{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.925 visninger | Oprettet:

Bo N
Bo N
Tilmeldt:
25. mar 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Valg af motorbåd {{forumTopicSubject}}

Ohøj 😁
Vi er en familie på 3 og vi (prima, mig) er blevet enige om at vi mangler en båd 🤓
Vi er alle 3 helt nye i båd verdenen..
Vi tænker en båd der kan transporteres på trailer, bilen på trække 2200kg

Budget på omkring 150.000 hvis den helt rigtige båd er der og den koster 200.000 så er det også ok.

Båden skal kunne trække ski og andet sjov, der skal være soveplads til 2 til 3 lige meget om vi skal ligge tæt vores dreng er 9mdr så han fylder ikke det vilde endnu.

Jeg har ikke noget forhold til mærker og kan læse i de andre tråde at standen og vedligeholdet betyder meget.

Jeg lejer med tanken om en monterey 21 - 22 fod
Men der er også searay og bayliner

Hvad tænker i om at have båd på trailer kontra havneplads. Bliver man træt af at sejle i det samme område eller bliver man træt af at skulle søsætte båden hvergang.
Eller er der nogle der kombinere og har en havneplads og så trækker båden op hvis eksempelvis Sydfyn er sagen en ene weekend (jeg bor på Vestfyn)

Jeg håber nogle af jer vil tage jer tid til at kommentere dette indlæg


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Valg af motorbåd
  • #1   25. mar 2017 Jeg er blevet rigtigt glad for fast havneplads, selvom jeg tidligere har haft trailer både. Den bliver brugt mere, da man sparer en del tid før og efter hver gang, det er ihvertfald min erfaring

  • Mads O
    Mads O Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #2   25. mar 2017 Jeg fik min først båd sidste sommer og jeg valgt en trailerbåd, primært fordi jeg ville se hvor meget jeg fik den brugt. Og primært for at holde udgifterne nede. Både for en havneplads og på vedligeholdelsen. Jeg er med på at det kræver lidt mere tid både før og efter men på den anden side er jeg heller ikke forpligtede til at skulle bruge den. Og det giver noget frihed i forhold til hvor jeg kan sætte den i vandet. ( og den har heller ikke nogen kaleche) så den skal først laves hvis jeg skal have en fast plads. Ydermere skal den også kaskoforsikres hvis den ligger på en fast plads. I forhold til tyveri og hærværk. Hvilke jeg slipper for nu. Da den står i en aflåst garage når jeg ikke bruger den. Held og lykke når du får en båd. Det er det som de unge vil have.

  • Bo N
    Bo N Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #3   25. mar 2017 Okay fin information angående forsikring ved at ligge fast, hvad kostersådan noget på et skib til 150.000kr vil i tro ?

    Angående trailer eller havneplads, så er det lige præcis de punkter i beskriver der er spørgsmålet hvad vi er til når vi ikke har haft båd før.
    Det oplagte vil jo så være at købe en trailer og køre rundt med båden og hvis vi blive trætte af det så må vi finde en plads til den..
    Har valget om trailer eller havneplads noget med valg af båd at gøre ud over vægtgrænsen
    Er der noget der er nemmere at få i vandet fra båd end andre, er der nogle både der er mere egnet til trailer.

    Hvilken båd skal vi købe nogle forslag ?
    Mærke ? benzin/diesel? årgang ? Motorstørrelse ? Jeg ved ikke om der er noget her vi skal være ekstra opmærksomme på
    Er der noget specielt ellers vi skal huske at tage stilling til ?

    Det jeg mener er om eksempelvis
    1. nye både generelt vejer mindre og derfor vil være bedre som en trailer båd (hypotetisk)
    2. Diesel er det eneste rigtige iforhold til deiftsikkerhed (hypotetisk)
    3. Bayliner er noget knald hvis den har årgang 1997 (hypotetisk)

    Del jeres viden med os så vi kan komme godt ind i bådverdenen!



