{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.756 visninger | Oprettet:

Køb af første båd. {{forumTopicSubject}}

Hej!
Jeg står nu og er på udkig efter min første sejlbåd. Jeg har fundet et par både som er indenfor mit budget, og der følger nogenlunde det samme udstyr og sejl med i alle de både jeg har kigget på, så prisen på den enkelte båd er næsten ligemeget

Jeg vil bruge min båd til sejlads i primært Nordeuropa, altså Skandinavien og Baltikum, men et sommertogt til de Britiske øer vil jeg ikke udelukke hvis det er muligt. udover sommertogter vil jeg også deltage i diverse sejladser som Sjælland- & Fynrundt osv.

Så det der vægter mest er bådens sejlegenskaber, derfor vil jeg gerne høre mere om der er nogle der har erfaringer med følgende både:
- International folkebåd
- Granada 24
- Elvstrøm 1/4 ton
- Dufour 24
- Maxi 77

Hilsen
David


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Køb af første båd.
  • #1   10. feb 2017 Hvis du skal sejle på havet er der noget der hedder bølgelængde og for at det er optimalt skal båden være en vis længde.
    Hvis du køber en båd der er for kort vil du sejle op og ned af 1 bølge, en større båd kan "ride" på 2 bølger eller flere og du får der ved en mere komfortabel tur.


  • #2   10. feb 2017 Aha men det kan jo sagtens lade sig gøre smiley f.eks. Bianca 27 skulle vidst være en udmærket langturs båd, og den er ikke voldsomt større end IF'eren eller Maxi'en og er desuden på samme størrelse med Elvstrøm 1/4 smiley

    Men havde du erfaringer med nogle af de både jeg nævnte?

    Hvis du skulle vælge mellem to både, sejladsen var i samme område som nævnt før, og valget var mellem en båd på størrelse med IF'eren/Maxi 77/granada 24 eller en på ca. 32 fod men en anelse smallere (helt konkret tænker jeg på en Glente 32)
    hvad vil du vælge og hvorfor?


  • #3   10. feb 2017 naver 29 mvh Karsten

  • #4   10. feb 2017 vi har købt en Granada 24 den er 8 meter lang og den skærer rigtig fint igennem bølgen. det er vores første båd og meget behagelig at sejle i. vi er rigtig glade for vores valg.

  • #5   10. feb 2017 Af de både du nævner skiller IF'eren sig ud fra de andre ved at den er langkølet. Dvs. at den er mere retningsstabil og alt andet lige klare sig bedre hvis du løber ind i en storm. Til gengæld at der nok lidt mindre plads nede i båden.
    Jeg har sejlet rigtigt meget IF'er og det er en bundsolid båd.
    De andre er også fine, her ville jeg nok gå efter Granada, Elvstrøm eller Maxi'en - uden at jeg helt kan sætte ord på hvorfor smiley
    Alt i alt skal du måske bare vælge den du synes bedst om, finder dig bedst til rette med og som er mest velholdt...?


  • #6   10. feb 2017 Se om du kan finde nogle der har de både, og tag med ud i alle dem du kunne tænke dig.
    Hvis at det er muligt smiley

    Så ved du lidt hvad for en båd som måske passer til dig/jer.
    i stedet for bare at købe en og så bliver det ikke som det enlig skulle være i den sidste ende smiley

    Så får du plusser og minusser med på turen for vær båd du prøver smiley


  • #7   11. feb 2017 IF og Elvstrømen har de bedste allround sejlegenskaber, de er dog noget forskellige, IF skal have lidt mere vind end 1/4 tonneren, og er som Jens B er inde på lankølet, med de fordel og ulemper det giver. Maxi 77 er den mest stabile i hårdt vejr -også mere end en IF. Granada 24 er mest en campingvogn, efter min mening. Skal du have en Lille Granada, så sejler 23eren bedre, men er slet ikke så rumlig som en 24. Og ja en lang slank kølbåd som Glente 32 er som regel fantastisk at sejle i. Selv om der ikke er ståhøjde, og pladsen måske er træng, så et køjerne som regel med god længde, hvilket kan være et problem i de andre du nævner. Kender dog ikke noget til Glente 32, andet end den minder om de mere udbredte 10 m kølbåde.

Kommentér på:
Køb af første båd.

Annonce