{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.156 visninger | Oprettet:

Bundmaling af helt ny båd? {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har købt en ny 16 fod glasfiber motorbåd. Planen er at den skal ligge fast i vandet i sommersæsonen (formentlig ca. 4 måneder) og ellers opbevares på land.

Kan det betale sig at få den bundmalet? - og hvad gavner det egentlig? ...


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Bundmaling af helt ny båd?
  • #1   17. aug 2017 Ja det kan det

  • #2   17. aug 2017 Det gavner mod begroning.

  • Michael RS
    Michael RS Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 162
    #3   17. aug 2017 Det skal gøres grundigt og med den bedste kvalitet bundmaling ikke snyde.K&B
    NB: Læs Hempel`s guide så er du godt på vej.


  • #4   17. aug 2017 4-6 lag primer der følger vandlinjen og derefter 2-3 lag bundmaling.
    Så er du klar til en god sæson på vandet. smiley


  • #5   17. aug 2017 Vil anbefale at den får en 2 komponent primer 4-5 lag eller hvad der nu står på dåsen , så den ordentligt beskyttet og tæt mod vand gennemtrækning , efterfølgende kan der bundmales mod begroning. .

  • #6   17. aug 2017 Ok - kan jeg "bare" gøre det selv med malerrulle, og bundmaling fra butikken?

  • #7   17. aug 2017 Ja, sådan set. smiley
    Det værste er næsten afsætning af vandlinjen. Men derfra er det ikke noget problem i det. Jeg har det godt med at bruge anerkendte mærker ( Jotun eller Hempel).
    Men andre produkter er sikkert også ok smiley


  • #8   17. aug 2017 Kan anbefale Jotun AntiPest primer og Jotun NonStop bundmaling!

    Det er vigtigt at du overholder antal lag mht. primeren her første gang!


  • #9   17. aug 2017 Hvad forventes det at koste k materialer første gang og hvor mange timers arbejde skal man forvente?

  • #10   17. aug 2017 Du når langt for 1500,- smiley
    Det der tager længst tid er ventetiden mellem lagene. Det bedst at gøre det i foråret (lavere luftfugtighed = bedre hærdning). Læg et nyt lag primer på hver dag i 5 dage og så bundmaling med 12 timers mellemrum. smiley


  • #11   17. aug 2017 Julie.
    der er svært at sige. Det afhænger af størrelsen på båden.
    men hempel "den lille søstærke" har en beregner. der kan du se mængden du skal bruge. Det afhænger også af om det er langsom eller hurtiggående båd. den til de langsommelige er lidt billige. du vil lære en del ved at læse folderen.


  • #12   22. aug 2017 Nu har jeg set på denne bundmaling
    http://www.biltema.dk/da/Bat/Kemikalier/Maling-og-Lak/Bundmaling-kobberbaseret-2000035635/

    Men der står ikke noget om at prime først ... umiddelbart sælger de slet ikke primer/grunder til bundmaling. Kan jeg bare male den direkte på glasfiberen og så er alt godt?

    Derudover:
    Hvordan ved jeg hvor vandlinien går? er det vigtigt at jeg kun maler lige til vandlinien - eller skal det bare minimum være dette område (gerne lidt op over)?


  • #13   22. aug 2017 Hey.
    Du SKAL prime først for at sørge for at vandet ikke får direkte kontakt med vandet. Det andet er en halv løsning, og du risikerer at få osmose. De må have en primer også.

    Vandlinjen afsættes nemmest ved at søsætte båden og så sætte linjen af med en vandfast tush. Min går et par cm over vandlinjen og derved undgår jeg helt alger i vandlinjen. smiley


  • #14   22. aug 2017 Ok, jeg tror det er bedre at bruge et produkt som Hempel / Jotun så - de har givet en fin rådgivning.

    Jeg har båden i vandet 2 måneder før jeg bundmaler den, så jeg gætter på at det bliver ret nemt at se hvor vandlinien går, når jeg hiver den op.


  • #15   22. aug 2017 Det har du helt sikkert ret i.
    Sæt lige et par dage eller 4 af til rengøring af båden efter 2 måneder i vandet uden bundmaling.
    Det var måske ikke lige den metode jeg havde valgt.
    Du risikerer at ruer sætter sig fast med kraftig nedsat brændstof økonomi til følge. Jeg ville ikke lade den ligge mere end 2 uger uden bundbehandling .-)


  • #16   22. aug 2017 Jeg skal da forhåbentlig ikke bruge 4 dage på at vaske en lille motorbåd ..
    Naturligvis havde det været bedre, at male først, men så havde jeg haft endnu kortere tid at sejle, i en sæson der i forvejen er ved at være slut, så det var jo en prioritering .. jeg forventer da at kunne give den en tur med højtrykspuleren, en tur med sandpapir for at mat-slibe den, og så er den klar til primer på 3-4 timer...


Kommentér på:
Bundmaling af helt ny båd?

Annonce