{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.333 visninger | Oprettet:

Ronni N
Ronni N
Tilmeldt:
25. aug 2012
Følger: 1 Både: 1 Emner: 4 Svar: 103

Nybegynder - Realistisk ? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har længe gerne ville have en lille båd, men der har ikke været penge til et evt projekt.

Nu har jeg dog fået samlet en slat sammen 6-7000 kr, og er begyndt at kigge lidt på nogle projekter.

Men der det overhovedet realistisk at finde en lille speedbåd, og så en 40-50 hestes motor af ældre årgang til 6-7000 kr ?

Jeg er godt klar over det ikke bliver toppen af poppen, og nok lidt af et projekt, men det gør mig ikke noget, sålænge skroget er tæt, og ikke ødelagt.

Hvad siger eksperterne ?

Mvh
Ronni


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Nybegynder - Realistisk ?
  • #1   26. sep 2016 mit forslag er at finde en god jolle med en fornuftig lille motor , og det skriver jeg fordi : at jeg mener man skal købe det bedste man kan få for den sum penge man har til rådighed , noget som det der i den prisklasse vil blive dyrt og irriterende at reparere på , så heller noget der sejler (og en jolle i den prisklasse ,kan altid sælges uden tab)

  • #2   26. sep 2016 Michael B, Jeg har skam overvejet en jolle, og kigget en del på de forskellige, men jeg må indrømme at de ofte er ganske dyre, og måske en anelse kedelige med 4-5 hestes motor, er jo nok en kende bidt af fart. smiley

    En Jolle er stadigt med i mine overvejelser, men en lille speedbåd ville bestemt være nummer 1.




  • #3   26. sep 2016 ja og det forstår jeg godt , fordelen ved en jolle ,er bare at med 4-5 hk får du noget der sejler ,og kan sælges for det samme næste år hvor du måske har lidt flere penge at smide i en større båd , jeg ved muligvis hvor der er en rudkøbing jolle med 4.5 hk motor , der kan købes for et beløb tæt på det du har til rådighed.(og det er en god stabil jolle ,der er populær og nemt kan sælges , hvis man holder den

  • #4   26. sep 2016 Jeg tror mit problem er jeg bryder mig ikke synderligt om ting der bare virker - de bliver hurtigt kedelige - der er langt mere underholdning i at reparerer noget, og så kunne nyde det derefter. smiley Er nok lidt underlig på det punkt.

    Er lidt bange for der ikke er meget go i sådan en 4.5 hestes motor, især hvis familien skal med - båden skal bruges på limfjorden.




  • #5   26. sep 2016 Nej det kan jeg godt se er et problem , hvis det ikke skal virke smiley på vandet er det bare alfa og omega at det virker . for 20 år siden havde jeg en jolle med en 4 hk motor den sejede jeg rundt i 2 sæsoner med gravid kone ,2 drenge på 5 år , (set i bakspejlet med både til 3-4-500tusind var jollen absolut der hvor der var mest value for money smiley og den sejlede snildt 4-5 knob

  • #6   26. sep 2016 Det vil jeg så give dig ret i, ting skal bare virke når det er på vandet - halve løsninger og skidt medfører blot problemer, og har intet at gøre på havet.

    Men tilbage til emnet. smiley

    Jeg har set man kan få joller med styrepult, det vil jeg meget gerne have, så der er mulighed for at sidde lidt længere fremme i båden - jeg er selv personlig lidt tung i enden, båden behøver ikke være det. smiley

    Er godt klar over det her ikke er en Jolle, men den har fristet mig, til trods for manglerne, prisen virker fair nok.

    http://www.guloggratis.dk/sport/baade/speedbaad/anden-model/annonce/34058185-15-fods-speedbaad


  • #7   26. sep 2016 Kan lige tilføje at jeg var med en kammerat ude og sejle for et par måneder siden i hans 15 fods jolle, den var udstyret med en 15 hestes mariner motor, 2 takt, og med 2 personer i båden kunne den dårligt nok flytte sig.

