{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.796 visninger | Oprettet:

Ønsker et "flydendesommerhus", men skal vi starte så stort? {{forumTopicSubject}}

Vi har vores første båd tilgode, men har kigget meget de sidste 2 år. kører ud til havne og går og kigger. Travler div. salgsannoncer igennem og har i år været ude og se på 4 både hos sælger, uden at ramme den rigtige. Har begge 2 tager certifikat sidste år(ikke at det giver den vilde erfaring, men så må vi da sejle en båd)

Hvad siger I med lidt mere erfaring? Skal vi starte stort 35-42fod, når det er et flydende sommerhus vi drømmer om. Eller er det bedre med 2år i en 24-30 fods daycruiser? Budgettet er ikke for stort, så det bliver jo nok en ældre dame.

Krav: Ferskvandskølet, Diesel hvis det bliver en stor. Gerne Flybridge, eller andet design med rummeligt cockpit(jeg er 198 høj).

Budget: 400.000kr. max, gerne mindre smiley

Er det bedre at købe mindre og nyere, end stort og gammelt, med vores budget?

Både ældre end 1993-5, er det stort set kun Coronet og Princess vi har kunne lide i designet(f.eks. coronet 32 oceanfarer, Princess 380 eller 412). Ellers har vi kigget Bayliner 288, 3058.

Også Daycuisers unden flybrige, men ofte bliver cockpittet meget lille, hvad angår spise plads, og self. lidt lavt til loftet nede i båden. her har vi kigget Bayliner 285(lidt 305, men ikke mange har diesel) Sea ray 290, etc.

Hvad ville I gøre?

Tak

/Lasse


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Ønsker et "flydendesommerhus", men skal vi starte så stort?
  • #2   14. jul 2017 jeg synes +30 fod er stort at lære/øve sig sejlads er for stort , jeg har en searay 275 den synes jeg er fin i str , i er velkomne til at se den (den er ikke til salg)

  • #3   14. jul 2017 evt denne her?

    http://www.dba.dk/searay-290-sundancer/id-1033751266/

    Det er meget båd du får for pengene.


  • #4   14. jul 2017 Den har vi været over og se. Der er ikke ret meget plads i cockpittet, plus den er ikke i super stand. Motorrummet ser super ud, og det ligner en lækker motor. kalechen har set bedre dage.

    Største problem for os er den manglende plads.


  • #5   15. jul 2017 Så skal du oppe i dit budget smiley med dit krav til at den skal være kæmpe stort og med diesel motor.

  • #6   15. jul 2017 http://www.yachtbasen.com/product/motorbaade-2/princess-4122/sku-605i-116161/ <-- denne er stor og diesel

    http://dansksejlogmotor.dk/baade/bayliner-discovery-288/ <-- kun lidt over budget, men meget ny. Den skal ikke være kæmpe, men pladsen skal være god i cockpittet. Kenneth, din ser også praktisk ud, måske ikke helt et sommerhus(men den ser heller ikke helt billig ud)

    https://www.blocket.se/goteborg/Coronet_31_Seafarer_73312387.htm?ca=1_8&w=3&last=1 <-- joker, en gammel dame. Men ser fin ud og langt under budget.

    Kom gerne med kommentar på dem jeg har fundet her smiley


  • #7   15. jul 2017 Af de 3 båd du linker er det kun nr 2 (baylineren fra 2008) som jeg personlig kan lide. Hvis den var med fast aksel vil det har været endnu bedre men det er også lækkert som det er med meget udstyr med til prisen. Mon ikke du kan forhandle prisen længer ned hvis du presser ham hårdt.

  • #8   17. jul 2017 Jeg var selv i samme overvejelser...hvor står en båd jeg skulle købe, for ville gerne ramme rigtig første gang.

    Blev gang på gang advaret mod at købe for stort. Men der i mod købe så småt som keg kunne leve med.
    Endte op med at købe en lille 22fods båd.
    Det har jeg ikke fortrudt.
    Det kræver en del at lave havne manøvrere, så køber i en stor båd, vil jeg anbefale en bov propel.

    Selv forventer jeg at sejle et år eller tre i min båd og må så købe en større når erfaringen er til det.


  • #9   17. jul 2017 tak for input. Tænker også større inden for samme budget, kan blive lidt dyrt i vedligeholdelse(jeg er dog ikke bange for DIY projekter).

    22 fod er godt nok ikke meget sommerhus, og tror ikke det ville give os det vi søger. Plus jeg er 198 høj, så jeg fylder jo lidt i en båd. http://www.dba.dk/monterey-265-diesel/id-1033304436/ <-- ser ok fin ud, men der er ikke meget plads under kalechen, og nok heller ikke nede i kahytten.

    Dog tænker jeg kun det kan være ind og ud af havnen det kan være et problem at "styre" en stor båd. Der er jo plads nok ude på vandet. Vi vil jo nok kun sejle ud i perfekt vejr i starten. og det er stort plus, næsten er krav at vores kommende båd har bov propel(det har næsten alle de store både også). Forventer man kommer til at se en båd med fendere hele vejen rundt i starten smiley



  • #10   17. jul 2017 mit tilbud ,som du måske overså ,om at se vores 27.5 fods searay ,o fornemme str ,står stadig ved magt smiley

  • #11   17. jul 2017 Hej Michael

    Det vil vi gerne, tak(vi er alligevel i en havn, ca. engang om ugen og kigge lidt her i sæsonen smiley ). Jeg synes jeg kan se Faaborg havn på nogle af billederne, ligger den der? Hvornår er du I båden? Du er velkommen til at skrive tidspunkt på min mobil 20128594, hvis det er nemmere for at aftale.


  • #12   17. jul 2017 godt spottet det er Fåborg ,men på en tur smiley vi ligger på thurø . sender dig en sms .

