hensyn til luftproblemerne og båden planer nu flot med min datter og jeg med de 4hk. Jeg er også ca fordoblet i hastighed (før var ca 60% gas max før problemer så måtte holde den der) så ligger på ca 19-20 km/t med den - Tak. Kæmpe fornøjelse nu

    profilbillede
  • Dennis K
    Dennis K Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #17   20. sep 2016 Fantastisk tur i Københavns havn og ved trekroner fortet omkring solnedgang smiley

    profilbillede
  • #18   20. sep 2016 Dejlige billeder. Skønt med noget far-datter tid for jer begge.

Kommentér på:
Motor på gummibåd laver "luftlomme" for sig selv

Annonce