    Det skal så lige siges at der bestemt også var vægt på, da vi ikke er de mindste mennesker. smiley

    Det er også derfor jeg er fristet efter noget med lidt flere kræfter, og da jeg har et speedbådscertifikat, så kan det ligeså godt udnyttes. smiley


  • #8   26. sep 2016 Så kommer der et par stole oven i prisen 900kr i biltema.
    Og så er det med at finde en motor der er iorden til den.


  • #9   26. sep 2016 Ja, stole er jeg klar over - men det må da være muligt at finde noget på brugt markedet.

    Motor bliver den største udgift, og så på sigt skal der også findes en trailer/ophalervogn.

    Jeg ved ikke om det kan betale sig at finde en større brugt motor med lidt små defekter, og så renovere ?


  • #10   26. sep 2016 Jeg køber nu personligt aldrig noget der ikke køre.
    Det kan hurtig blive dyrt, inden man ser sig om og hvis man ikke kan finde fejlen smiley
    Men det bestemmer du og om du tør tage den chance.
    Hvis det er at rense en karburator og nye tændrør kan man godt gøre det.
    Så er det bare om det kun er det som gør den ikke starter smiley


  • #11   26. sep 2016 15 fod båd med motor
    Odense, Denmark
    10.000 kr.
    Sælger denne 15 fod båd med en 40hk yamaha motor den her båd er til salg i facebook gruppen "Køb salg bytte af både og bådudstyr


  • #12   26. sep 2016 Michael B, Det er netop noget i den stil jeg er på jagt efter, men den er dog lidt over mit budget, og et godt stykke vej herfra. smiley



  • #13   26. sep 2016 Så vent med at købe en så pengene er til det.
    Og køb 1 sæt på en gang med det hele samlet.
    Det kommer til at løbe op flere peng, om du køber motor for sig selv, og du skal ud og finde en trailer.



  • #14   26. sep 2016 Speedy79n, Det er så sandt.

    Måske skulle man gå tilbage og kigge efter en lille jolle. smiley


  • #15   26. sep 2016 Jo men så får du ingen speedbåd når pengene er brugt på en jolle smiley
    Så skal du sparre mere op plus jollen kan du sælge, hvis nogen vil købe den.

    Du kan også starte med en jolle og mindre motor.
    Den skal vel også have trailer?


  • #16   26. sep 2016 Spar flere penge sammen ! ! ved godt det ikke er det du ville høre smiley
    Men du fåer intet der sejler som du vil have til de penge, den du linker til i gul og gratis.... ja ja ... så kommer trailer, motor, stole og er der vand i skroget på den, ja så kommer der alt til glasfiber arbejde....
    Så vil du ikke have en 4-5 hk motor og en 15 hk kunne knap flytte 2 mand og båd.. du kan godt høre det selv ik... det hænger ikke sammen...
    Båd 4000, motor min 20 hk og skal kunne køre .... minimum 4000, og til de penge er der helt sikkert noget galt... en defekt af den slags ja et par tusser + reservedele ... ja der er himlen jo grænsen, for hvad skal laves før den sejler ? ?
    så skal der en trailer til også... kan den stå et sted gratis ved vandet, så kan du nok få en til 1000-2000 kr..... skal den være med plader... ja så smid lige 3000-6000 oveni, stor motor.... måske en speedbåd kort ! !
    Det er en dyr omgang du vil igang med .. til ingen penge.. det kommer ikke til at gå op i enden... du ved det sikkert godt inderst inde..
    Hvis du får flikket et eller andet sammen til de penge, ja så er det nok ikke det mest sikker at tage ud i, du skal vel også have en forsikring ? ved godt det ikke er et lovkrav... men det kan komme til at ødelægge resten af dit liv og en kæmpe gæld... der er utroligt meget at tænke MEGET GODT igennem inden du går i krig.... de mennesker du vil ud og færdes iblandt ... os andre.. vil også gerne være sikker.... jeg vil ihvert fald
    Spar sammen og få noget du vil være glad for, istedet for at smide penge efter en mega dyr drøm der muligvis synker eller lader dig stå tilbage med noget du ikke kan få noget som helst for, det ville sgu være surt.....


