{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
381 visninger | Oprettet:

Tempo 100, regler {{forumTopicSubject}}

Er lidt i vildrede med tempo 100 reglerne..
Er med på traileren skal have støddæmpere osv. og bilen skal have ABS bremser.
Så skal bilen have en vis køreklar vægt for at køre med traileren.

Som eksempel en 2700 kg total, tempo 100 trailer.
bilen må kun trække 2200 kg, ifølge reglerne.
Har trailerkort..
Må jeg køre med traileren, hvis totalvægten ikke overstiger 2200 kg ?
Eller er det den tekniske totalvægt der gælder, altsår de 2700 kg?
Endelig må man dække tempo 100 mærket over, så reglerne for en almindelig trailer gælder.

Synes jeg har googlet pænt meget, uden at blive klogere...

Kommentarer på:  Tempo 100, regler
  • #1   25. nov Du må ikke køre med traileren, da dens totalvægt er større end din bils tilladte påhængs vægt.
    Dog hvis har en vejeseddel på gods og trailer vejet sammen. Måske mere teori end en reel mulighed. Husker at da jeg tog trailer kørekort kørte med en for stor trailer med en vejeseddel, for at kørelærens bil måtte køre med den.
    Ved tempo 100 skal bil og påhæng er godkendt sammen. Og husk at hvis du skal udenlands, er det en anden godkendelse end den man kan få til kørsel i Danmark. Og du har ret der skal være visse tekniske ting opfyldt, før grejet kan godkendes, men husker ikke hvilke.
    Og hvis du køre med en tempo 100 trailer, og følger reglerne for almindelig trailer kørsel er det ikke noget problem. Tror egentlig ikke du behøver dække mærket over.

• #2   25. nov ellers hen i din lokale synshal, de plejer gerne at forklare det så man(d) kan forstå det..

• #3   25. nov En almindelig trailer, må jeg gerne køre med hvis det er en 2700 kg, og bilen kun må trække 2200kg, bare trailerens faktiske vægt ikke overstiger 2200 kg.
    Og efter de nye Tempo 100 regler skal bil og trailer ikke være godkendt sammen.

Men er i tvivl om det samme gælder for en tempo 100, eller om det er trailerens tekniske totalvægt der regnes med her.

Ja synshal eller politi må vel vide det.

• #4   26. nov Ja du må godt køre med en trailer der er for stor, men du skal have en vejeseddel til dokumentation for at du er under de 2200kg. Det er ikke nok bare at tro på det,,,,

• #5   26. nov #4
    Kan du henvise til i "paragrafferne" hvor det står, synes aldrig jeg er stødt på dette krav i de regler jeg har travet igennem.

• #6   27. nov Jeg syntes at du skal spørge hos en kørelære eller på motorkontoret, de bør jo vide det.
    Jeg ved bare at den kørelære brugte til at tage trailerkort hos, havde en vejeseddel, hvormed han kunne dokumentere den faktiske vægt på traileren.
    Nu ved jeg jo ikke hvad det er for en trailer du har. Men når man bliver stoppet af politiet, vil de jo nok spørge om, hvordan du kan vide at det du kørere med ikke vejer for meget. Ved godt at det samme gælder hvis traileren passer til bilen. Men nu har du jo allerede overskredet den på papieret tilladte vægtgrænse. Og politiet har jo mistanke som arbejdsskade, så de tager nok ikke bare lide den almindelige borgers ord for sandhed.
    Igen jeg ville spørge et eller flere af nævnte steder for at få eksperternes svar.

• #7   27. nov Det var mere nysgerrighed, om der fandtes en lovtekst..
    Har lige købt ny 2700 kg trailer til min firmabil, den er Tempo 100 godkend,
    Da bilen kun må trække 2000 kg, fik jeg traileren indregistreret som en 2000 kg trailer.
    ( bilens køreklare vægt gør at den ifølge Tempo 100 må trække 2300 kg, men det er Bilen jo ikke godkendt til)
    Så skulle der ikke være noget at komme efter, når traileren er vejet ned..

Kugletrykket skulle vist i øvrigt kunne fratrækkes trailerens totalvægt....

Kommentér på:
Tempo 100, regler