{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.460 visninger | Oprettet:

Frank S
Frank S
Tilmeldt:
25. feb 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

størrelse påhængsmotor til gummibåd {{forumTopicSubject}}

Hejsa
Jeg købte for godt 10 år siden et gummibådsæt bestående af en 2,4 m lang gummibåd (Marimar) med oppustelig bund, og en tohatsu 2 takter 4 hk. Båden kan plane med 1 voksen og et barn om bord.
Bliver brugt til kystnær sejlads ved sommerhuset på Bornholm.
Nu vil vi gerne have en ny og større motor, har forestillet mig en 6hk, så båden forhåbentlig kan plane med 2, måske 3 om bord.
Båden er som udgangspunkt er på agterspejlet mærket til 5 hk og 4 voksende. Har så hørt, at sådan en godkendelse udelukkende baserer sig på, at båden skal kunne bære den 5 hk motor og og 4 voksne, hvis den vender bunden i vejret og skal kunne flyde.
Så en 6 hk., burde vel ikke være noget problem, men hvor meget fart vil der være i den?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  størrelse påhængsmotor til gummibåd
  • #1   25. feb 2017 hej Frank. som udgangspunkt er det ikke ret godt at gå over producentens anbefaled. i dette tilfælde 5hk. v ulykke m.m kigger forsikringen på det. i det her tilfælde er vi nede i en meget lille størrelse hvor motorne iøvrigt er ret ens.

    6hk vil give dig en meget lille effekt forøgelse.

    har du tænkt på en større gummibåd m.m eks en mindre rib 3.10 m ca 8~15hk?

    på boat show i frederecia står jeg pt med tohatsu. kig endlig forbi og få en snak smiley

    vh nicolaj


  • #2   27. feb 2017 Jeg havde en gummibåd næsten magen til. Den var også godkend til 5 heste. Jeg smed en 8 hestes bagpå og så kunne den plane med 2 mand i.

  • Frank S
    Frank S Tilmeldt:
    feb 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #3   1. mar 2017 En lille rettelse: det er faktisk en 5 hk tohatsu og gummibåden en Arimar 240 er faktisk godkendt til 6 hk.
    Så overvejer en spritny 4 takts 6 hk Suzuki. Kan det anbefales?
    Frank


  • #4   3. mar 2017 Hej Frank
    hvis du skifter fra 5 hk 2T til 6 hk 4T vil jeg gætte på at du får ca intet ud af det, måske tvært imod. en 4T trækker lidt anderledes og er ikke så frisk på gassen som en 2T.


  • #5   3. mar 2017 Hvis du vil holde dig inden for reglerne vil jeg foreslå en 6 hk 2T og hvis du er en rebel så sæt en 8 hk 2T på.
    Men hvis du vælger en 6hk 2T er ulempen at de næsten altid en 2- cyl som er tungere end din nuværende 5hk Tohatsu.
    Men er 6hk 4T er også noget tungere end 5hk 2T


  • #6   3. mar 2017 Se evt denne tråd...
    Det er godtnok lidt større maskiner det handler om, men mellem linjerne står der også at 4T er lidt doven...
    http://www.baadgalleri.dk/forum/generel-diskussion/67173-2_takt_vs_4_takt


  • Frank S
    Frank S Tilmeldt:
    feb 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #7   3. mar 2017 Jeg kan se på alle de mange svar, at det nok er at hælde pengene lige ned i afløbet at investere i en Suzuki 6 hk, 4 takter. De er ellers lige kommet med nye 2017 modeller til ca. 9.000. Skal jeg højere op i hk, så bliver prisen også derefter med mindre man kaster sig over noget kinesisk, hvilket er udelukket. eller en brugt, hvilket jeg også er lidt betænkelig ved, idet jeg ikke har meget forstand på mekanikken. Så det med mere fart og plane med mere end 1 voksen er nok en illusion, eller hvad


  • Michael A
    Michael A Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 22 Emner: 11 Svar: 242
    #8   3. mar 2017 Altså jeg har en gummibåd på ca 3,10 meter med en 8 HK 2 takt mariner vi planer fint med mig konen og knægten

Kommentér på:
størrelse påhængsmotor til gummibåd

Annonce