  • #17   26. sep 2016 Trailer kan muligvis lånes til en start, så det er ikke det største problem, bor et stenkast fra fjorden mere eller mindre, så evt en gammel ophalervogn må kunne gøre jobbet. smiley

    Jo mere jeg kigger, jo mindre chance er der vist for at finde en speedbåd og motor til 6-7000 kr uden at det er noget der skal renoveres fra bunden. smiley


  • #18   26. sep 2016 kan du ikke lave gear på din suzuki motor du vil sælge på g&g ?
    Og beholde motoren til en billig jolle?

    Så spare du at købe en motor som er iorden.


  • #19   26. sep 2016 Kim S, Jeg har skam Speedbådscertifikat, så det er ikke et problem. smiley

    Jeg er godt klar over at det ikke bliver en båd i top stand, ej heller motor - men jeg er så lidt af den holdning at det kan godt være noget er gammelt og slidt, men det er stadigt bedre end størstedelen af hvad der produceres idag. smiley

    Og ja, selvfølgelig skal der være en ansvarsforsikring, men de par 100 eller 4 den koster om året vælter ikke mit budget.

    Det bliver en trailerbåd, bor så tæt på fjorden og slæbested at det intet problem er at sætte den i når der skal sejles, så en ophalervogn klarer nok det problem. smiley


  • #20   26. sep 2016 Speedy79n, Jeg har ingen motor til salg på Guloggratis. smiley



  • #21   26. sep 2016 håber du får en båd en dag, men lad være med at smide dine penge i en balje, spar sammen og så SØG med lys og lygte.... lige pluselig er den der, og haps så har du den smiley

  • #22   26. sep 2016 Kim S, Det skal jeg nok gøre. smiley

    Jeg vil ihvertfald kigge mig omkring - det kunne jo tænkes man var heldig. smiley


  • #23   26. sep 2016 Det var mig der så forkert smiley
    Det var ham med speedbåden der havde den til salg.

    Pengene rådner ikke op fordi de står længe.
    Der kunne komme flere og flere med tiden smiley


  • #24   26. sep 2016 Det korte svar på dit spørgsmål er nej.

    En bare nogenlunde 40-50hestes motor sælges typisk for alle pengene i dit budget. Og så er det en motor med 20-30 år på bagen og i ukendt stand.

    Du giver jo på en måde selv svaret ved at linke til guloggratis, så er det jo bare at sortere i prisorden og se hvor din smertetærskel er mht stand og pris og tag så ud at se på de bedste du finder. Men spar lige lidt mere op inden smiley


  • #25   26. sep 2016 Per T, Det er jeg også kommet frem til.

    Jeg overvejer dog at købe en båd først, få den lavet klar, og så købe motor på et senere tidspunkt, sæsonen for sjov på vandet er alligevel ved at være forbi.


  • #26   26. sep 2016 Det et absolut en mulighed og giver jo fornøjelse hele vinteren. Men pas på at få noget der ikke har trukket flere hundrede liter vand i skummet eller har en rådden hæk for så bliver vinteren lang på den trælse måde.

    Hvis du kan så få nogen med erfaring i gamle både med ud og kigge. Er hækken blød og er skroget tungt så hop videre til den næste.

    God fornøjelse


  • #27   26. sep 2016 tror du skal sparer noget merer op sommern er næsten slut.det bliver for dyrt i den sidste ende at købe noget halvt.mvh.

  • #28   26. sep 2016 Jeg har skrevet lidt med ejeren af den båd jeg linkede til tidligere, og umiddelbart lyder den ok, der er dog noget arbejde i at få den tilbage til sejlklar stand.

    Hans Henrik T, At sommeren snart er slut må være positivt for folk der ønsker at købe båd, jeg tænker priserne må da falde. smiley

    At købe noget halvt er vel på nogle punkter bedre end at købe noget helt, og så være utilfreds med hvordan det er skruet sammen, nogle gange er det ikke engang en garanti at noget koster mange penge, det kan stadigt være bundråddent. smiley


  • #29   27. sep 2016 mener bare at man kan få noget som ser ok ud men aldrig kommer ud og sejle og hvis det gør bliver det frygtløst dyrt.men et sær med en 14 fods styrpult båd med ca 25 hk og synet trealer kan fås til ca 12-15 tusind og ja det er billiger at købe båd nu og specielt ved juletid..

