{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.994 visninger | Oprettet:

alkohol politik {{forumTopicSubject}}

Først vil jeg sige man ikke skal sejle stiv rundt hvis det er ulovligt, men jeg kunne godt tænke mig at høre hvad der lovligt.

1) Jeg er ejer af en speedbåd som i loven går ind under et planene fartøj der kræver uddannelse og derfor også har samme lovgivning som i trafikken. Man må sejle med op til 0,5 promille.

2) Havde det ikke været et planene fartøj under 15 meter med f.eks. 5 hk, er det lovligt at sejle den med en højere promille så længe det kan føres på fuld betryggende vis.

Mit spørgsmål er, hvis man slukker den store motor på en ellers planene speedbåd, og tøffer ind med en elmotor og den kan føres på betryggende vis, vil det så gå ind under nummer 2?

Frantz


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  alkohol politik
  • #1   29. mar 2017 godt spørgsmål , det kommer an på om de går efter evnen til at kunne plane ,eller om man praktisk har gjort det , jeg tror ikke den går for så kunne man jo bare sejle i tomgang med den store motor ,

  • #2   29. mar 2017 Ja. Sidder du i din bil på offentlig vej og holder helt stille, men med tændt motor og har over 0.5 promille, bliver du dømt. Så jeg tror ikke tomgang eksemplet med stor motor går... Men hvis man direkte tøffer med en elmotor og slukket benzin motor, viser man i min optik at man ikke har intentioner om at sejle vanvids sprit. Jeg gad godt vide hvor grænsen går og hvordan det bliver vurderet...

  • #3   29. mar 2017 Som jeg tolker reglerne, burde det være lovligt nok, så længe båden føres på betryggende vis.

  • #4   29. mar 2017 o.5 grænsen gælder for alle både hvortil der kræves uddannelse duelighedsbevis/speedbådscertifikat , og det gør der til en speedbåd uanset om du ror eller sejler med elmotor , (så medmindre du piller motoren ud og transporter den på en efterhængt flåde går den ikke .

  • #5   29. mar 2017 ombord i min båd er alkohol politikken en promille på 0. til gengæld giver jeg gratis kaffe. sådan burde det være ombord på alle både.

  • #6   29. mar 2017 Hvorfor skal man drikke alkohol når man sejler/køre bil ? så må man vælge hvad man vil,det høre bare ikke sammen


  • #7   29. mar 2017 Når vi tager på vandet og hygger/fisker , så er det 1 genstand pr. mand på den tur .
    Skal der mere til , så mener jeg ikke det bør foregå på vandet .


  • #8   29. mar 2017 nu drikker jeg ikke alkohol hverken til lands,vands eller i luften , men derfor kan spørgsmålet godt være interessant ,

  • #9   29. mar 2017 Det er det da også michael. og du gav jo også svaret. vi deler vare lidt personlige meninger til emnet, og det er vel også okay. smiley

  • #10   29. mar 2017 Heller lægge i en badering efter båden, og en kold dåsebajer i vær holder smiley

  • #11   29. mar 2017 Jeg er godt tilfreds, med en pilsner i snor smiley

  • #13   29. mar 2017 æv,det var ikke gennemtænkt smiley Jeg passer altid godt på min pilsner smiley

  • #14   29. mar 2017 desværre er det vist sådan, at er man ejer af en alm sejlbåd/motorsejler...så kan man være pattestiv uden at der sker noget.... da man har ført skibet på betryggende vis, hvis man ikke har ramt noget/nogen undervejs...ret mig hvis jeg tager fejl

  • #15   29. mar 2017 Wessel : selvfælgelig er det okay smiley
    14: der kører/kørte en prøvesag sidste år ,med en mand i en ikke planende båd der blev stoppet på ærø , han havde manøvreret som han skulle og havde lagt til uden problemer da politiet bad ham aflægge en blodprøve ,hvad resultatet blev/bliver ved jeg så ikke ,men vil prøve at se om jeg kan finde ud af det.


