{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
910 visninger | Oprettet:

Hvornår kan jeg sælge til anden side? {{forumTopicSubject}}

Jeg solgte i efteråret min Tahiti som projekt. Køberen var meget interesseret i båden, men var i gang med at flytte til udlandet. Da traileren er for bred til at gå ind i en container, ville han gerne betale halvdelen, og så sørge for at få båden afhentet her i starten af året.
Det skal lige siges, at køberen ikke virkede til på nogen som helst måde at mangle penge, tvært imod, og skulle flytte langt væk fra Danmark.
Han betalte mig halvdelen, og jeg har haft båden stående vinteren over. Det skal lige siges, at den totale købssum var 12000, så jeg har fået de første 6000. Så det er ikke de store formuer vi taler om.
Jeg har prøvet at kontakte ham via SMS, men vidste godt, at chancen var lav for at få response, da han jo er flyttet fra landet. Jeg har også skrevet til ham på den mailadresse, hvor vi havde kontakten i forbindelse med handelen. Der har jeg heller ikke hørt noget.
Jeg mener ikke, at jeg er forpligtet til at betale ham de 6000 tilbage, hvis han på et tidspunkt fortryder. Så må jeg købe båden tilbage for de 6000 han mangler at betale.
Så nu er mine spørgsmål?
1) Ejer jeg halvdelen af båden, eller ejer jeg hele båden indtil det fulde beløb er betalt?
2) Hvornår må jeg begynde at sælge den til anden side? Der er ikke defineret noget tidspunkt på slutsedlen. JEg regnede jo med, at han gerne ville have sin båd.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hvornår kan jeg sælge til anden side?
  • #1   3. maj 2017 Du skal en tur forbi "Gratis advokathjælp".
    Tror ikke du skal regne med at de (velmenende) råd du får i dette forum nødvendigvis er juridisk korrekte...
    Men tænker ikke at det er din båd længere hvis du har solgt den - med mindre du i slutsedlen (kontrakten) har taget ejendomsretsforbehold (hedder nok noget andet) indtil den fulde købesum er betalt.
    Ligeledes har du jo heller ikke skrevet noget om hvad der skal ske hvis båden ikke er afhentet inden en bestemt dato.
    Men måske en advokat kender til noget omkring hvor lang tid det er "rimeligt" at opbevare en solgt genstand før man kan ophæve handlen?
    Så jeg tænker at det måske desværre en en lidt kompliceret sag smiley

    Noget helt andet er hvad man mener er "fair" eller rimeligt - men det er noget helt andet smiley


  • #2   3. maj 2017 Emnet har været oppe før og dengang linkede en hjælpsom sjæl til denne side

    http://dokumenter.forbrug.dk/juridisk-aarbog-1998/kap01.htm

    Et stykke nede finder du "1.4. Erhvervsdrivendes opbevaring, bortskaffelse og salg af indleverede varer, som forbrugere har undladt at afhente"

    Dette her tangerer måske også? https://www.familieadvokaten.dk/Breve-300/b300-125.htm

    Min lægmands konklusion er at du med rimeligt varsel kan sælge til anden side hvis han ikke reagerer