  • #30   27. sep 2016 Hans Henrik T, Jeg er kommet frem til det samme, det løber lynhurtigt op at genopbygge et tomt skrog, så det jeg sparer på indkøb af båden bliver brugt på de dele der mangler for at gøre et skrog til en båd igen.

    Kunne godt være lidt fristet af denne her: http://www.guloggratis.dk/sport/baade/speedbaad/anden-model/annonce/billeder/33778825-speedbaad og så købe en motor på et senere tidspunkt.



  • #31   27. sep 2016 Har selv sejlet i de små LM'ere, og det er sku sjovt legetøj...

    http://www.guloggratis.dk/sport/baade/motorbaad/lm/annonce/30106889-lm-8


  • #32   27. sep 2016 Jeg har en limbo 12 fods med 9,9 hk johnson samt ophalervogn til 5000,00. Båden planer med 2 personer placeret midt i . Der bruges en forlænger til gashåndtaget, men vinterprojektet kunne jo så være selv at lave noget styrepult mm .
    Båden står i Nykb mors hvis det skulle have interesse.


    profilbillede
  • #33   27. sep 2016 Karsten S, Mange tak for tilbudet, jeg har modtaget et par forskellige tilbud, så der er lidt at kigge på - jeg går dog efter en lille speedbåd til en start. smiley

  • #34   28. sep 2016 Det er ellers noget af en raket sådan en LM8 - men måske for lille for dig Ronni, jeg kan forstå du er en velvoksen herre?

    Fin Limbo Karsten, prisen fejler da ikke noget. Hvordan ser den ud indeni og på bunden? Er det vognen I bruger som ophalervogn på Mors, så er I sgu stærkere end os sønderjyder smiley


  • #35   28. sep 2016 @PerT
    Båden fejler ikke noget indeni. Det vil dog pynte at skifte ikke rustfrie skruer til noget rustfast. Under bunden er der blevet repereret/forstærket med glasfiber under "mederne". Mht ophalervognen, må jeg tilstå at jeg spænder toyotaen foran op af slæbestedet.


  • #36   28. sep 2016 Og jeg som mente det var svært at finde en lille speedbåd til fornuftige penge, det kan så godt lade sig gøre, at finde en påhængsmotor derimod er slet ikke så nemt, de koster godt nok en arm og et ben.

    Hvad kan anbefales til en lille 15 fods speedbåd, 30-40-50 heste ? Eller kan en 25 heste mon gøre det ?


  • #37   29. sep 2016 Alt over 40hk får du sjov ud af.
    25hk er alt for lidt når det er speedbåd vi snakker om.


  • #38   29. sep 2016 Speedy79n, Jeg tænkte det sådan set nok - så er spørgsmålet blot hvor man finder en 40 hestes motor til under 5000 kr. smiley

    Prisen på brugte påhængsmotorer virker måske en anelse urealistisk.


  • #39   29. sep 2016 Jeg tror ikke du får en kørende motor til under 5000kr.
    Men der er lidt at vælge imellem til rimelige penge.

    http://www.dba.dk/mercury-paahaengsmotor-50-hk/id-1027619313/
    http://www.dba.dk/evinrude-paahaengsmotor-40-hk/id-1027489618/
    http://www.dba.dk/yamaha-paahaengsmotor-40-hk/id-1027069349/


  • #40   29. sep 2016 Mht motor kan du jo også se det som en investering du kan flytte over på din næste båd. Der er jo en årsag til folk sælger både uden motor - de bruger motoren til en anden båd

  • #41   29. sep 2016 Speedy79n, Puha det er godt nok nogle høje priser, og det skal så være en motor med kort ben. smiley

    Per T, Sandt, men så snakker vi lige med et en udskrivning på knap 15000 før der er en sejlklar båd.

    Der er en gammel Johnson til salg til 2800, skal man holde sig fra sådan en ? Lidt google siger at de er bundsolide, selvom de er gamle efterhånden.