  • #16   29. mar 2017 Det ville være spændende at se.

  • #17   29. mar 2017 Hvis man vil beholde sit speedbåds bevis, er det en god ide at holde sig til noget unden % i smiley

    Herover ryger der jeg ved ikke hvor mange i vært år til Langelandsfestivalen.
    De er både pattestive, så de skvatter i vandet når de skal af med vandet, og rigtig mange har ikke pappet iorden til at sejle.
    Det mærkelige af det, de får vist kun en bøde for ikke at have kort til båden, det kan de åbenbart blive ved med.
    Så de samme gentager det år efter år smiley


  • #18   29. mar 2017 Der gælder de samme regler til søs, som der er til lands, hvis du sejler et fartøj,
    der kræver certifikat,,,,


  • #19   30. mar 2017 Den konklusion fik vi allerede i #4 Rolf. Nu går snakken vist mere på det etiske i at sejle ikke certifikat krævende fartøjer når promillen overstiger 0,5. min personlige mening er en 0 promille. ofte har vi gaster med. Det vil sige vi har et ansvar, som vi bør tage alvorligt. En lille fejl kan resultere i totalforlis, hvis man ikke er 100% klar i hovedet.

  • #20   30. mar 2017 Wessel,
    0 promille er også lidt anstrengt vil jeg mene. Nu er det kun en speedbåd og ikke et krydstogt skib. Mere stolthed og kaptajnhat tager jeg ikke på mig. Jeg sørger for at holde mig til loven med f.eks. redningsveste, lovlig promille og meget ansvarlig opførsel, men gæster har også selv et ansvar for ikke at have en adfærd på flue niveau og dette ved de på forhånd. Når alt kommer til alt synes jeg speedbåd er lavet til sjov og spas og her kan et par kolde dukkede øl ude i solen også have lidt effekt.

    Det var derfor jeg tænkte, om man må sejle ind med en elmotor og slukket benzinmotor ved en promille over 0.5 såfremt man kan føre skuden på helt betryggende vis...


  • #21   30. mar 2017 jo men en speedbåd kan også slå folk ihjel... det behøver man ikke et krydstogt skib for..
    hvis folk ikke kan sejle en dag uden alkohol har de da et problem...


  • M.E. B
    M.E. B Tilmeldt:
    nov 2005

    Følger: 1 Både: 2 Svar: 2
    #22   30. mar 2017 Spørgsmålet er jo rimeligt retorisk og giver sig selv.
    Bådsejlads/bilkørsel og spiritus hører ikke sammen.

    Har man sejlet i nogle år, som vi har efterhånden, vil man have oplevet uheldige situationer, hvor ikke mindst/primært motorbåde bliver ført af personer som er påvirkede, i en grad der er decideret farlig.

    Som ved bilkørsel, så er føreren den sidste til at være den rette til at vurdere om man er istand til at føre fartøjet på betryggende vis.

    Jeg er derfor fuldt enig med Wessel om at det er kaffe til føreren og så kan det øvrige selskab hygge sig med hvad de vil, så længe de ikke forstyrrer føreren.


  • Jesper B
    Jesper B Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 3
    #23   30. mar 2017 Hejsa... HVIS man har for høj promille på havet... altså over 0.5 - ryger ens alm. kørekort så også?

  • #24   30. mar 2017 Hold dog kæft hvis han sejler 10mil fra kysten så er han ikke til fare for andre
    Og sejler stille ind så er der ikke noget problem så er der er ikke nogle love der forbyder det
    Jeg sejler 2 meter fra land med en promille på 3,0


  • Marc C
    Marc C Tilmeldt:
    aug 2010

    Følger: 1 Svar: 1
    #25   30. mar 2017 @Jesper B - Nej bilkørekortet er ikke i fare, men har en makker der havde en promille på 1,2 og han må ikke sejle i 2 år og fik en bøde på en netto månedsløn som de satte til 20.000 kr. en anden på dagpenge fik en bøde på 10.000 kr. og de 2 år frakendelse.

