{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.714 visninger | Oprettet:

Martin W
Martin W
Tilmeldt:
27. maj 2007
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 3

Førstegans køb, Type, jet, påhæng osv {{forumTopicSubject}}

Hej folks, her kommer endnu et af de indlæg fra en som desværre ikke har en båd endnu, men håber i vil bære over med mig og øse en smule af en evt erfaring min vej.

Nu skal det være ovre med at låne forældrenes båd hele tiden, så nu er vi for alvor begyndt at se os om efter båd. Det er så her jeg ramler ind i en masse problemer.

Budget: <40-45.000
Forbrug: Den vil hovedsageliigt blive brugt til leg på vandet, evt mindre fisketure - forældrenes båd er en 30 fods, så den bliver brugt når vi skal lidt længere.

Krav: jamen der er faktisk ingen, udover at den hovedsageligt vil bliver brugt som en trailerbåd.

Hvis man så begynder at tjekke markedet igennem kommer der jo så desværre rigtig rigtig mange båd frem og det er problemet opstår, for hvad skal jeg bruge ?

Styrepult ?
Jetbåd?
Speedbåd - syntes rigtig meget om shakespeare
Indenbords eller påhængsmotor



13, 14, 15, 16 fod - hvad er nødvendigt ?

Har du noget erfaring om en af de forskellige ting som nævnt så kom endelig med guldkorn der måske kan hjælpe mig eller guide mig

På forhånd tak


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Førstegans køb, Type, jet, påhæng osv
  • Martin W
    Martin W Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 3
    #1   6. feb 2009 Hvad bør man kigge efter ved de forskellige bådtyber/motorer ved evt gennemgang af båd ?

    Bør man altid prøvesejle ?

    osv osv


    Er der noget jeg skal huske når jeg er ude og se på båd ?




    Som i nok kan se, kan alt erfaring bruges smiley


    Martin


  • #2   6. feb 2009 nu var jeg selv førstegangs køber med samme spørgsmål.. og hader at købe noget jeg ikke vidste noget om så ville sættes ind i det hele først... :-S

    Det kommer jo an på dit behov..

    størrelse, hvor mange skal der med ud, skal den på trailer, skal den ligge i havnen...

    motor. skal det være rentabelt at sejle bundgas hele tiden, skal der kun tøffes osv...

    kiggede på en masse og blev enig med mig selv at en 19 fods ville være optimal... den er lige stor nok til de længe ture og at der kan være nogle gutter med ude, samt lille nok til leg og ballade ( en kæmpe bayliner er nok for dy til at trække ski med jo). Den kan trækkes på trailer og med 100 hk er den sjov og nogenlunde til at have sejlende for nogenlunde penge.....

    Så kig på dine behov.. og det er præcis nu du skal købe, det bliver ikke billigere.... når vi ryger i foråret bliver alle vand liderlige og så stiger priser.......


  • #3   6. feb 2009 Jeg ville nok kigge efter noget 16 - 17 fods med en 130 hk's indenbordsmotor- Udenbords er godt men er for nemme at stjæle, ser det ud til. Men der er rigtig mange muligheder. Har du muligheden så få fat i en ferskvandskølet motor.

  • #4   6. feb 2009 Alt efter hvor du bor, er der også store muligheder i Tyskland. Bådene dernede er lidt billigere og mange har sejlet i ferskvand. Ellers er Sverige også et godt bud.

  • #5   6. feb 2009 indenbords el. udenbords er somregel altid det store spørgsmål,,så du skal gøre op med dig selv hvad du skal bruge båden til og hvordan du vil behandle den..

    Hvis du hovedsagligt vil bruge den til vandsjov og sport, som vandski, wakebord olign. så vil en speedbåd være godt..men den egner sig ikke særliggodt til fritidsfiskeri, da bænke og stole er placeret anderledes og man nok er lidt mere øm, omkring kroge og fiske-snaks på polstringen..

    med det som du selv skriver ville jeg anbefale dig en speedbåd eller en hardtop båd, på minimum 16 fod.
    når du skal ud og se på en båd, så tag´en ven med som har lidt forstand på både, så du ikke køber katten i sækken. hvis båden virker meget billig, så er der nok en grund til det smiley

    Er det derimod 50/50 mht. fritidsfiskeri og sport, så ville en styrepult, kabine el Hardtop båd være bedre at foretrække, bare sørg for at du har motorkraft nok..
    det har man somregel med en indenbords, men med en udenbords er det nemmere og skifte til større eller mindrere, alt efter humør, men det er der nok mange meninger om smiley



  • #6   6. feb 2009 Hvor er du fra? Hvis det er ikke lige er den tidligere danske koloni St. Croix, så kan det nok svare sig at købe i Sverige, de er billige med den lave kurs i forhold til danske kroner, du får en særdeles fin båd med dit budget hvis du henter den hinsidan. Kig på blocket.se gå efter 3,0 indenbords ca 17-18 fod fra sidst i 90.

  • Martin W
    Martin W Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 3
    #7   6. feb 2009 svar lige jer andre senere, for sidder på job smiley men Anders jeg bor i frederikshavn, så det kan næsten ikke være bedre.

    Men tak for hælpen folks



  • #8   6. feb 2009 vil lige give nogle bud på båd type. du skriver selv du kikker lidt efter mustang shakespeare. det er også en rigtig fed båd. det er bestemt også værd og kikke efter fletcher. check evt min båd. det er også indefor det du vil give.
    min er 14 fod men lidt større båd skader ikke. man hører tit folk vælger for lille båd første gang.
    en god tommelfingerregl ang motor størrrelse er tag den max anbefalte og gå ikke længere ned end 75-80% af den.


Kommentér på:
Førstegans køb, Type, jet, påhæng osv

Annonce