  • #42   29. sep 2016 Hvis vi taler en 20-30 år gammel motor betyder det nok mere hvad den har været udsat for end hvad der står på navnepladen.

    Er der kompression? Starter den let? Er der kølestråle og kan den gå i gear og blive der? Så er den nok de 2800 værd smiley


  • #43   29. sep 2016 Jeg er lige ved at tro den er ældre nok nærmere 50-56 år.

    Ved desværre ikke noget om den, andet end der står den kørte sidste år, men køber intet uden at lige tage et kig på motoren først.

    Kølestråle er jeg ikke så bekymeret for, det er vel blot impelleren der skal skiftes, skal lige have ringet til sælger - fordi de findes med elektrisk gear, så hvis det er sådan en er det noget skidt gas/gear boksen mangler.





  • #44   29. sep 2016 Jeg tror du vil blive forbavset over hvor svært det kan være at finde en impeller til en 50år gammel påhængsmotor. Og så er underbenet sikkert irret fast og skal lige brækkes af med en mejsel, og hov, så er der hul i gearkassen.....

    Hvad jeg prøver at sige er at du skal være forberedt på mange overraskelser i den prisklasse. Og i sidste ende er prisen for en stabilt kørende motor sikkert højere end det du betaler for at overtage den

    Er det denne her?
    http://www.dba.dk/johnson-paahaengsmotor-40-hk/id-1026757750/


  • #45   29. sep 2016 Ja det er den, impeller skulle være til at skaffe, det samme med rep kit til karburator osv.

    Jeg er slet ikke i tvivl om en så gammel motor gemmer på nogle overraskelser, men mit budget kan simpelthen ikke bære at bruge 8-10.000 kr på en påhængsmotor alene, når båden koster 5000.



  • #46   29. sep 2016 Nu er det ikke altid impeller der skal skiftes, alle kølekanaler kan være hel eller delvist stoppet, og så er der lige det med reservedele... kan det skaffes let eller tager det 14 dage at finde den lille dims på ebay ( og altid i usa ) ... det er lidt ligesom at pisse i bukserne det du har igang i denne tråd...
    Du vil have en båd og motor NU, du er blevet opfordret til at vente utallige gange, og alligevel vil du gerne købe noget gammelt lo.... der vil give dig grå hår i løbet af ingen tid, du vil blive pisse ærgelig over at have brugt 6-8000 kr på noget der ikke spiller.... det er altså ikke nok ! ! ! ! du skal op på omkring de 20 for at få det som du egentlig vil have, og så skal du nok ligge nogle tusser MERE før du er igang....... der er INGEN gennemveje i alt der hedder båd, du får hvad du betaler for og det er som regel ikke det værd som folk sælger det for når vi er i de årgange du henviser til hele tiden........
    Men hvis du gerne vil midste de 6-8000 som du har, så gør som du hele tiden vil.... KØB.... så kan du oprette en ny tråd med de problemer der HELT sikkert vil komme, og som du så IKKE har råd til at rette, og så vil du nok prøve at rette dem med et eller andet der skal være gratis eller også er i udu som du kan bruge nogle stumper fra.... det du har gang i er ikke smart... det er den direkte vej til tab og noget bæ....... sorry men sådan er det.... det er kun for at du ikke skal midste både lysten og dine penge ( som du nok har knoklet for at spare sammen )... vent og spar mere op.... båd = stort sort penge hul......


  • #47   29. sep 2016 Kim S, Tiden er ikke et problem, det er efterhånden ved at være efterår, og sejlsæsonen er ved at være slut, så det haster ikke ligefrem med at komme på vandet.

    At bruge 20.000 er for mig i overkanten til noget der ikke skal bruges så ofte, det er ikke ligefrem en luksus båd jeg vil have, blot noget der kan sejle. smiley

    Selve båden har jeg mere eller mindre besluttet mig for, og budgettet er også blevet justeret en anelse op, dvs fra 6-7000 til 10-12000 kr.

    Men det skal så være båd incl motor - trailer kan pt vente da jeg kan låne.