  • #26   30. mar 2017 Jesper
    Hvis du sejler med en promille på 3.0 er dit indlæg forståeligt.


  • #27   30. mar 2017 En promille på 3. Så vil jeg nødigt møde dig, i vores smalle sejlrende ,igennem fjorden. Har godtnok hørt det er helt andre regler i har oppe i nordjylland.MEEEN

  • #28   30. mar 2017 Ku jo også være en joke, hvilket jeg håber. smiley

  • #30   30. mar 2017 da en af fiskerne herfra byen (han lever ikke mere) engang blev taget for sprit, måtte han selv lægge kutteren til efter betjentene havde forsøgt et par gange smiley
    alkohol promillen til søs, er netop god at diskutere også fordi at risikoen er en del mindre for ulykker end på landevejen.... men maxgrænsen er nu engang 0,5, så 2 øl er vel til at forstå.... der skal også drikkes en masse vand ude i solen ellers ender man med hovedpine.


  • andy b
    andy b Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Svar: 4
    #31   30. mar 2017 Er ikke 100% sikker på reglerne.
    Men er 90% på at du ikke må drikke selvom luske sejler. Kun hvis du lader den store motor bliver i land. Så den går under ikke planerne både.

    At nogen ser søs som en 0 grænse syntes jeg er absurt. Jeg drikke aldrig meget, men bor også på min båd det meste af sommeren. Så syntes det er lidt skrapt med ikke at kunne tage 1 øl for anker. Men drikke selfølig aldrig mere end tilladt.

    Men at nogen slet ikke drikker til søs er ok for mig.
    Men tror også der er langt flere på knallert og i bil der får for meget.


  • #32   30. mar 2017 Det er helt sikkert de samme regler der gælder, som når du vil bruge en planene båd til jagt. Så SKAL den store motor plomberes, så båden ikke kan gå mere end de tilladte 4-6 knob (kan ikke lige huske, hvor meget det er). Kan båden gå hurtigere med den store motor, så er det lige meget om du blot sejler med den lille. Du får bøden.
    Men sjovt nok, så må du gerne spænde din planene båd efter en 10 tons sejlbåd med 100 heste og sejle din brandert hjem.


  • Per H
    Per H Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Svar: 3
    #33   30. mar 2017 Glem det og nyd turen på vandet

  • #34   31. mar 2017 som tidligere nævnt drikker jeg meget sjældent alkohol (kan bedre lide cola smiley men måske er der flere måder at anskue tingene på , og måske er en fast promillegrænse ikke det rigtige . der findes folk som jeg hellere vil møde på vandet eller vejen med en promille på 2.0 end 0.0 det er det der hedder en funktionspromille ,men nu har vi vist bevæget os meget langt fra emnet smiley

  • #36   1. apr 2017 Kan den store motor ikke starte (f.eks. mangler en ledning) er båden ikke planene smiley

  • #37   1. apr 2017 DR, hvis du læser det SFS skriver, så er der også alkoholpolitik uanset størrelse af båd og motor.

    Så vurderer man blot efter søloven i stedet.


  • #38   1. apr 2017 Pointen er forskellen

  • #39   1. apr 2017 uanset pointen, så har man da et problem hvis man ligefrem piller i motoren bare for at kunne drikke et par øl mere. man kunne egentlig også vare vente til man kommer hjem. Vi kører som oftest også bil fra havnen og hjem. Og der er det ikke nok hvis man slipper lidt luft ud af baghjulene.

  • M.E. B
    M.E. B Tilmeldt:
    nov 2005

    Følger: 1 Både: 2 Svar: 2
    #40   2. apr 2017 Oplevede engang hvordan en motorbåd kom ind med "pænt pyntede" personer ombord. Inden de kom fra havnen, lykkedes det dem at vikle to bådtrailere sammen, fordi føreren af båden - og bilen - ikke var klar nok i hovedet, til at overskue at køre med trailer på P-pladsen.

