{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.310 visninger | Oprettet:

Indenbords eller udenbords motor? {{forumTopicSubject}}

Hej!

Hvad er efter jeres mening bedst; Udenbords eller indenbords.?
Kræver indenboards motor mere vedligeholdelse da noget af motoren ligger i vandet - har også hørt der kan samle sig "skidt" ved motoren?
Yder indenbords motor ligeså meget som udenbords, eller hvad er der mest kraft i?


Mvh Martin (:


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Indenbords eller udenbords motor?
  • Troels N
    Troels N Tilmeldt:
    sep 2004

    Følger: 1 Svar: 2
    #1   16. nov 2005 Det er lidt som at spørge om æbler eller pærer smager bedst.. Det kommer an på dit behov ?? Og der er mest kraft i den der har flest heste smiley Udenbords fåes op til 300 HK og indenbords op til 1000-1100 hk (standard)

  • #2   17. nov 2005 Jeg har selv lige haft den oppe på www.baadsnak.dk
    (link fjernet)


    En std på 1100 hk? Så er man jo oppe i de helt store motorer.. De er lidt urealistiske hvis der tænkes på motor til en speedbåd..

    Jeg er i praktik hos Triton marine i denne uge og har der har jeg fået at vide at en Optimax (to-takt) er mere økonomisk end en tilsvarende indenbords benzin (fire-takt)..


  • #3   17. nov 2005 Jeg vil nu også til en hver tid mene, at udenbordsmotorer er billigere i drift.

    En ulempe med en udenbordsmotor er måske at de yder flere hk pr 1 volumen i forhold til en udenbords. Omvendt er en udenbord nemmere/billigere at servicerer. Og hvis du har din båd liggende i havn, skal man være MEGET opmærksom på ruer på drevet ved kølevandsindtag. Mødte en ude på fjorden i sommers der ikke var. Det kostede ham en ny 4.3l. motor.

    Personlig kommer jeg nok aldrig til at eje en indenbords, men det er som en anden nævnte, et spørgsmål om religion.


  • #4   17. nov 2005 Hej.

    Jeg købt båd med undenbors motor, af den grung, jeg blev lidt bange for at sejle med en indenbors motor, hvis nu jeg skulle grundstøde. den vrider jo hele skrovet hvo det nu skulle gå virklig galt... jeg er lidt mere tryg ved en undenbors motor, da jeg ved den bare vil trimme op.

    Har selv købt båd med undenbors motor af den grund.


  • #5   17. nov 2005 "Bare vil trimme op"??

    Hvad mener du med det? Hvis du tror, at den hydraliske cylinder "bare" giver efter ved grundstødning, kan du godt tro om... Det gør den ikke. Min far sejlede engang på grund med vores 50 HK Mercury, og den gir IKKE efter...


  • #6   17. nov 2005 Pis Lasse... Du var hurtigst...

    www.baadsnak.dk


  • #7   17. nov 2005 Hey.. Denne gang Var jeg først med reklame.. Og det er da blevet til lidt gennem tiden.. Hahaa..
    Desuden læste jeg noget om en tube tur, og den er jeg da frisk på..

    www.baadsnak.dk
    (link fjernet)


    Hvis grundstødning skulle være argument for at vælge påhængs. så skal man måske osse (når nu man er ude på kanten) tænke på at en påhængsmotor er monteret højere på båden, hvilket giver et større vrid i hækken og derved større belastning på skrogets sider..


  • #8   17. nov 2005 Jeg ved ikke om det bare er mig der sejler forsigtigt eller andre der sejler råddent, men jeg kunne ikke forestille mig sejle på grund med 40 knob.

    Jeg har valgt en båd med indenbordsmotor pga. jeg vil kunne bruge min båd hele sommeren. dvs. med køkken og toilet og når man kommer op i den størrelse er der ikke nogen både med udenbordsmotor. jeg syntes ikke den er specielt svær at servicere, men jeg har jo heller ikke prøvet en med udenbords. det kunne jeg da godt tænke mig engang.


  • #9   17. nov 2005 Bruno> Nej, normalt tror jeg da at vi alle er rimelig forsigtige, men man kan jo komme nogle steder hvor man ikke er kendt. Desuden har jeg hørt om et sted (kan ikke huske hvor), hvor det midt ude i havet er et pænt stort stenrev. Og har man ikke lige kigget efter på et søkort, så... %/%##"¤#(/&

  • #10   17. nov 2005 På sidste billede af denne profil kam man se, hvad der sker når man sejler på grund (hårdt) og hvad det koster. Båden tog ikke skade...

    http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=54


  • #11   17. nov 2005 Har hørt om en der tog en sten med en 200 Ymerha hvilket resulterede i at gearet bare blav sejlet af der hvor det er monteret på benet.. Men det er jo et spørgsmål om fart - jo hurtigere desto mere flere kræfter trækker..

    Lasse - Selvfølgelig kigger jeg da forbi Roskilde..


  • #12   17. nov 2005 Ku godt være, det var smart at kigge på sit søkort så, hvis man ikke er kendt der, eller..? ;O)



  • #13   18. nov 2005 Kigge i søkort? Har du ikke is i maven? Den skal jo bare ha topspeed og så derud af..

    Gas.. Det er en god ide med et kort i nærheden de første par gange man færdes i Roskilde fjord..


  • #14   18. nov 2005 Så hvis du mangler spænding.. smiley

  • #15   19. nov 2005 Jaa.. Adrennalin kick?

    Men tror nu at næste gang jeg tar til Roskilde (anden gang) blir med et kort ved min side..


  • #16   19. nov 2005 Spørgsmålet er da ikke mærkeligt hvis man sætter det op som jeg havde gjort (link fjernet)
    Det er jo den samme båd med begge muligheder hvor man så ka vælge efter hvad man sætter højst..


Kommentér på:
Indenbords eller udenbords motor?

Annonce