    Og selvfølgelig skal der nok være noget der driller, det er der altid, om så det er en båd til 5000 eller en båd til 500.000. Ting går i stykker, sådan er det bare.



  • #48   29. sep 2016 Her er et sæt der ser ud til at lande på 12500 (se dialog).... endda fra et medlem herinde:
    http://www.baadgalleri.dk/with-15-fod-speedbaad/id-37633

    Motor fra 96.... faktisk et fint tilbud synes jeg


  • #49   29. sep 2016 Det er billigt for det sæt.

  • #50   29. sep 2016 Bare læg mærke til gearaksel pakdåsen.
    Den skal nok skiftes.
    Man kan se der løber olie ud fra gear.


  • #51   29. sep 2016 Det sæt som Per T linker til er sgu et billigt begynder sæt.... syntes du skal kikke lidt på det....... og så kan vi andre jo altid prikke lidt til ham smiley ... så lidt gruppe mobning kan vel gøre noget he he.
    Jeg ved udemærket at man sætter sig et mål ! ! ! det har/er prøvet... min nuværende båd og de tidliger jeg har haft har altid haft en beløbs grænse jeg ikke vil gå over ( da mit penge træ er gået ud ) men jeg er blevet kloger ( he he gu er jeg ej ) den jeg har nu måtte ifølge mine egne beregninger ikke på noget tidspunkt overstige 80 tusser..... men kloge åge her har allerede brugt et godt stykke over 120 på alt muligt og umuligt der lige pluseligt ikke kunne undværes, okay så er der meget af det som skal tages med den dag jeg får en ny ( leder med lys og lygte efter en pilothouse, da vi fisker meget, men vinter fiskeri og åben båd er ikke rigtigt mig mere, jeg er sgu blevet gammel og kulde følsom, så en pilot house med varme inde er det næste ) som du kan se er jeg ikke blevet kloger smiley ......


  • #52   29. sep 2016 Hvorfor ikke købe en båd til 120.000kr der har alt smiley
    Det gør jeg i stedet for at købe og købe og købe.
    Så bliver det mange penge i den side ende, i forhold til at købe en med alt det man har brug for.
    smiley


  • #53   29. sep 2016 ved det ...... ved det....... og man får ALDRIG de penge ind he he
    Men det er jo heller ikke derfor man gør det.... man bliver jo bidt af det... og sååååå smiley løber det sgu lidt af sporet he he


  • #54   29. sep 2016 Ja sjov og gyngende Hobby smiley

  • #55   29. sep 2016 Jeg har kigget lidt på den båd, men det er desværre i den forkerte del af landet, det bliver hurtigt en dyr omgang med færge osv for at hente båd.

    Dog virker det ikke videre positivt at benet drypper olie, og det ikke er nævnt i annoncen, hvis der kan komme olie ud, så kan der komme vand ind, og så har man først balladen, lejer osv kan hurtigt gå til.

    Ville fortrække noget i Jylland.


  • #56   29. sep 2016 Det er derfor man udskifter pakdåsen så den er iorden. smiley
    Den koster ikke mange penge i forhold til nyt gear smiley


  • #57   29. sep 2016 Nej sikkert ikke. Men det er ikke nævnt i annoncen, så vi kan kun gætte på hvor længe den har sejlet med en utæt pakdåse.

    Forstå mig ret, hvis sådan en åbenlys fejl ikke er nævnt, hvad mere er så ikke ?


  • #58   29. sep 2016 Du er nok ikke nem at finde en båd til smiley
    Så er der det ene galt, og så er den alt for dyr.
    Du har ikke ret mange penge til båd og motor.
    Så får man altså hvad man betaler for smiley


  • #59   29. sep 2016 Jeg tror du misforstår mig. smiley

    Som jeg ser annoncen, så ser jeg en båd med en utæt motor, uden det er nævnt, derfor sætter jeg spørgsmål tegn ved generel vedligeholdelse af båd samt motor.

    Der er jo ingen der kan sige om der allerede er sket skade på benet, som skrevet tidligere, kan der komme olie ud, så kan der komme vand ind - så det er i mine øjne også et sats at købe den båd - det kan blot være en pakdåse, men det kan også være et ben der skal renoveres.