  • Bo N
    Bo N Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
  • Bo N
    Bo N Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
  • #6   25. mar 2017 jeg kan absolut anbefale en monterey 214 (den er noget bedre indrettet end 218 , vi solgte vores med en dieselmotor sidste år efter at have haft den fra ny siden 2008 ,og vi var vildt glade for den , kun behovet for mere plads , wc ,og det andet gjorde at vi skiftede , hvis du kan leve med 30 knob som topfart kan diesel absolut anbefales , Men hvis du sejler 30-50 timer om året kan det nok ikke gå ,så er en benzin nok bedre ,da den heller ikke er så dyr at reparere på , jeg ved muligvis hvor der er en der måske kommer til salg , kender ikke pris ,men sig til hvis jeg skal tjekke det .

  • Bo N
    Bo N Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #7   26. mar 2017 Michael B
    Kan du forklare nærmere hvad forskellen er på 218 og 214 ?

    Havde du din som trailer eller havne båd ? Hvad er din mening om dette ?

    Sådan overordnet vil jeg da godt vide lidt om den båd du har kendskab til der muligvis kommer tilslag


  • #8   26. mar 2017 218 er den model der er før 214 , bla indret af sofa bagerst , hvis du ser min profil kan du se at den går hele vejen over , og mulighed for at lave det til en dobbelt seng , bedre forsæder bla ordentligt passagersæde og ikke back to back sæde , større solseng , fast ekstra badeplatform, og flere andre ting , jeg havde en havneplads til min men også en trailer , jeg har altid haft min liggende i vandet om sommeren , da jeg nyder bare at kunne smide fortøjninger når jeg skulle sejle .

  • #9   26. mar 2017 Det er kun dig selv der kan vurdere om havneplads kontra trailer er det rigtige for dig.
    Der er slet ingen tvivl om at det er meget lettere og hurtige at tage en sejltur hvis båden ligger i havnen. Så hvis du tænker at I har en time ind i mellem på en hverdagsaften hvor I gerne vil sejle, så hænger det bare ikke sammen med en trailerløsning.
    Men hvis du til gengæld tænker at det mest er i weekender og at det ikke betyder noget at der går en time eller to med at klargøre, sætte i, tage op og rigge af/rengøre hver gang I har sejlet - OG at I gerne kører et stykke for at prøve nye områder af, så skal du vælge trailerløsningen.
    Jeg har personligt haft trailerløsningen i rigtigt mange år. Jeg sejler dog 95% fra samme sted - gør det udelukkende af økonomiske årsager. Eks. hvis der er en sæson hvor jeg kun får sejlet en enkelt tur, så har der kun være en meget begrænset udgift.
    Der er en masse ekstra omkostninger ud over havnepladsen, men som sagt, du vil helt sikkert få sejlet mere med en havneplads.
    Ud over havnepladsen er der kaskoforsikringen (som du måske nok vil have på en båd i den prisklasse alligevel), bundmaling hvert år, øget vedligehold på stort set alt (kaleche er udsat for sol, vind og vejr, andre dele er mere udsat for saltvand, generelt mere fugtigt miljø osv.).


  • #11   26. mar 2017 afgift til stat er 1.33% , jeg giver ca 7000 for en båd til 400k ,og den er planende . mener min 214 kostede 5500 med forsikringssum på 300k

  • #12   26. mar 2017 Bo , jeg har spurgt ham med 214 han vil ikke sælge i år . desværre .

  • #13   26. mar 2017 Ville helt klart anbefale fast havneplads, når du er oppe over 20 fod.

    Det er for besværligt at skulle have den op og af traileren hele tiden - du får flere sejltimer ved at have en fast plads smiley


  • #14   27. mar 2017 Et er at din bil kan trække en relativ stor og tung trailerbåd, noget andet er at håndtere den på et slæbested, her spiller andre forhold som tilgængelighed, underlag og fald på rampen ind, men det kommer selvfølgelig også an på hvor korrekt båden er placeret på traileren, og om der er tale om for- bag- eller firehjulstræk på bilen, type af gear m.m.

    Jeg har haft flere både, både på trailer og med plads, for mig virker det bedst med trailer, men har så i de tilfælde valgt mindre og lette både. Min oplevelse er det er nemmere og billigere at fylde brændstof på, pakke båden og nå farvende man ellers ikke ville opleve, når båden står på trailer.


Kommentér på:
Valg af motorbåd

Annonce