{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.760 visninger | Oprettet:

Ce godkendelse/dokumentation {{forumTopicSubject}}

Hej igen herinde.

Nu efter at have rodet lidt rundt med min båd, er jeg kommet til at tænke på CE mærkning og dokumentation osv. Da der ingen papirer fulgte med på båden.
Er der en der kan svare på om min Baja 20 bowrider, fra 1985 overhovedet skal have det? 🙈
Og hvis ja, hvem kan jeg henvende mig til? Der står en plade med nummeret AG014554(Y Eller M)84 bag på skroget, jeg tænker umiddelbart at det er et skrog nr, stel nr af en form..


Vh Jeppe


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Ce godkendelse/dokumentation
  • #1   18. aug 2017 hvis der ikke er bevis på at den er kommet til EU før 98 så skal den være ce godkendt , ellers ikke , ce godkendelser kan laves af flere ,kan fremsøges på nettet ,

  • #2   18. aug 2017 Din båd er ikke fra 1985, men fra 1984...
    De 2 sidste cifre i skrognummeret er årgangen.


  • #3   18. aug 2017 Lidt kort:
    Alt hvad der er produceret eller importeret til et EU land efter d. 16.06.1998, skal være CE godkendt.
    I tilfældet med båden: Det afgørende er, hvornår båden første gang rammer et EU land. Det er dig, som har bevisbyrden, hvis myndighederne kræver dokumentation for, at båden ikke skal være CE godkendt.

    Min båd er årgang 1992, og er solgt i Sverige fra ny. Jeg hentede båden i august 2004, men da båden første gang rammer et EU land før d. 16.06.1998, så skal den ikke være CE godkendt, når jeg tager den med til Danmark.


  • #4   18. aug 2017 Hvis din båd skal være CE godkendt, vil du uden tvivl støde på et stort problem med motorens emissioner.
    Der er for kort tid siden kommet nye regler, der siger, at både med motorer der er ældre end 2005/2006 ( mener jeg det er ), ikke kan CE godkendes...


  • #5   18. aug 2017 CE er altså ikke en godkendelse.
    Det er blot en mærkning hvor producenten på tro og love angiver at deres produkt følger gældende europæiske standarder.


  • #6   18. aug 2017 Ja, det rigtige ord er vist CE mærkning, og ikke godkendelse, men ingen mærkning uden en godkendelse.....:)

  • #7   18. aug 2017 Min pointe var at det er producenten selv som CE mærker sit eget produkt.
    Mange ser en CE mærkning som en stor sikkerhed, men i virkeligheden er det blot producenten selv som mærker sit eget produkt uden ekstern kontrol.

    Der kommer først kontrol af CE mærkning og tilhørende dokumentation i det øjeblik producenten sagsøges omkring det.
    Det er så der hvor mange mindre virksomheder bare laver trikket med at lukke ned og starte op med en ny ejer.

    Godkendelser fra f. eks Norsk Veritas er noget helt andet som rent faktisk siger noget om sikkerheden.


  • #8   18. aug 2017 Jeppe.

    Ang din båd.
    Den har aldrig været en Baja type.
    Som du har sat den ind under smiley

    Det er en ( Checkmate Enticer ) model fra midt i1980ér

    Så ved du hvad din båd hedder nu smiley


  • #9   19. aug 2017 #4 Lige en detalje Rolf, der er tale om en båd med påhængsmotor smiley

  • #10   19. aug 2017 Ja, det meldte historien ikke noget om...:) Jeg udtaler mig også kun om indenbordsmotorer/drev, men jeg vil da tro, at en påhængsmotorer fra samme årgang som båden, på ingen måder kan CE certificeres...:)

  • #11   23. aug 2017 Jeg har købt den som en Baja, hvis jeg kigger inde på US bådsalg sider, så er der da tro kopier af den, hvor den kaldes Baja 20

  • #12   23. aug 2017 Så CE mærkning må jeg gerne sejle uden?

  • #13   23. aug 2017 det kommer an på, hvornår båden første gang har ramt et EU land.....

  • #14   23. aug 2017 Rambo, jeg har ingen papirer på båden.. Kan jeg få det ved hjælp af skrog nr?

Kommentér på:
Ce godkendelse/dokumentation

Annonce