  • #60   29. sep 2016 Ja det er der noget om smiley

  • #62   29. sep 2016 Det er selvfølgelig en mulighed, det er jo en 2takt.

  • #63   29. sep 2016 Ring eller skriv da til sælger og spørg til båden hvis du er interesseret. I kan måske også finde ud af noget med transport eller en god pris, sæsonen er jo ikke lige til bådsalg nu.

    Er der vand i drevet er olien hvid, det kan nemt checkes ved at lukke lidt olie ud.

    Eller omlæg dit forbrug de næste seks måneder, skær ned på smøger, købepizza, vin og bajere eller hvad du ellers har af laster og brug pengene på drømmesættet til 1 april 2017.

    Valget er dit, tror ikke jeg kan hjælpe mere :))


  • #64   29. sep 2016 Per T, Mit forbrug er lidt svært at omlægge, siden jeg hverken ryger eller drikker. smiley

    Har fundet denne her også, https://www.facebook.com/groups/531207083577919/permalink/1261724490526171/?sale_post_id=1261724490526171 Det virker billigt med sådan en stor motor.


  • #65   29. sep 2016 Har fundet denne her på facebook:

    15 fods styrepultsbåd 110hk johnson
    10.000 kr.
    Sæby
    Båd sælges da jeg ikke får den lavet, har sejlet i den de sidste par år, men i år ved opstart gik den ikke ordenligt og har anden båd så den står alligevel bare.
    Står med afmonteret starter og andre småting da jeg ville have skiftet impel og renset karburatore, men gik i stå.
    Mangler batteri, tank og styring.
    styring og kabel medfølger men går for hårdt. Men rat osv. Er med.
    Sælges til højest bydende.
    Uden bådtrailer!
    9300 Sæby

    10.000 virker billigt for en 110 hestes motor, også selvom den ikke går optimalt.


  • #66   30. sep 2016 Hvis du vil give 10, så vil jeg da gerne være mellemhandler, for den står kun til 9 smiley

  • #67   30. sep 2016 Det kan godt være at 10-9 eller hvad den nu koster er billigt, men du skriver :
    10.000 virker billigt for en 110 hestes motor, også selvom den ikke går optimalt.
    Hvis det var en lille ting der er galt ! tror du så ikke sælger vil lave den og få mere ind på et salg ?
    Hvis han ikke kan fortælle dig hvad der er galt ( så du kan undersøge hvad det koster at lave ) så er du på herrens mark, det kan være ALT og det kan være MEGET DYRT at lave....
    Kom nu ind i kampen og prøv at tænke bare lidt fornuftigt....... du har en max pris det må koste ( er så hævet til lidt mere ) men så er dit max også nået, men aligevel kikker du stadigvæk på noget der er i udu, som du ikke har råd til at få lavet.... ifølge det du skriver... du har fået SÅ mange råd, men det hjælper ikke en skid hvad end vi skriver, du VIL med djævlens vold og magt have noget der måske koster kassen at få ud og sejle... ja jeg opgiver nu, det er som at slå i en dyne... indse det ! ! ! du har ikke råd........


  • #68   30. sep 2016 Kim S,

    Tjoh det er da en mulighed at sælger selv ville have lavet den, men jeg har nu købt mange forskellige maskiner gennem tiden hvor sælger havde opgivet. smiley

    Blot fordi jeg har et max budget på indkøb er det ikke ensbetydende at jeg ikke har råd til at få ting lavet, nu er jeg selv mekaniker, så har da hænderne skruet rigtigt på.

    Ville ikke købe en motor uden at som det mindste teste kompressionen på den, sålænge den er i orden, så skulle resten være til at overskue.


  • #69   30. sep 2016 Da jeg aldrig har købt en påhængsmotor før, så har jeg et spørgsmål, hvad skal følge med normalt ud over gas/gear boksen ?




  • #70   1. okt 2016 Der kom så ingen svar, men pyt. smiley

    Motor købt, det blev til en Mecury 500 Thunderbolt fra engang i 70'erne, med kun 1 tidligere ejer fra ny.