  • #13   18. jul 2017 Du jhar ret 22 for er nok mere et kolonihavehus smiley
    Vi er også kun mig og min søn på 4.
    Husk du kan sejle ud i godt vejr, men hvordan vinden er når i kommer hjem efter et par dage er noget andet.

    Et godt råd, er måske sørg for at du kan lægge til med front mod broen, det gør det lidt lettere i blæse vejr.



  • #14   18. jul 2017 Lige et spørgsmål mere. Hvor mange km sejler man om året? Jeg er klar over det afhænger af mange ting. Men jeg har prøvet at lave nogle ruter/ture og talt weekenden, og ferie uger.

    Hvis nu man siger 2 ugers ferie i båden om året. Kerteminde, Samsø, Århus, Horsense, Vejle, Kolding, syd om fyn, Svendborg, langeland og op til kerteminde igen. Det er ikke mere end 500km.

    10 endags/halvdags ture, det er heller ikke mere end 500km.

    Så lidt weekend ture, nok heller ikke over 500km.

    Realistisk 1000-1500km om året? Jeg er self. ved at se om brændstof økonomi betyder så meget for total omkostningerne, om jeg også kan kigge på Benzin både. Hvad siger i til det?


  • #15   18. jul 2017 jeg vi sige ca 100 timers sejlads hvis det er en god sommer , og man har udlængsel . den her side er god til dit formål http://www.boat-fuel-economy.com/mercury-mercruiser-3.0-4.3-5.0-5.7-6.2-7.4-8.1-8.2-forbrug og en diesel er noget dyrere at reparere på , vores er lige komplet renoveret pris ca 110tusind . MEN der sker noget psykologisk ift at sejle , har du brugt de ca 75-100tusind ekstra på en diesel spekulerer man(jeg) ikke så meget på at sejle en tur , hvis det kostede 1000kr i benzin ,kan det godt være at en tur eller 2 blev undladt.

  • #16   19. jul 2017 Jeg er helt med på det psykologiske, men ved hjælp af et regneark, skulle det vel være muligt at holde sig til facts. Om vi bruger 15.000 eller 30.000kr. på brændstof om året, betyder det så meget. Hvis båden koster 200.000, i stedet for 400.000kr. ind indkøb, billigere forsikring, måske også billigere i vedligehold.

  • #17   19. jul 2017 Nu må jeg sige at det er meget nemmere og billigere at servicer min nuværende Båds Nanni diesel motor (toyota landcruiser) ende det var med min tidligere Mercruiser Motor. Reservedele koster 1/3 fra autohandleren or der kræves intet speciel værktøj eller svært besværlig bådmekanikere som har sldrig tid når du vil og koster 800kr /time smiley

  • #18   19. jul 2017 Jeg er ikke så bange for selv at lave noget, heller ikke på motor siden. Det er gået meget godt med mine biler(Har gamle engelske sportsvogne som hobby, de er heller ikke altid for stabile smiley ). Men det kræver jo stadig nogle dele, som ikke skal være alt for dyre.

    profilbillede
  • #19   19. jul 2017 Hej Lasse
    kig på denne
    Har lige sat denne Sea ray Flybrige 245 til salg vores begynder båd god plads i cockpit og pantry og alt i udstyr http://www.baadgalleri.dk/sea-ray-245-flybrige/id-43779 .
    fin ældre 8 m båd som vi har haft meget glæde af i 3 sæsoner god begynder str og nu har fået mod på noget større .
    Mvh Michael


    profilbillede
  • #20   19. jul 2017 Hvis det skal være et "Flydende sommerhus" vil jeg sige minimum 30 fod, Vores er på 33/34 Fod, Og ja, den føltes da lidt stor lige i starten, men nu havde det da ikke gjort noget med en 5-10 fod ekstra. smiley Personligt ville jeg vælge en dieselmotor,både pga bedre brændstoføkonomi, samt højere driftsikkerhed.

  • #21   19. jul 2017 Michael N: Så lige på den, inden du skrev. Lille investering virker jo tillokkende. Lidt for lille, og på en eller anden måde ikke gammel nok til at være cool igen, som f.eks. en 70'er Coronet.

    Martin J: Ja, vi skal se på en 32 fods idag. og jeg tænker at vi nok skal lære at styre en stort båd(det er mere om det bliver for gammelt/ustabilt med vores budget og stor båd). Ved ikke om I kan understøtte min egen lille filosofi, at 32-36 fod med bovpropel er nemmere i en havn med strøm og vind, end 26-29 fod uden bov propel? Må vel nemmere kunne "holde den stille"?


  • #22   19. jul 2017 Du vil nok være glad for en bovpropel i starten, senere bruger du den mindre,men den er sku rar at ha .

  • #23   19. jul 2017 Hej Lasse
    Indretning her også noget at sige og årgang 81 er vel også en pæn alder .;);)
    Nu ved jeg ikke hvor mange i er men 2 voksne har god plads i vores og ingen investeringer et godt stykke ud i fremtiden da de dyre dele er skiftet inden for de sidste 10 år 👍.
    God jagt


  • #24   19. jul 2017 Jeg er selv fra 82, men jeg ved heller ikke om jeg er specielt smart et se på smiley

    Tak.


  • Jensen Boats
    Jensen Boats Tilmeldt:
    sep 2009

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 12
    #25   21. jul 2017 Overvejer at sælge min Present 46, her kan man tale om flydende sommerhus.... Der er Ca 85 km ombord og alt hvad en familie kan ønske sig....

  • #26   21. jul 2017 Hej Jensen. Det må man sige. Men jeg tænker det vil være til noget over mit budget smiley

Kommentér på:
Ønsker et "flydendesommerhus", men skal vi starte så stort?

Annonce