    Men igen - jeg er ikke jurist


  • #4   3. maj 2017 Hvis det var mig ville jeg prøve at søge på Facebook og Linkedin og andre medier efter ham. Og så ville jeg skrive til ham, på alle kendte kontakt muligheder, at aftalen var til afhentning først på året 2017. Og så give ham en frist til at reagere på (eks den 1/7) så er vi jo overe i begyndelsen af slutten af året. Og fortæl ham at du vil sælge den til anden side der efter. Og hvis han så lige pludselig kommer og vil have den, så mener jeg ikke at han har krav på det fulde beløb. Du får jo omkostninger ved at skulle sælge den igen, og da du regnede med at han aftog den. Har du jo måtte opbevare den længere end det aftalte, og derved haft ulempe ved det. Og hvis du bliver "nød" til at sælge den billigere for at komme af med den, og han så står og forlanger pengene tilbage, så vil jeg ikke give ham alle pengene tilbage. Men modregne de ekstra udgifter du har haft, ved at han ikke har overholdt aftalen.
    Men jeg er ikke jurist, så ved ikke om det holder vand. Men det kan jo også være at manden er blevet syg og ikke kan reagere som normalt. Og måske er slutseddlen bort kommet under flytteriet. Hvem ved? men gør en indsats for at finde ham, og giv ham en skriftelig tidsfrist. Har han ikke oplyst en adresse her i DK, så ville jeg sende et (gammeldags brev med frimærke), til den adresse. For er der ikke noget med at man ved flytning opgiver den nye adresse, og at de automatisk bliver vidre sendt til den i et stykke tid.
    Måske naboer kender familierelationer?
    Eks. Hvis man køber en bil har man 21dage til at om-registrere, derefter kan man melde det til Politiet, og afmelde køretøjet ved Skat (hvis man har en underskrevet slutseddel). Men det er loven der her i forbindele med bil handel, helt klart siger 21 dage.
    Nå men jeg ville lade være med at bruge pengene, og når så indsatsen med at finde ham er gjort osv. Og tiden er kommet på den anden side af sommerferien ville prøve at sælge den igen. Og hvis han står der en dag vil jeg give ham "fight for he´s money" men han får sku ikke hele posen. Selvom han kommer med en sørøver-forklaring om at hans moster var syg osv.
    Det er hvad jeg ville gøre, men du skal selv gøre det du selv føler er det rigtige for dig. Ved ikke om det giver mening, men det var min mening.
    Mvh Thomas


  • #5   3. maj 2017 hvis manden ikke svare på dine sms´er eller mail så er det lidt svært vil jeg sige..
    hvis du sælger båd igen er er det da bare og gemme de 6000 til hvis manden skulle gi lyd fra sig så det jo bare sige den er desværre solgt men har gemt din penge og sende dem tilbage til dig.. længere er den vel ik


  • #6   4. maj 2017 For det første er det jo nok tvivlsomt om han gider gøre noget stort ud af det for 12.000 (eller de 6000 han har betalt) så det er nok mere hvad du selv har samvittighed til.

    Hvis du vælger at sælge båden videre bør du nok gøre et sidste forsøg på at kontakte ham og sætte en kort frist for afhentning. Du kan jo evt skrive at du fra 1/5 regner 1000kr pr måned i pladsleje for båden til den er solgt som du modregner i det betalte aconto beløb, så har han jo intet krav på penge retur efter 6 mdr?

    1) Har du prøvet at RINGE til det nr du kontaktede ham på? Han har jo nok lukket sit DK nummer og du kan ikke se på en SMS om nummeret den er sendt til er aktivt eller ej?

    2) Du kan normalt sætte en "kvittering for modtagelse" på en email, i hvert fald får man et svar hvis email'en ikke kan leveres hvis adressen ikke findes længere. Har du prøvet det? Og er email'en een man vil forvente han tager med til udlandet (gmail, hotmail osv)? Hvis det er hans danske arbejdsgivers email er den jo nok ikke i brug længere.

    3) Meget få mennesker kan skjule sig på alle elektroniske sociale medier. Facebook, linkedin osv. Har du fundet ham der? Har han et specielt efternavn så familie kan findes? Kender du hans adresse i DK kan du jo også ringe til naboerne for at få hans nye adresse?


  • #7   4. maj 2017 Jeg tror ikke der er hjemmel til at opkræve leje uden gensidigt samtykke.
    Den økonomiske størrelse gør at der næppe bliver en sag ud af det, men jeg vil mene at hvis du sælger til anden side så bør han få de DKK 6.000 retur. På den måde har du teknisk set blot ladet handlen gå tilbage, og ikke været spekulativ.
    Hvis der ikke er aftalt nøjagtigt udløb på aftalen om opbevaring så er det også svært at godtgøre at han handler i ond tro.
    Det er jo nærmest først så småt ved at blive forår...

    BH Thomas


  • #8   8. maj 2017 Tak for alle de gode svar.
    Jeg har nu flyttet båden, så den ikke fylder det meste af min terasse, og der hvor den står nu, står den ikke i vejen.
    Jeg har forsøgt at få fat i køberen på alle de forskellige måder det overhovedet er muligt uden held. Det er ikke pengene der gør nogen forskel, så nu står den hvor den står, og så må vi se hvad der sker... Om ikke andet beholder jeg den, og laver de ting ved den, som var den oprindelige plan. (Det er jo en fin båd smiley ) Men i første omgang er det min Glencoe der skal i vandet... Så må Tahiti'en komme bagefter...


Kommentér på:
Hvornår kan jeg sælge til anden side?

Annonce