{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.437 visninger | Oprettet:

Brændstofforbrug 2 takt og 4 takt {{forumTopicSubject}}

Hej
Hvor meget ekstra benzin skal man regne med at en Evinrude fra start 80'erne bruger ift. en Mariner firtakter fra 99.
Altså to motorer med samme effekt, der sejler samme tur, skal man så regne med at den gamle totakter bruger 50 % mere, 100 % eller?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Brændstofforbrug 2 takt og 4 takt
  • #2   22. sep 2017 jeg havde en gammel mercury 50hk på 30km brugte den cirka 50l

    fik så en Yamaha 50hk 4takt den brugte 8l på samme rute.


  • #3   22. sep 2017 Det er begge 6 hk

  • #4   22. sep 2017 Regn med den bruger 4-6liter i timen ved normalfart. Giver du fuld gas bruger den ca 8-10 liter i timen.

  • #5   22. sep 2017 4 takt er 1,5 liter i timen og max fart 3-5 liter i timen

  • #7   22. sep 2017 på mindre motor under 20hk tror jeg ikke forskellen på 4takt og 2takt er noget man skal spekulere yderlige i, jeg ville nok nærmere overveje drift sikkerheden smiley

  • #8   23. sep 2017 #6
    Er det ikke noget lavt sat?
    Jeg tror 4 takteren bruger ca. 2-2,5 L pr. time ved fuld gas.

    Mit spørgsmål kommer af at jeg har købt en jolle, hvor den gamle to takter sidder på.
    Så var jeg bare nysgerrig på hvor meget dyrere den var at sejle med, to takts olien hæver jo også benzinprisen med 1,5 kr./L
    Måske betyder det ikke store rent økonomisk, men på min store båd ville det dobbelte brændstofforbrug da alligevel betyde lidt.


  • #10   23. sep 2017 En firtakter er jo ikke dyr i service, så den synes jeg ikke holder. Ja, der skal skiftes motorolie på en firtakter, det koster under 50 kr. om året på en mindre motor.
    Tændrør lever generelt længere på en firtakter.
    Afhængigt af model skal der måske skiftes en tandrem hvert 5. år, men igen, det er småpenge og koster ikke mere i dele end at fylde den store reservedunk en enkelt gang.


Kommentér på:
Brændstofforbrug 2 takt og 4 takt

Annonce