    Motoren har så stået stille siden 90'erne engang, men har stået i tør garage, så den skal nok være mulig at få startet igen.


  • #71   8. okt 2016 For at afslutte her, så lykkes det at finde båd og motor til billige penge, man skal blot have lidt gåpåmod, og lidt mekanisk snilde.

    Opretter selvfølgelig båden herinde på et tidspunkt. smiley


  • #72   9. okt 2016 Tillykke. Så længe sælger og køber synes man har gjort en god handel, så er alt jo godt. Hvad andre mener er jo så egentligt gøre lige meget. Startede selv op med et skrov og en 40 år gammel motor, og det sæt havde jeg mange gode turer med, efter et vinter eller 2 arbejde. Man kan ikke tillade sig at blive sur over at man ikke retter ind efter de råd man får. Råd er råd og ikke andet. Hvis der ikke er nogle der tænker ud af boxen, så står verden jo stille.

  • #73   9. okt 2016 Per J, Jeg er helt enig.

    I mit tilfælde endte jeg på 8500 kr for båd, plus en 50 hestes motor, det er jeg fint tilfreds med, og er sikker på den nok skal give mig en masse sjove timer på vandet her til sommer.

    Jeg forventer selvfølgelig også lidt arbejde med sættet, men det må man tage med, det er desuden en del af charmen ved at eje noget ældre. smiley

    Lytter gerne til råd, men engang i mellem er man også nødt til at tage nogle chancer, man kan ikke altid spille det sikkert. smiley


  • #74   9. okt 2016 Hvis du alligevel skal have det meste af motoren adskilt, så få hovedlejerne og specielt de nederste simmer-ringe. Hvis de bliver utætte, så kommer der vanddampe op fra benet og ind i krumtapshuset, som kan forsage tærringer inde i krumtapshuset på lejer og cylinderne. Meruryen er en ældre "tørstig" dame, men trofast. Jeg sejlede med min i ca 10 år uden de store problemer.
    Skynd dig at få lagt nogle billeder ind, så vi kan se hvad du endte med.


  • #75   9. okt 2016 Per J, Vil du tro på hvis jeg siger motoren startede stort set med det samme, uden at rense karburator eller noget som helst ?

    Eneste fejl der skal laves er simmeringe i benet der er utætte, så der kommer vand i gearolien, jeg har allerede bestilt et repkit med alle pakningerne til den nederste del, skifter så impeller i den samme omgang - kan jeg ligeså godt.

    Her er et hurtigt billede af den båd jeg endte med. smiley


    profilbillede
  • #76   9. okt 2016 Det er da en fin lille ræser. Tillykke med den smiley

  • #77   9. okt 2016 Tak for det. smiley

    Hvis der er nogen der har en ide om hvad fabrikat det er, så sig gerne til. smiley


  • #78   10. okt 2016 Tillykke med købet. Fulgte traileren med i handelen?

  • #79   10. okt 2016 Nej traileren var lånt, jeg har dog en ophalervogn den kan stå på. smiley

  • #80   10. okt 2016 Modellen minder om noget Hellwig muligvis en Triton, men er ikke sikker.

  • #81   10. okt 2016 Det har du ret i, den ligner faktisk ret meget.

    Jeg tror dog ikke det er sådan en, selvom den ligner.


  • #82   10. okt 2016 Jeg tror dog det er en Hellwig.

    Den er magen til denne her: https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/boot-von-hellwig/535039486-211-4285


  • #83   10. okt 2016 Det er en Hellwig Elektra kan jeg se.

    http://www.hellwig-bootsmanufaktur.de/res/wysiwyg/files/HELLWIG%20Gesamtkatalog_1967.pdf

    Gammel dame. smiley


  • #84   10. okt 2016 Jamen så er det jo "Eine Spitzenkonstruktion dieser Preisklasse"..... Både dengang og i dag smiley

  • #85   10. okt 2016 35 til 125 HK, det er da noget af en motor sådan en lille båd kan tage.

    Jeg håber da ikke min 50 hk er for lille. smiley


Kommentér på:
Nybegynder - Realistisk ?

Annonce