  • #41   2. apr 2017 Hvis der kræves uddannelse er Max 0,5 promille.. Hvis ikke skal fartøjet kunne føres på betryggende vis.

    http://awmarine.dk/spiritussejlads/


  • #42   2. apr 2017 Det var da utroligt, spørgsmålets var om man kunne sejle efter den mildere Søsikkerhedslov med den lille motor, det vil jeg mene man kan hvis den store motor ikke kan starte....

    Spørgsmålet gik hverken på om man kunne sejle med hovedet under armen, om man skulle køre hjem eller hvornår i foretrækker at drikke jeres øl #Søren L #Wessel


  • #43   2. apr 2017 Det tvivler jeg stærkt på at man må. betjenten vil da tro man er stjerne stiv hvis du kommer tøffede for elmotor uden anden grund end at du har drukket for meget. og da helt sikkert hvis det er fordi man fysisk har sørget for den almindelige motor ikke virker. Jeg havde da med garanti givet en bøde hvis promillen oversteg 0,5.

  • #44   2. apr 2017 Men hvad vi har alle en mening, og heldigvis er det sjældent den samme. tror kun man finder svaret ved at kontakte søfartsstyrelsen.

  • #45   3. apr 2017 #42, det må man ikke. Båden er fortsat som udgangspunkt underlagt bekendtgørelsen.

    Det vil sandsynligvis blot blive betragtet som et havari såfremt den rigtige motor ikke virker, og dermed en skærpende omstændighed.


  • #46   3. apr 2017 Havari en skærpende omstændighed ligefrem smiley
    Hvordan kommer du frem til det ?

    Nu bliver rigtige betjente jo heldigvis nødt til at give bøder efter lov og ret og ikke efter følelser og holdninger.
    Hvis den store motor ikke KAN starte er båden selvfølgelig ikke længere planene eller omfattet af fast promillegrænse men af du kan føre båden på fuldt betryggende vis, man må også gerne drikke sig "stjerne stiv" i sin bil hvis man ikke kan starte motor (f.eks. ikke har nøglerne), det er ikke en holdning men lov og ret.
    Er dette der imod selvforskyldt som jeg foreslog kommer du på tynd is hvis betjenten går motor efter, finder fejlen og finder at du har haft kendskab og viden til at udbedre og endvidere ikke vurdere det som stærk nok indikation på du ikke har haft til hensigt at plane, hvilket kunne være en real risiko.
    Selv i dette tilfælde kan den rigtige betjents mening afprøves i retten hvis du ikke godtager bødeforlægget, der ville jeg dog nødig være forsvarsadvokaten hvis der bare er tale om en afmonteret ledning smiley


  • #47   3. apr 2017 DR det var sådan nogle saglige og ikke følelsesmæssige svar jeg ledte efter... thx

  • #48   3. apr 2017 DR. jeg ved ikke om du har følelser med her. Men personligt er det bare min holdning, har ikke ligefrem følelser med i det. om de virkelige rigtige betjente ville sige det ene eller andet kan du og jeg kun gisne om. Derfor ville det som jeg skrev være det rigtige at kontakte de eneste der egentlig kan svare på spørgsmålet.

  • Per H
    Per H Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Svar: 3
    #49   3. apr 2017 Helt ærligt er der noget at diskutere om
    lad være med at drikke på vandet og når man køre bil
    jeg mener det er ved at køre af sporet dette her


  • #50   3. apr 2017 DR, tag en for holdet og se hvad der sker, og så læg resultatet op herinde.

    Jeg er sikker på jeg kender resultatet.


  • #51   3. apr 2017 47: dit svar gav jeg i toppen , og flere har givet det samme senere ,med og uden link , hvis du så tror at man ved at pille en ledning af eller smide tændrør i vandet må sejle hjem , så må du jo prøve det , min mening er at vi er så langt ude på overdrevet , at det er tåbeligt.

