{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.134 visninger | Oprettet:

Hvor søstærk er denne båd? {{forumTopicSubject}}

Jeg ved meget lidt om, hvor meget forskellige både kan klare, da det eneste jeg gør er at sejle rundt i min lille Selco speedbåd i Roskilde fjord. Nogen der ved hvor søstærk en Flipper 630 HT er? Kan man sejle rundt overalt i det danske forvand med sådan en eller er der begrænsninger for sådan en hurtigtgående 21 fods hardtopbåd ?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hvor søstærk er denne båd?
  • #1   23. aug 2016 i teorien kan alle både sejle overalt. Det et jo et spørgsmål om at se vejrudsigten før man sejler. kender da nogle der krydser østersøen i 18 fods åben både.

  • #2   23. aug 2016 Tak for svaret. Jeg er med på det med at det jo afhænger af hvor store bølgerne er og hvor tætte de er, men jeg tænker, under normale omstændigheder. Er sejlferie til Anholt fx realistisk uden at man skal sidde og vente på specielt rolige forhold inden man sejler derud og tilbage smiley
    Hardtoppen gør det vel nogenlunde tørt men hvad med skrogtypen, er den egnet til den slags sejlads?


  • #3   23. aug 2016 Jeg ville gerne sejle til Anholt i den båd.

  • Benjamin C
    Benjamin C Tilmeldt:
    jun 2015

    Følger: 1 Svar: 4
    #4   23. aug 2016 Jeg ville da mene sådsnne en flipper er en lækker søstærk båd. Det kommer også an på farten, er det en fladbundet båd vil den banke i selv små bølger og skal herefter ud af plan for at kunne sejle i større bølger, både med dyb v-form kan skære bedre igennem bølgerne og du vil kunne plane i større bølger, dyb v form er også mere uøkonomisk at sejle i. Min kammarat og jeg tager ture til Malmø fra Kbh Havn i en 16 fod åben speedbåd med dyb v, den kan vi holde i plan igennem en halv meter bølger før det bliver ubehageligt, og det er alså bølger på højde med den lave båd, bådens begrænsninger består i at når den kommer ud af plan sprøjter bølgerne en del ind over den lave båd, og det orker man ikke..

  • #5   23. aug 2016 Tak for svarene. Det gav en væsentligt bedre forståelse end jeg har haft før af hvad skrogdesignet mht. deep V og flat bottom har af betydning.

  • #6   23. aug 2016 Som Wessel siger kan man kryds et hav i en kayak hvis man er ikke dummer sig .

    En Flipper 630 HT er CE godkendt som Kategori C

    Category C — Inshore. Category C is for boats operating in coastal waters and large bays and lakes with winds to Force 6, up to 27 knots, and significant seas 7 feet high.

    Dvs i theori vil den kunne overleve op til 10 m/s vind og bølger op til 2 meter hvis du bliver fanget derude.

    Men det vil hel bestemt ikke være behalige og noget du må helst undgå smiley


Kommentér på:
Hvor søstærk er denne båd?

Annonce