{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.324 visninger | Oprettet:

Traktor til træk af stor båd- lovligt? {{forumTopicSubject}}

..er der nogen der ved om man lovligt må traile en båd på ca 4000kg total, hvis man bruger en traktor ell. til at trække med?
Dette er garanteret ikke lovligt desværre. Men måske med trekant og max 30kmt.?
http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=610


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Traktor til træk af stor båd- lovligt?
  • #1   26. aug 2005 tja .. det er en jungle. Nu snakkede jeg lige med en om det, og han sagde at jeg måtte trække med hvilken som helst traktor og at det eneste der egentlig var af krav var at mindst det halve af det samlede vogntog skulle kunne bremse. Der var ikke specielle krav til trailer, men den skulle have en rød trekant samt div lys. Traktoren skulle være indregistreret, men der er ingen krav til størrelsesforholdet mellem traktor og trailer.
    - men jeg hører gerne andre meninger.


  • #2   26. aug 2005 Kan ikke lige helt huske det men da jeg var 16 tog jeg kørekort til traktor... vægten på det man trækker må godt være højere end selve traktoren så længe den kan bremse på en hvis længde og holde den standset på en hvis hældning.. og det samlede man må trække er vist 42 tons så.. hvis ellers bare hængeren må laste båden tror jeg ik det er noget problem.. ellers er det jo bare at ringe til en kørelærer.. de ved det jo sikkert

  • #3   27. aug 2005 Jeg vil give Martin ret. Mener også at det samlede vogntog blot ikke må overstige 42 tons.

    Dog mener jeg også at kunne huske, at mindst 20% af vogntogets totale vægt skal hvile på de styrende hjul...

    Det er godt nok ved at være længe siden man var 16, men er nu alligevel ret sikker...


  • #4   29. aug 2005 Mine venner.. Da jeg sidste år blev nakket af politiet har jeg under søgt det meget nøje... det er ikke lovligt at buksere både på trailer efter på offentlig vej med en trekant bag på da det ikke er landbrugs kørsel eller blokvogns kørsel.. blokvogns kørsel kræver tilladelse fra politiet.. traktoren skal have nummer plade og må kun trække traileren.... ikke båden pga den ikke kan bruges i landbruget..
    Der er ikke nogen vej uden om.. det er lorte regler men det er ikke noget at gøre ved...
    Skive politi kigger den anden vej når der køres den slags kørsel i skive og omegen...


  • #5   29. aug 2005 hmm... lyder egentlig mærkeligt det der med at man ikke skulle måtte trække med noget som ikke har med landbruget at gøre... Hva så med alle cirkus og tivoli vognene? der er sgu ikke meget landbrug over dem heller, og det ligner ikke just blokvogne....
    Hvis der skulle være noget om den snak skulle det være fordi man kørte med en traktor der er indregistreret til landbrug, og som kører på afgiftsfrit diesel. Men hvis man som privat person køber en traktor med moms og ærlig diesel mm. så må det sgu da være lovligt?


  • #6   29. aug 2005 Nå. må lige se om ikke jeg kan finde traktorlærdommen frem igen...

    Der findes 3 forskellige indregistreringer af traktorer.

    Model 74: Den "nøgne" traktor. Denne har ingen nummerplade, og må ikke køre på offentlig vej, med mindre der er tale om skolekørsel, altså hvis man er ved at tage kørekort. Denne traktor må altså ikke køre på offentlig vej med en båd på slæb.

    Model 75: Også kaldet LSG traktoren. LSG= Landbrug, skovbrug og gartneri: Denne kendes på at den har sort ramme omkring tallene på nummerpladen, ligesom biler altid har rød ramme. Denne traktor må kun anvedes indenfor ovennævnte "virksomheders" momspligtige aktiviteter - Denne må altså ikke køre rundt med eksempelvis en båd...

    Model 78: Er ikke helt sikker på at den hedder 78, så ret mig hvis jeg tager fejl...
    Denne traktor er registreret til, at må køre med hvad som helst. Det eneste den ikke må bruges til er persontransport! Traktoren kendes ved at have rød ramme omkring tallene på nummerpladen... Traktorer til brug i entreprenørvirksomheder er fx. altid en model 78!
    Denne traktor må gerne transporterer en båd på offentlig vej, men traileren der benyttes til dette, skal naturligvis være godkendt til formålet. En for lille trailer må ikke benyttes, selvom den er spændt efter en traktor!

    Så tror jeg vi kom igennem alle reglerne....

    Håber de kunne bringe svar


  • #7   29. aug 2005 jae... nu begynder det at ligne noget vi kan bruge. men det om en bådvogn er for lille er vel stadig noget man nærmest selv vurderer? jeg mener det skal vel bare se nogenlunde fornuftigt ud mht til dæk, bremser, konstruktion osv.?

  • #8   30. aug 2005 Det er selvfølgelig rigtig nok, men trailer må ikke overlæsses. Det tal der står fra fabrikantens side om max totlavægt må ikke overskrides. Om der så skal være bremser på når den trækkes af en traktor, kommer helt an på dennes vægt. Reglerne er ikke helt til at gennemskue, og som sagt, så er det altså ved at være en del år siden jeg var 16, og kunne traktorterorien på rygraden... Tror ikke engang jeg kan finde den gamle teoribog mere... hehe

  • #9   30. aug 2005 ja lysner lidt med problemet her... Vi kan ikke få en bådplads, så vi vil simpelthen traile båden. man kan købe 3 akslede ophaler vogne beregnet til meget stor vægt, og med elspil på er det legende let at traile selv en 27 fods båd. Men da det vækker en del opmærksomhed tør vi ikke overskride nogle vægtgrænser. Men en god traktor til opgaven kan fåes for omkring 30kilo og en stor ophalervogn på ca 8 meter beregnet til omkring 4tons koster omkring de 20kilo, det lyder selvfølgelig dyrt, men vedligeholdet på båden bliver jo så væsentlig mindre. Så alt i alt til at leve med.
    Men tak for alle oplysningerne, det er sgu fedt med sådan en side her.


  • #10   31. aug 2005 altså din opsætning med båd og bil er nok ikk helt lovlig men kan ikk se hva problemet skulle være med en traktor ellers hvis det bare er når båden skal i vandet og op af vandet kan du jo bare bestille en vognmand


Kommentér på:
Traktor til træk af stor båd- lovligt?

Annonce