{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
492 visninger | Oprettet:

Traktor (regler) båd som påhæng. {{forumTopicSubject}}

Hej er der nogle her i gruppen der ved om det er lovligt at bruge en veteran traktor til at sætte båden i vandet, dvs den skal bruges flere gange årligt på slæbe stedet, tanken er bruge den fremfor at ødelægge bilen og koblingen.

er klar over den skal forsikres men er det lovligt ?

Kommentarer på:  Traktor (regler) båd som påhæng.
  • #1   11. okt Kun lovligt hvis der er nr.plade på traktoren da bådtrailer ikke er et arbejdsredskab ( min kammerat har modtaget bøde for at bruge gårdens traktor uden nr.plade til at trække hans båd)

• #2   11. okt Ved mine forældres sommerhus, bruges der i bådlauget en traktor til at trække båd trailere op af vandet. (Der er lavvandet, så biler kan ikke altid komme langt nok ud)

- Den står ca. 50 meter fra slæbestedet, nede ved stranden. Ved i hver fald at diverse politifolk ikke har haft nogen indvindinger mod dette

Skal du derimod kører 5 km ned til slæbestedet, antager jeg at det er noget andet.

• #3   11. okt Som nævnt skal både traktor og trailer være indregistreret.
    Og bondemandens indregistrerede traktor, går nok ikke da den køre ind under driften, og moms er trukken fra, og brændstoffet er uden afgift.

Men ejer du som privat en indregistreret traktor, og bruger en indregistreret trailer, er det ok.

• #4   11. okt Du kan godt bruge landmandens traktor hvis nummer pladen har et rød kant og båd trailer skal os være indregistreret.

• #5   11. okt båden holder 300meter fra slæbestedet min trailer er i forvejen en us trailer, jeg skal maks køre 50meter på ofentlig vej, så jeg tænker det er lidt pjat med nummeplader mm.

• #6   11. okt #4 Det vil skat bestemt ikke synes er ok..

Det er jo lige ulovligt om du køre 1 meter eller 100 km
    Men forstår da udmærket du er fristet, og faren for at blive "arresteret" af ordensmagten, er jo nok begrænset i dit tilfælde..

Det værste er hvis du forvolder personskade, og der ikke er dækning af forsikringen, en bøde er jo rimelig nem at komme sig over.

• #7   11. okt #5 - det er da ok at du synes at "det er lidt pjat" - men du spørger jo rent faktisk om det er lovligt.
    Hvis du alligevel er ligeglad med om det er lovligt, hvorfor så overhovedet spørge?

• #8   12. okt Håber det er okay lige at spørge om en ting i din tråd.
    Er det lovligt at transportere en båd på en us trailer ude plader
    Hvis man bruger en indregistreret bil og sætter lygtebom og trekant på og holder den på 30

• #9   12. okt Ellers en fin gammel 135er med turbo og brede dæk !!!
    Den er da garanteret i orden og nem at syne . så på med nogen hvide nr.plader så er du klar til at køre på vejen.

• #10   12. okt #8 En US trailer med en båd på er aldrig OK på vejen, uanset hvad der trækker den, hvordan den er mærket af eller hvor langsomt du kører.

• #11   12. okt det bare afsted.. kør stille og roligt
    og bare spænd båden fast så det se godt ud.. AFSTED:)

• #12   12. okt Jens B hvad er begrundelsen for det
    Du må da knappe en hvilken som helst redskab eller vogn efter en traktor bare det er lovligt afmærket
    Hvad er der galt med en us trailer?

• #13   12. okt du må gerne flytte en TOM trailer med trekant. men ikke med en båd på uanset hvad der trækker den ...på offentlig vej

• #14   12. okt Arbejdsredskaber må køre på vejen, hvis de er behørigt udstyret medbremsere, lys og advarselstrekant.
    Men traktor/båd-og trailer er vel næppe et arbejdsredskab, medmindre man er erhvervsfisker.

Det har været oppe så mange gange, er den korte forklaring, er at kun indregistrerede køretøjer må transportere både på offentlige vej.

• #15   13. okt #12 - præcist som #13 og #14 skriver

• #16   13. okt har nu til tidligere haft en patrulje vogn kørerne bagefter mig, med en hjemmelavet båd trailer, bagefter bilen som var malet blå, jeg havde dog lygtebom og trekant på.

jeg tænker lidt det kommer an på hvilken betjent man lige støder ind i den pågældende dag.

men rart nok lige at få klargjort reglerne, jeg syntes bare det er pjat at få indreg trailer og traktor kan i princippet køre lige over vejen hen på marken og ned til slæbe stedet hvilket betyder jeg skal krydse en vej på 3m ved godt regler er regler og lov er lov men har aldrig mødt nogle jeg kunne forvolde skade på.

• #17   13. okt Nu startede du jo tråden med at spørge om det var lovligt, og det korte svar var jo NEJ.
    Jeg har da også præsteret et par ulovligheder i trafikken, overværet af ordensmagten, uden de har standset mig, men det bliver det jo ikke mere legalt af.
    Som før nævnt er det værste der kan ske, hvis du bliver impliceret i et uheld, så kan det hurtigt koste dyrt.
    En bøde fra POLITET er jo til at betale sig fra.

• #18   18. okt Sidst jeg læste op på den lektie, var det ganske klart at trailere/vogne med trekant kun må trækkes af langsomt gående køretøjer eller lad os kalde det en traktor. Så kan traktoren have sort eller rød kant på nummerpladen. Sort kant er udelukkende til landbrug el. lign. (eks. fra gård til marker og retur) og må kun trække arbejdsredskaber. Ellers skal du have rød kant på for at må trække andet. Se bare kommunale traktorer.
    Biler må aldrig trække vogn eller trailer med trekant på, da de ikke er langsomt gående køretøjer.
    Lækker traktor i øvrigt. Har den kopholder???

• #19   19. okt s b n. De biler som trækker kabel vogne med trekant på må jo så også køre ulovligt. Der er mange mærkelige regler i dk men skal folk med båd overholde regler skal andre jo os

• #20   19. okt Uden at vide det, vil jeg tro de kabelvogne, går ind under arbejdsredskaber, men har da ikke tænkt på de ikke er reg. men selv om det skulle være ulovligt, giver det jo desværre ikke "syndsforladelse" til os andre.
    Jeg tror nu stadig ikke du må køre med en registreret traktor, og en uindregistreret trailer med trekant, medmindre traileren er tom.

Entreprenører har jo også indregistreret deres vogne, de køre med på vejen, hvilket de helt sikkert ikke have, hvis de måtte køre uden.

Så kom venligst med dokumentation, det understøtter at man må køre med en båd på en ureg. trailer, der er trukken af en reg. traktor.

• #21   19. okt Man må da gerne transporter en mandskabsvogn efter en varebil det sker også tit kun med en trekant??

• #22   19. okt En traktor må ikke transporter en båd på en vogn / trailer som ikke er indregistreret så vidt jeg ved. En kabel vogn er ikke indregistreret. Dem jeg har set har kun en trekant på.

• #23   19. okt Det er utroligt hvad en trekant kan gøre......................... eller???

• #24   19. okt Arrhh en trekant, erstatter ikke lys, og nummerplade

• #25   i går kl. 07:15 Selvfølgelig også lys;)

• #26   i går kl. 11:30 Ja og nummerplade

• #27   i går kl. 15:47 Tit kun med en trekant, kan det findes et sted hvor det står hvad der er lovligt?

Kommentér på:
Traktor (regler) båd som påhæng.