  • #52   4. apr 2017 #51 Hvorfor skulle jeg prøve det ? Ville bare høre om folks fortolkning af loven og/eller eventuelle fortilfælde... Ligger på beskyttet ankerplads og man lovligt har indtaget én genstand for meget (for at sejle), så ville jeg blot blive klogere på om man skal vente en time med at sejle, eller om man må padle 200 meter hjem. Ikke noget med lednings klipning eller udtagning af tændrør smiley

  • #53   4. apr 2017 Ja helligånder med gloria af det pureste guld skal man ikke lede længe efter herinde, selv deres prutter er små lyserøde skyer af eventyr og duft af lavendel, desværre kommer saglige svar, sund fornuft og faktiske regler ofte i anden række hvis de kan gøre opmærksom på deres perfekte moral og helst trække den ned over hovedet på andre som værende faktum og det er ikke så godt at modsige dem som du nok kan fornemme smiley

    Som jeg forstod spørgsmålet ville du gerne have styr på loven så du kunne overholde den, måske de mener man skal holde sig helt fra alkohol fordi de ikke selv kan styre det, det gør det bare ikke til faktum.
    Fakta ligger nok et sted mellem michael b og mig alt efter hvilken betjent der stopper dig men var motor rigtig defekt ville jeg ikke være bekymret over at blive stoppet med 0,8.


  • #54   4. apr 2017 DR. styr lige dine personlige spydigheder. vi er jo voksne mennesker.
    Hvad angår trådens oprindelige spørgsmål. Jeg har dags dato ringet til søfartsstyrelsen og konklusionen er. Nej du kan ikke bruge en sekundær motor haveri eller ej.


  • #55   4. apr 2017 DR, nu ved jeg ikke hvad din baggrund er, men til info arbejder jeg med skibsfart og søsikkerhed.

    Reglerne er ikke så svære at finde ud af, men nogen ønsker bare ikke at forstå dem!


  • #56   4. apr 2017 #54 og #55
    Wessel, du konkluderer ud fra en telefonsamtale med søfartstyrelsen som ligeså godt kan sige som de gør til en tilfældig person der ringer og spørger om et sådanne spørgsmål. Der var større chance for du fik et ja hvis du ringede til Kræftens Bekæmpelse og bad om levering af en karton smøger. Søfartsstyrelsen har intet med domstolen at gøre. Tror det eneste vi kan konkludere er at ingen af os ved det før en eventuel fremtidig sag bliver afprøvet ved domstolen...

    Søren L, mht. erhvervsmæssig skibsfart har du da ret. Men privat sejlads deler ikke samme regelsæt. Det handler ikke om at man ikke vil forstå reglerne, men NETOP om at forstå dem og således overholde dem ! Så du rammer ikke meget plet der, sorry buddy


  • #57   4. apr 2017 Flot Franz.
    mon ikke jeg blev stillet om til rette vedkommende. men drik du dig bare i hegnet. Jeg er personligt ligeglad. --- slut ---


  • #59   4. apr 2017 #56 der tager du voldsomt fejl. Erhverv og fritid sejler efter samme lovtekst.

    Der findes forskellige skærpelser afhængigt af om det er det ene eller det andet, men de grundliggende regler er de samme.

    Speedbådsbekendtgørelsen er en skærpelse grundet ulykkesstatistik, men for alle skibe gælder at man skal være i stand til at føre sit skib på betryggende og forsvarlig vis.


  • #60   4. apr 2017 arrmen for faen , en planende båd bliver jo ikke pludselig til en robåd fordi man padler eller en langsomgående fordi man river 5 tændrør ud , svaret er givet franz , derfor svarer jeg som jeg gør , DR nej det har intet med lyserøde skyer eller andet svampefremkaldt at gøre.

Kommentér på:
alkohol politik

Annonce