{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.672 visninger | Oprettet:

Jeppe K
Jeppe K
Tilmeldt:
21. feb 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6

Køb af ældre træbåd {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg går og overvejer at købe en båd sammen med en kammerat, men vi har ikke særlig meget forstand på det. Så jeg håber der sidder nogle kloge hoveder, som kan komme med inputs og hjælp.

Vi vil gerne finde en båd, som vi kan renovere og sætte i stand. Vi er derfor faldet over en rigtig lækker træbåd fra 1961 (CITUS - Bandholm type - Knud Olsen), som vi har været ude og se, og det så rigtig fornuftigt ud. Sejl osv. er næsten nyt, motoren køre rigtig godt, det indvendige ser rigtig fornuftig ud og alt i udstyr medfølger.
Der hvor vi er kommet lidt i tvivl (da vi ikke har særlig meget forstand på det) er med hensyn til skroget. Skroget er lavet i 22 mm krydsfiner. Hvad vi kunne se var malingen begyndt at skalle af få steder, men ellers var der ikke tegn på råd eller andet i skroget.

Det vi er allermest i tvivl om, er om det fuldstændigt hul i hovedet at købe en træbåd der er så gammel (jeg tænker på råd i træ, skrog og sådan)?
Eller er det ikke noget problem, så længe den er blevet velholdt, og bliver vedligehold fremover?

- Jeppe


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Køb af ældre træbåd
  • #1   21. feb 2017 må vi se nogle billeder


  • Jeppe K
    Jeppe K Tilmeldt:
    feb 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #2   21. feb 2017 Her er lidt billeder

    profilbillede
  • Jeppe K
    Jeppe K Tilmeldt:
    feb 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #3   21. feb 2017

    profilbillede
  • Jeppe K
    Jeppe K Tilmeldt:
    feb 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #4   21. feb 2017

    profilbillede
  • #5   21. feb 2017 er skrovet ikke glasfiber og toppen træ


  • Jeppe K
    Jeppe K Tilmeldt:
    feb 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #6   21. feb 2017 Det er det, jeg ikke helt kan finde ud af. Sælger ved det nemlig ikke.
    Når man banker på skroget, så er meget solidt, hvorimod når man banker foroven kan man høre at det forholdsvis tyndt træ (22 mm krydsfiner)
    Så skroget kunne i teorien være lavet i glasfiber?


  • #7   21. feb 2017 Det ligner bare glasfiber ud fra billederne smiley


  • Jeppe K
    Jeppe K Tilmeldt:
    feb 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #8   21. feb 2017 Okay, det giver også meget god mening.
    Så du tror ikke, at det vil være at købe katten i sækken selvom den er fra starten af 60'erne? smiley


  • #9   21. feb 2017 Uhh det tør jeg slet ikke udtale mig om har jo ikke set den smiley men husk der er masser af sejlbåde til ingen penge tilsalg smiley


  • Jeppe K
    Jeppe K Tilmeldt:
    feb 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #10   21. feb 2017 Nej nej selvfølgelig.
    Men hvis man udelukkende ser på skroget som det er (glasfiber og krydsfiner), og det er blevet velholdt godt. Kan det så ikke være ganske fint selvom det er af ældre dato.
    Vi så nemlig ingen tegn på råd eller andet på skroget smiley


  • #11   21. feb 2017 Hvis det var mig ville jeg finde en til at tage med ud og kigge den smiley

  • #12   22. feb 2017 Ingen tvivl om at alderen på båden ikke nødvendigvis betyder dårlig båd. men det der skrammer mig lidt er at sælger ikke ved at det er glasfiber. det fortæller at han ikke har lavet særlig meget på båden. jeg havde som John skriver brugt en sagkyndig. tænker glasfiber pest og evt råd under det fine dæk..

  • #13   28. feb 2017 Det kan være den har glasfiber skrog og træ top som min gamle Banner 26, hvis ellers toppen er ok burde der ikke være nogen problemer.

    Der hvor der kan være et problem er hvis det er en glasfiberbelagt træbåd.


  • #14   28. feb 2017 glasfiber belagte træbåde rådner i 90 % af tilfældende væk i løbet 15/20 år. At lægge glas på en træbåd kræver rigtig meget. umiddelbart vil jeg tro det er glasfiber belagt finer, og i så fald er det okay. Det vigtige vil så være at sikre sig at evt utætheder i dækket ikke er så gamle at der er råd eller svamp under dækket. Det kan være svært at se for en der ikke ved hvad han skal se efter. mit råd til dig er at betale en bådebygger eller lignende for at gennemgå båden. så vil du om ikke andet vide hvad du skal lave nu, og hvad der godt kan vente lidt.

Kommentér på:
Køb af ældre træbåd

Annonce